П родажбите на нови автомобили в Европейския съюз са започвали годината положително, като през януари са нараснали с 11,3 на сто, достигайки 760 041 броя.
Това до голяма степен се дължи на необичайно скромната база за сравнение - януари 2022 г., когато беше достигнат най-ниския брой продажби, регистриран някога за съответния месец, сочат данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), цитирани от БТА.
Три от четирите ключови автомобилни пазара в Европа са отбелязали годишни ръстове през януари: Испания (+51,4%), Италия (+19%) и Франция (+8,8%), докато Германия регистрира спад от 2,6 на сто.
В България през януари регистрациите на нови автомобили са били с 9,8 на сто повече в сравнение със същия месец година по-рано, достигайки 2227 броя.
Новите регистрации на е-модели в страната ни са били 51, най-нисък брой сред всички страни членки на ЕС през януари. В същото време обаче тази стойност представлява годишен ръст с 50%.
Регистрациите на нови plug-in хибриди са скочили с цели 128,6 на сто, а броят им e 16. Новозакупените хибриди в България са намалили с 14,5 на сто до 53 броя. Регистрациите на бензинови и дизелови нови автомобили са скочили съответно с 7,9 на сто и 17,9 на сто, до 1696 и 408 броя.
В България през януари бензиновите модели са заемали пазарен дял от 76,2 на сто, дизеловите - 18,3%, задвижваните изцяло чрез батерии - 2,3 процента, plug-in хибридите - 0,7 на сто, хибридите - 2,4 на сто, а моделите, задвижвани по алтернативен начин са били 0,1%.
През първия месец на 2023 г. регистрациите на изцяло електрически и хибридни пътнически автомобили в ЕС са продължили да растат - съответно с 9,5 на сто и 26% от продажбите на нови автомобили. Все пак задвижването от бензин запазва позицията на най-популярно с пазарен дял от 37,9 на сто.
Януарските регистрации на нови BEV са скочили с 22,9 на сто, достигайки 71 984 броя в ЕС, с което заемат дял от общите продажби от 9,5% (този дял бе 8,6% през януари 2022 г.).
Повечето пазари в региона са допринесли значително за този растеж, с двуцифрени и трицифрени процентни стойности. Противно на тенденцията в повечето страни членки обаче, в Германия (-13,2 на сто), Швеция (-18,5 на сто) и Италия (-8,7 на сто) регистрациите на нови автомобили намаляха.
Хибридните електрически модели (HEV) също са имали силно начало на годината. Продажби им в Евросъюза през първия месец от годината са скочили с 22,1 на сто до 197 982 броя, тласнати нагоре от двуцифрени ръстове на четирите най-големи пазара в региона: Испания (+59,3 на сто), Италия (+24,7 на сто), Германия (+19 на сто) и Франция (+12,5 на сто). Така пазарният дял на сегмента достигна 26 на сто, което е подобрение с 2,3 процентни пункта в сравнение със същия месец на 2022 г.
Продажбите на нови plug-in хибриди са намалели с 9,9 на сто до 53 649 броя през миналия месец, тъй като регистрациите са намалели наполовина в Германия (- 53,2 на сто), която до миналата година бе най-големият пазар по обем на продажбите на подобни модели.
В резултат на това пазарният дял на plug-in хибридите се е свил от 8,7 на сто през януари 2022 г. до 7,1 на сто през тазгодишния януари.
Регистрациите на нови бензинови автомобили в ЕС са отбелязали ръст с 12,3 на сто през януари, което е допринесло за разширяването на пазарния им дял до 37,9 на сто, спрямо 37,6 на сто преди година. Всички основни пазари в региона, Испания (+59,4 на сто), Италия (+15,5 на сто), Франция (+11,9 на сто) и Германия (+3,5 на сто), са регистрирали ръст на продажбите.
Пазарът на нови дизели обаче е продължил да се стопява, като е спаднал с 1,6 на сто миналия месец, въпреки значителното увеличение на италианските (+21,4 на сто) и испанските (+19 на сто) нови регистрации. Това е довело до спад от 2 процентни пункта в пазарния дял, от 17,9 на сто до 15,9 на сто.