И майки предвид огромния брой автомобили, които продават, е трудно да спорим със стратегията на германските марки да правят автомобилите си като матрьоши. Затова съм много впечатлен, когато се появи техен конкурент, който е доста по-смел в това отношение.
Това XC40 може и да има отличителните дизайнерски черти на SUV-гамата на марката, но останалата част от дизайна и общите пропорции са много по-различни. Със сигурност не изглежда, че Volvo е сложил ХС60 в ксерокса и е свалил мащаба на 75%.
ВИЖТЕ НОВОТО VOLVO XC40 В ПЪЛНИЯ МУ БЛЯСЪК
Кръстосването на улиците във и около Барселона с новото Volvo XC40 е приятно изживяване, но и дестинацията изглежда доста подходяща. Последните три международни тест драйва на марката се проведоха именно тук, на които имах удоволствието да присъствам. XC40 сякаш е автомобилната версия на Хуан Понсе де Леон, испанският конкистадор и изследовател, който основава първото европейско селище в Пуерто Рико. Той обаче е по-известен с търсенето си на „извора на вечната младост”. Същата е задачата и на третия кросоувър в гамата на Volvo: да търси младостта, която да влее парите си в компанията.
Средната възраст на клиентите, според производителя, е около и над 50 години. Те са високо образовани и с достатъчно пари в банковата сметка. Това звучи добре на хартия, но безбройните млади купувачи, готови да плащат месечна вноска от 700-800 лв. изглеждат по-добра перспектива.
Но да спечелиш вниманието на тези млади купувачи, за които месечната вноска не е особено лесна задача, е трудно упражнение. Затова на първо време Volvo залага на силните цветове като Lava Orange за интериора или бледия Amazon Blue за екстериора (с бял покрив и кутии на страничните огледала). Но цветовете са само малък щрих от общия дизайнерски похват, който дизайнерите на Volvo предприемат с новия ХС40.
XC40 е моделът, който вкарва много „за пръв път” в речника на Volvo. Това е първият модел на компанията, използващ новата платформа CMA, на която ще бъдат качени моделите от серия 40 (като непотвърдения V40, който трябва да се конкурира с Golf), както и електрическите такива. Платформата е съвместно производство със собственика Geely, която китайците използваха за Lynk C& Co. 01, който в началото на месеца записа рекорд: за 127 секунди бяха продадени 6000 автомобила.
XC40 е и първият модел на Volvo в сегмента на малките SUV, където застава срещу дългогодишните участници Q3, Х1, GLA.
Range Rover Velar се класира директно за финала на най-престижния турнир (тест драйв)
Mercedes GLC Coupe неутрализира биполярните мнения (тест драйв)
Мощ, престиж, практичност… И удоволствие. Jaguar F-Pace 25d (тест драйв)
Коктейл парти с Kia (джин) Stonic (тест драйв)
Срещу тези утвърдени играчи Volvo XC40 вади нестандартните и различни идеи. На първо място той е най-широкият и най-висок сред конкурентите си, което му придава откроима визия с по-квадратната си форма. Обратно на немската тройка, ХС40 вдига рязко страничната линия нагоре, която, комбинирана с много широката С-колона и двуцветен покрив придават на модела онази различна визия, която кара автомобила да изпъква. Тук са „Чукът на Тор” и характерните стопове (макар и интерпретирани), но иначе Volvo XC40 крещи в лицето на младите хора със своя нестандартен дизайн.
А ако мислите, че малкият гумен шведски флаг на предния ляв калник е нещо различно, то заповядайте в интериора. Не го крия, казвал съм го в няколко удобни случая до момента: интериорът на Volvo със сигурност е един от най-добрите в момента. За обрисуването на големите модели (ХС90, S/V90) съм използвал и клишета (скандинавска педантичност, шведски дизайн, просторен и светъл като всекидневна), но сега няма да го направя. Защото и тук дизайнерите отново получават суперлативи за работата си.
