$75 милиарда са похарчени за автономно управление, а насреща - нищо

И въпреки това експериментите продължават, най-вече с роботизирани таксита и товарни превози

,
Chevrolet Bolt Cruise

, iStock

Chevrolet Bolt на Cruise

К омпаниите и доставчиците, които работят за автономното управление, са похарчили общо около 75 милиарда долара, но поне дотук приходите от такива роботизирани услуги в коли са нищожни, пише в анализ Autonews.

Това доведе до катастрофа за стартъпи като Aurora Innovation, TuSimple Holdings и Embark Technology, чиито акции се сринаха с поне 80 процента тази година.

Не е чудно, че Intel намали целевата оценка за своя бизнес за автономно управление Mobileye до около 16 милиарда долара, докато допреди десет месеца се надяваше на $50 млрд.

Cruise, собственост на General Motors, събра приходи от около 30 милиарда долара в началото на миналата година. Вложеното обаче е в пъти повече.

Много от тези компании събраха десетки милиарди долари много преди технологията им да бъде доказана или бизнесът им да се доближи до това да се самоиздържа.

Шумът от последното десетилетие и икономическите трудности напоследък поставят под въпрос дали самоуправляващите се автомобили някога въобще ще работят.

Адам Джонас от Morgan Stanley, който преди седем години даде огромни надежди на услугата на Tesla, която все още е доникъде, каза наскоро, че автономията може да стане реалност за след 10 или 20 години.

Шефката на американския гигант GM Мери Бара уволни колегата си от Cruise Дан Аман в края на миналата година. TuSimple смени основателя и главен изпълнителен директор Ченг Лу през март, а неговият главен съветник Джеймс Мълън подаде оставка през септември.

Waymo, собственост на Alphabet, загуби своя главен продуктов директор Дан Чу миналия месец. Някои от тези компании все още се надяват да изкарват пари от таксиметрови услуги.

Cruise планира да я разшири след противоречивия дебют в Сан Франциско - скоро във Финикс, Аризона и Остин, Тексас.

Waymo ще започне да предлага превози в Лос Анджелис и също така превозва бира бизпилотно между Далас и Хюстън.

Стартиращата компания Kodiak Robotics събра 30 милиона долара частен капитал тази седмица и пусна своите товарни камиони на над 12 875 км от Тексас до Флорида.

Докато зад волана имаше тестови шофьор, човекът отстъпи на робота в 94 процента от времето, каза в интервю босът и основател на Kodiak Дон Бърнет. Компанията започва да транспортира мебели за Ikea.

Бърнет твърди, че фирмата му е “доста близо” по отношение на изцяло автономно управление.

Waymo General Motors Cruise безпилотно шофиране автономно управление автономен автомобил