Тестваме застрашен вид: Audi SQ8 е с най-мощния дизел в Европа

,

Т ествам автомобили повече от 21 години, като почти всяка седмица карам и пиша за нов модел. Но вече нямам спомен за времето, в което за последен път тествах дизелов двигател. Със сигурност е било преди месеци. Това е причината, заради която бях развълнувам от възможността да седна зад волана на Audi SQ8. Другата се крие във факта, че това е най-мощният дизелов двигател, предлаган в Европа!

Горното твърдение е колкото впечатляващо, толкова и любопитно, тъй като Audi е едно от имената, което бе силно замесено в „Дизелгейт”, отприщил поредица от събития, в следствие на които днес „дизел” е мръсна дума. Този факт ме кара да мисля, че няма да е далеч денят, в който този 4,0-литров V8 дизелов мотор ще бъде изваден от обръщение в Европа. Още повече, че тази есен идва и топ изпълнението на SQ8, но този път с 4,0-литров V8 бензинов двигател. Затова трябваше да му се порадвам, защото 900 дизелови нютон метра са наистина нещо, което заслужава адмирации.

 Масивната предна част се откроява със специална S-предна броня, а в контрастиращата на купето осмоъгълната радиаторна решетка се забелязват двойни вертикални ламели.

Vesti.bg

Масивната предна част се откроява със специална S-предна броня, а в контрастиращата на купето осмоъгълната радиаторна решетка се забелязват двойни вертикални ламели.

Вероятно все още има хора, които не вярват на тока като източник за захранване на автомобилите, но за мен е очевидно, че той е бъдещето. На този фон би следвало да значи, че дизелът е миналото (и вероятно това твърдение е близо до истината в Европа), но аз не искам да повярвам. Първо, защото този двигател е величествен. Второ: това е автомобил, който тежи 2,5 тона, но дава среден разход на гориво 8,4 л/100 км и ускорява до 100 км/ч за 4,8 секунди! И не на последно място: този дизел не е никак проста технология, нито остаряла (морално), защото тя работи съвместно с мека хибридна технология, вкарваща го в крак със сегашната тенденция в автомобилния свят: повсеместна електрификация.

 В профила на преден план изпъкват S-специфичните странични прагове и 21-цоловите колела, през които прозират червените спирачни апарати.

Vesti.bg

В профила на преден план изпъкват S-специфичните странични прагове и 21-цоловите колела, през които прозират червените спирачни апарати.

Преди време SQ7 бе сред първите автомобили, оборудвани с добре разработена 48-волтова електрическа система. Сега SQ8 добавя алтернатор и малка литиево-йонна батерия, като така мощният дизелов двигател работи с 48-волтова мека хибридна (Mild-Hybrid) система. Тя позволява изключване на двигателя при вдигане на крака от педала на газта при скорости между 55 и 160 км/ч, като спомага за намаляване на разхода с 0,5 л на 100 км пробег.

Audi Q8 е като катедрала на колела (тест драйв)

Тестваме върха в гамата на Volkswagen: Touareg 3,0 V6 TDI

Но по-важната работа, която извършва тази мека хибридна система, е да захранва електрическия компресор (EPC), разположен зад междинните охладители. Неговата работа е да „напомпа” с въздух двете турбини при потегляне и ускорение на ниски обороти, като така на практика премахва характерната за дизеловите двигатели турбо дупка. EPC се развърта до 70 000 об/мин, като това става за… 250 милисекунди. По този начин той спомага да се развъртят и двете турбини, а SQ8 TDI постига максималния си въртящ момент от 900 Нм от едва 1250 об/мин (и го поддържа до 3250). Последният факт означава, че линейното ускорение на този мастодонт е величествено!

 Задната част е доминирана от хоризонталния език на формите, подчертан от простиращата се по цялата широчина на капака светлинна ивица, S-специфичния дифузьор и четирите ауспухови накрайника. Е, два от тях са изкуствени, но те играят роля за оформлението на звука от двигателя.

Vesti.bg

Задната част е доминирана от хоризонталния език на формите, подчертан от простиращата се по цялата широчина на капака светлинна ивица, S-специфичния дифузьор и четирите ауспухови накрайника. Е, два от тях са изкуствени, но те играят роля за оформлението на звука от двигателя.

