О свен преминаването към електрическа тяга, другата голяма промяна в автомобилния бизнес е навлизането на автономното управление до степен, при която не е необходимо да има човешка намеса.
Изглежда обаче, че пътят ще е дълъг и осеян със загуби за много пари за компаниите, които правят коли-роботи, личи от анализ на Ройтерс.
Фигуративно казано, автономното управление губи милиарди в час.
General Motors, например, е загубила близо 5 милиарда долара от 2018 г., опитвайки се да изгради бизнес с роботаксита в Сан Франциско. А сега, когато Cruise, подразделението на гиганта, което се занимава с това, започва да таксува пътуванията, загубите се ускоряват.
GM заяви, че е загубила 500 милиона долара от Cruise през второто тримесечие - повече от 5 милиона долара на ден.
Големите усилия на Cruise да трансформира технологията от дългосрочен изследователски проект в печеливш бизнес идват в момент, когато инвеститорите се отдръпват от по-рисковите капитали. И преоценяват колко скоро роботизираните возила от всякакъв вид ще навлязат в употреба в голям мащаб.
Акциите на компанията за технологии за автономни коли Aurora Innovation, например, са се сринали с 80% до момента. Тези на фирмата за безпилотни камиони TuSimple Holdings загубиха повече от 70% от стойността си. Някои производители на автомобили, включително Ford, намалиха инвестициите в това направление или се обвързаха партньори, за да споделят разходите.
Tesla пропусна крайни срокове за внедряване на софтуер за това, което нарича "пълно самостоятелно шофиране", тъй като регулаторите разследват инциденти, включващи нейната система Autopilot.
Загубите на Cruise за първите шест месеца на годината стигнаха 900 милиона долара - от 600 млн. за същия период на 2021 г. - когато Cruise не таксуваше за пътувания. По-високите разходи за възнаграждения за персонала след отлагане на плановете за листване на борсата са един от факторите за тези резултати, казаха от GM.
Главният изпълнителен директор Мери Бара коментира във вторник, че все още е оптимистична за Cruise и потвърди прогнозата, че звеното може да генерира $50 милиарда годишно приходи от автоматизирани превозни услуги и технологии до 2030 г.
Но превръщането на загуби в печалби ще зависи от някои фактори, които GM не може да контролира. Например получаване на одобрение от калифорнийските регулатори за значително разширяване на работното време и територията за такситата на Cruise.
През февруари Cruise подаде искане до американските регулатори за автомобилна безопасност да дадат разрешение за доставка на до 2500 самоуправляващи се превозни средства. Те са без човешки контрол, волан, педали… Получи го.
GM иска да лансира Origin, превозно средство с врати като на метрото и без волан, както за споделено пътуване, така и за доставки.
Доклади за злополуки, включващи автоматизирани кабини на Cruise и електрическия Chevrolet Bolt, управлявани от Cruise, могат да отложат това усилие, както и опозицията от синдикати в Сан Франциско. NHTSA съобщи по-рано този месец, че е започнала специално разследване на скорошна катастрофа с Cruise в Калифорния.
Стартъпът няма спешна нужда от пари. GM каза, че подразделението разполага с 3,7 милиарда долара и кредит от 5 млрд. Въпреки това, тези пари ще свършат за по-малко от две години, ако фирмата продължи да “гори” пари със сегашния темп.