Н а пазара има огромен брой автомобили с различни системи за задвижване на четирите колела. Това многообразие може да е проблем, когато се оглеждате за нещо „4х4” на вторичния пазар, затова ще разгледаме основните видове системи за задвижване на всички колела.
4WD (задвижване на четирите колела)
Най-простият тип задвижване на всички колела е познат от повечето класически всъдеходи. При тях през по-голямата част от времето задвижващи са задните колела, но когато ви трябва проходимост извън пътя, в екшъна може да се включат и предните. Тук връзката на предния мост става принудително. Такава трансмисия позволява да газите спокойно в кал, където разликата между скоростта на въртене на колелата се компенсира от хлъзгавата повърхност. В противен случай трансмисията ще изпита големи натоварвания, което може да доведе до преждевременната й повреда.
Този формула се появи в зората на автомобилостроенето, използва се активно в средата на миналия век и може да се открие в някои всъдеходи дори сега. Дълголетието й се дължи на простотата и надеждността. Не е изненадващо, че някои американски пикапи и дори Jeep Wrangler продължават да разчитат на нея и днес.
Когато автомобилът се движи на асфалт със скорост над 50 км/ч този тип задвижване на четирите колела трябва да се изключи. След което пикапът или кросоувърт стават само със задно.
Постоянно 4х4
Вероятно феновете на четирите задвижващи колела винаги ще предпочетат механичните диференциали. Тяхното предназначение е да "развържат" двата задвижващи моста и да позволят на валовете да се въртят с различни скорости. В този случай автомобилът запазва отлична управляемост, а трансмисията е пощадена от нежелани натоварвания. Диференциалът спомага също да се намали радиусът на завой, тъй като позволява на колелата да се въртят независимо едно от друго. На прави участъци въртенето на колелата на двете оси се изравнява и когато се подаде газ, тягата се разпределя между осите.
По принцип диференциалите са незаменими на сухи и твърди настилки на асфалтирани пътища, а извън пътя помагат за излизане от трудна ситуация. Ако сцеплението е недостатъчно, тогава диференциалът прехвърля мощност към най-малко натовареното колело. В резултат на това в снежна преспа или в кал едно от колелата може да се върти постоянно, е другите да са неподвижни.
За да карате извън пътя, диференциалите трябва да са блокирани. За това може да се използва лост или бутон. При някои леки автомобили диференциалът се блокира автоматично - с помощта на механично устройство, като при старите системи quattro, или с помощта на електронно управлявани съединители, като на BMW.
Задвижване AWD (All-wheel drive)
С развитието на електрониката инженерите подобриха системата за задвижване на четирите колела. За машини с напречно монтиран двигател е разработена нов тип трансмисия, където електронен съединител отговаря за предаването на въртящия момент между осите. Това означава, че при стандартни условия на шофиране по-голямата част от въртящия момент се предава към предната ос, а при приплъзване част от тягата се връща назад.
Съединителят може да дозира въртящия момент в диапазона от 0 до 100%. При някои конструкции блокирането се извършва по електронен път или чрез хидравлика.
Този тип трансмисии имат предимството, че са много по-евтини от системите за постоянно задвижване на четирите колела, но осигуряват същата функционалност. Съединителят се задейства за 150 милисекунди, когато се появи приплъзване на колело на предния мост. При някои автомобили съединителят винаги е леко зацепен, поради което част от въртящия момент постоянно се изпраща към задната ос.
Този тип система за задвижване на четирите колела намалява производствените разходи, както и теглото на автомобила.
Когато избирате кросоувър със задвижване на всички колела със съединител, най-добре е да дадете предпочитание на хидравличния. Той е по-надежден и почти не прегрява при движение извън пътя. Така например Volkswagen, Audi, Land Rover и Volvo използват хидравличния съединител Haldex.