Запазена е характерната Sensus технология с 9-инчовия сензорен екран на централната конзола и 12,3-инчовия TFT екран на приборното табло. Вентилационните отвори ми приличат на мини копия на летателен апарат от „Междузвездни войни”, арматурното табло е извито и облепено с декоративни елементи, а дизайнерите са се погрижили да отворят и редица ниши за съхранение, които не сме свикнали да виждаме. Такава например е подвижното кошче между предните седалки, което е и водоустойчиво. Но погледът веднага е привлечен от „кухите” врати: високоговорителите са преместени от традиционните им места във вратите, което отваря достатъчно пространство в тях за съхранение дори на 15-инчов лаптоп. А, тъй като той не трябва да стои пред хорските очи, шкафчето под шофьорската седалка е достатъчно да го скриете.
Поредното доказателство, че шведите искат да водят, а не да следват другите, идва и с факта, че XC40 ще е първият автомобил, който ще предлага програмата Care by Volvo, която включва в месечната такса застраховката, данъци, поддръжка и пътна помощ. Този проект тръгва пилотно в Швеция, Великобритания, Германия, Испания, Италия, Норвегия, Полша и САЩ, като на по-късен етап се планира пазарите да нараснат. Макар и в малко по-различна форма, родният вносител на Volvo предлага премиум програма, включваща Door to Door 24/7 – професионална грижа от врата до врата 7 дни в седмицата, 24 часа в денонощието, на територията на България, както и безплатна пътна помощ в рамките на ЕС.
Първоначално моделът се лансира с два 2,0-литрови 4-цилиндрови двигателя. Прекарах повече време зад волана на дизеловия D4 със 187 к.с., но в този конкретен случай лично аз предпочитам бензиновият Т5 с 247 к.с. В дългосрочен план се планира появата на хибриден и електрически ХС40, а догодина очакваме 3-цилиндров бензин и дизел.
И двата двигателя при лансирането на модела вървят в комплект със задвижване на четирите колела и 8-степенна трансмисия. Спокойно обаче този модел може да се окомплектова само с предно и по-малък мотор, тъй като офроуд няма да атакува, а градът ще е неговата арена на изява. Така ще се намали и теглото на модела, който е прекалено тежък за компактните си размери. Обяснявам си това с много системи и екстри на борда, но тегло от около 1700 км пак си е много.
Чисто технологично моделът е конвенционален. Стоманен монокок, MacPherson предно и многораменно задно окачване, електрическо серво на волана и надлъжно разположен двигател.
Бензиновият двигател и изключително пъргав, трансмисията работи плавно, а в града малко над 9 л/100 км ми се видя добро постижение. Но ще отбележа, че карах предимно в града, а извън града многото камери ме държаха стриктно в ограниченията на скоростта. Моделът предлага избор на различни режими, но те не влияят на окачването, а само на трансмисията, дросела и спирачките. Возията е комфортна, а не спортна, като комфортът на задните седалки също е впечатляващ с огромното място в областта на краката. Имах възможността да се убедя в това, тъй като спътникът ми бе доста висок човек, но дори и зад него краката ми не се докосваха в облегалката. Но пък трима човека отзад няма да може да седят в комфорт.
Volvo твърди, че ХС40 е най-безопасният автомобил в класа си. Това не мога да го измеря, но, когато пиша за Volvo, се задоволявам само с един факт: до 2020 г. шведите обещават в техен нов автомобил да няма смъртен случай или такъв с тежки телесни повреди. За мен това е достатъчен атестат, за да не навлизам в подробности, които много биха натежали.
Цените? Цените са точно като за млади хипстъри, но подплатени с работно място в сериозна маркетингова или софтуерна компания, гарантираща висока заплата. Защото бензиновото XC40 се харчи за около 87 бона. Стори ми се високо, но бърза справка с конкурентите показва, че в базовото ниво на обзавеждане Х1 xDrive25i с 231 к.с. струва 85 750 лв..
Технически характеристики:
Volvo XC40 T5 AVD
Размери
Дължина, мм: 4425
Широчина, мм: 1863
Височина, мм: 1652
Междуосие, мм: 2702
Собствено тегло, кг: 1684
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1969
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 247 при 5500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 350 при 1800-4800
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 230
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,5
Среден разход, л/100 км: 7,1
Вредни емисии СО2, г/км: 164
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 87 270
Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК
Четете още: