К ато киноман, въпреки преклонната ми средна възраст, продължавам да харесвам франчайза „Трансформърс”, макар последната серия да бе изключително разочарование. Харесвам поредицата, защото я свързвам с детството ми, когато готини коли можеше да се видят само в дъвките „Турбо” и в анимационните трансформъри.
Cupra Formentor
И макар Оптимус да е mega cool, лошите момчета, десептиконите, са тези, които винаги са привличали вниманието ми. Такъв е и този случай, всеки поглед към предницата или волана на Formentor ме кара да правя аналогии с Starscream. Много зъл, каквото внушения прави и дизайнът на Formentor, първата серия от франчайза Cupra. Вярно, имаше Ateca Cupra, но тя по-скоро бе spin-off, докато Formentor е първият напълно самостоятелен продукт на спортната марка.
Пиша този материал в деня, в който преди 70 години (13 ноември 1953 г.) се появява първият модел Seat. И макар да използват идентична механика с Leon a.k.a Golf, обвивката е напълно различна, агресивна, което ме кара да определям Formentor (името идва от полуостров на Майорка) като най-спортно изглеждащият кросоувър в масовия C-SUV сегмент. Забравете за Alfa и други луксозни марки, тук става въпрос за VW, Opel и компания.
За това спомагат много острата предница с трапецовидна радиаторна решетка и медното лого на десептиконите по средата й. Светлинният подпис можеше да бъде разграничен от този на Seat, но и така е атрактивен. Каквато е и бронята с мрежести въздухозаборници.
В профил се открояват линията под нивото на прозорците и особено двата ръба, започващи от задните дръжки на вратите и завършващи в стоповете, точно над калниците. Линията на покрива е скосена, завършва със спойлер, а отзад имаме фалшиви две двойки ауспуси (с меден кант) и светлинна ивица през цялата ширина на автомобила. Джантите в моя случай също са супер атрактивни.
Интересното тук е, че макар Formentor да залага на най-предпочитаните форми в днешно време, тези на SUV, той реално е с височината на хечбек, и с платформата на хечбек, тази на Seat Leon, или ако предпочитате – на VW Golf 8 - MQB-Evo. Така че механиката е абсолютно наясно с какъв произход е, но в това няма нито изненада, нито нещо лошо, напротив. Същото се отнася и за всичко под предния капак, където е прелюбопитно.
Задвижването е нещо, което радва изключително много, дори се изненадах силно, когато видях всички опции за задвижване. Някой ще каже – няма електричка, друг – и слава Богу, но Formentor има какво да предложи на повечето потенциални клиенти.
Започваме с добре познатия 1,5 TSI със 150 к.с. (с ръчка или 7DSG), след което идва 2,0 TSI със 190 или 245 к.с., за да стигнем до версията с 310 к.с. и 4DRIVE. Има и един дизелов 2,0 TDI със 150 к.с. с ръчка или любимата доскоро конфигурация на българите – дизел, автоматик и 4х4.
Следват двата плъг-ин хибрида. Те са с 1,4-литров двигател, електромотор и батерия с капаците 12,8 kWh, трансмисията е 6DSG. Едната версия е с 204 к.с., втората, която тествах аз, е с 245 к.с.
И нещо, което ме изненада силно: Formentor крие още една голяма изненада, версия с емблематичния 2,5-литров 5-цилиндров бензинов двигател от Audi, генериращ 390 к.с. към 4-те колела. Въпреки цената си от над 135 000 лв., няколко такива Formentor-и вече са продадени у нас.
Заемките с Leon/Golf продължават и в интериора. Сред тях е кокпитът с инфотейнмънт системата и 12-инчов тъчскрийн, който няма никакви бутони. Той е ярък и реагира бързо, но менютата му понякога може да са объркващи. Сензорните плъзгачи за климатика няма да коментирам, по тях се изля доста хейт в моделите на VW.
Воланът, със скосено дъно и перфорина кожа в моя случай, приковава погледа със старт-стоп бутона (сещате ли се за друг масов модел с такава функция) върху него, а огледално на него има втори подобен бутон, но този път от него се избират режимите на окачването DDC. Седалките са спортни, с вградени подглавници, висока странична упора, но напрягаха кръста ми.
Любопитна е жълтата светлинна лента върху горната част на вратите. Тя светва, когато в мъртвата точка има автомобил, нещо различно от при 99% от автомобилите, при които светва индикатор в самото странично огледало.
Иначе още един минус, който можеше да съсипе смартфона ми. Оставих го да се зарежда в безжичната зарядна станция. В един момент го докоснах, за щастие. Беше толкова силно нагорещен, че беше влязъл в сервизен режим и изключил половината си функции.
Не знам какъв беше проблемът, случва ми се за пръв път, но той не може да развали общото ми добро впечатление от автомобила.Спортният режим на шофиране не съм ползвал, защото модификацията ми не го позволяваше. Моделът е PHEV с 245 к.с. Звучат много, когато батерията (12,8 kWh) е заредена, но след това нещата се променят. Аз направих грешката да не я заредя (а един плъг-ин хибрид трябва да се зарежда всяка вечер, за да ползваш пълния му капацитет), което отне от power-а и 1,4-литровият мотор през Петрохан не ми позволяваше на спортни изпълнения, за каквито моделът със сигурност има потенциал. Но пък ми се отблагодари със среден разход от 5,8 л/100 км след около 400 км пробег с трима човека на борда.
За финал оставям цените, които стартират от 66 120 лв. с ДДС за версията със 150 бензинови кончета. Но моят PHEV скача до 96 000 лв. Тази сума няма да я коментирам. Ще кажа само, че 2,0-литров TSI с 310 к.с. излиза с 6000 лв. повече (102 830). Лично аз не бих се замислил и миг коя точно версия да избера. Жокер: няма да е тази с батерията.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Cupra Formentor 1,4 e-HYBRID 245
Размери
Дължина, мм: 4450
Широчина, мм: 1839
Височина, мм: 1511
Междуосие, мм: 2680
Задвижване
Двигател: 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1399
Батерия, kWh: 12,8
Системна макс. мощност, к.с.: 245
Динамика
Ускорение 0-100 км/ч, сек: n/a
Среден разход, л/100 км: 1,4 – 1,6
Вредни емисии СО2, г/км: 52 – 55
Пробег само на ток, км: 52 - 55
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 96 000