И като съм почнал с цифрите, нека да изчерпам темата. SQ8 TDI, както вече казах, е най-мощният дизелов модел, предлаган в Европа. BMW вече обяви, че ще извади от обръщение дизела си с четири (4) турбини, но въпреки този факт, BMW X6 M50d генерира „само” 400 к.с. и 760 Нм, докато тук конските сили са 435, а въртящият момент – 900 Нм. Тези параметри, въпреки огромното тегло от грубо 2,5 тона, позволяват на SQ8 TDI да ускорява до 100 км/ч за 4,8 секунди. Другият основен конкурент, Mercedes-Benz GLE Coupe, предлага два дизела, като по-мощният е със само 330 к.с. (но пък по-мощен от Q8 50TDI и неговите 286 к.с.).

Vesti.bg

В интериора няма изненади. Но това няма да ме спре да твърдя, че Audi предлага един от най-добрите вътрешни дизайни на пазара. Да, всички луксозни марки предлагат огромни дисплеи, но в Audi (и конкретно в Q8) конфигурацията, размерите и позиционирането им са просто перфектни.

1000 км със 118 лв. за газ и бензин с Renault Captur (тест драйв)

Електрифициран Haute Couture с DS 7 Crossback (тест-драйв)

Оформлението на цялото арматурно табло е много изчистено, модерно и технологично, бутони почти липсват, а повърхностите просто те карат да ги докосваш. Да, оставяш много пръстови отпечатъци по повърхностите, но човек трябва да се грижи за хубавото. Иначе, типично за S-пакетите, тъмните цветове на материалите властват. Седалките са изработени от Алкантара и кожа, а по таблото има карбонови апликации. Дребен елемент е, но вътрешната част на джобовете във вратите не е облицована, което е странно, тъй като дори новата Skoda Octavia има тази дреболия, а тук говорим за ценови диапазон над 200 000 лв.

Не мога да не отбележа и, че SQ8 е огромен вътре (външните му параметри го извеждат пред преките му конкуренти по параметрите дължина на интериора и простор в областта на главата, нещо, което по принцип се изтъква за моделите със силно скосена линия на покрива.).

Vesti.bg

На пътя SQ8 TDI предлага возията на лимузина, а не на високопроходим автомобил. Има качествата да излезе от пътя, но това не значи, че офроудът му е силната черта. А и нека не се залъгваме, тези 21-цолови (може и 22 да са) джанти няма да видят нищо повече от разбит път. В режим Comfort се усеща разклащане на задницата, но такова няма в Dynamic (карах така през 95% от времето). Да, окачването се втвърдява, но пак остава достатъчно комфортно и безшумно, за да направя констатацията, че вози като лимузина.

Skoda Octavia влиза в луксозния сегмент (тест драйв)

Ford Puma е новият върховен хищник при компактните кросоувъри (тест драйв)

Минах и под „Томба” на Пирин, но при тези размери и тегло не може да се очакват геройства през планинските серпентините. В стандартното оборудване фигурира (естествено) Audi drive select, прогресивно кормилно управление и спортно въздушно окачване. Последното променя височината на купето с до 90 мм, но пак казвам: SQ8 TDI не е направен за извън пътя, макар да може да минава и през пресечен терен.

Vesti.bg

Супер интересни са и трите опционални технологии, които се грижат за перфектната позиция на купето и стабилността на пътя. Говоря за завиващите задни колела (над 60 км/ч те се завъртат леко в противоположна посока на предните колела, за да гарантират стабилността, а при ниски скорости се завъртат в посоката на предните, за да улеснят маневрирането.). Спортният диференциал е друга опция, която оптимизира пътното поведение при взимане на завой с висока скорост, като разпределя въртящия момент между задните колела, добавяйки самоблокиращ се централен диференциал към Quattro задвижването. Третата опция е електромеханичната активна стабилизация на купето, която неутрализира накланянето му. Много харесвам и убийствените HD Matrix, но всичко от изброеното си има своята цена. Иначе как ще успее Audi да направи ценова листа от 21 страници?

Vesti.bg

За накрая оставям трите екзистенциални въпроса, макар на два от тях да дадох частичен отговор. Най-лесен е първият: колко вдига? Електронно е ограничен до 250 км/ч. Следва: колко харчи? Заводският параметър е 7,8 л/100 км. От „Томба” на Пирин до София (грубо към 160 км) върнах автомобила на 8,4 л/100 км, но с уточнението, че в тази посока спускането е повече. Същата дестинация, но в обратна посока, разходът бе с литър по-висок, като през цялото пътуване съм карал почти само в режим Dynamic. И накрая: колко струва? Базовата цена на модификацията е малко над 208 000 лв. с ДДС. Знам, много са. И сигурно веднага бихте направили коментар точно по този параметър. Затова ви препоръчвам да направите един уикенд на „Пирин Голф”, когато има голф турнир. Ще се убедите, че тази цена от 208 000 лева могат да си я позволят много, ама много хора в България. А фактът, че в комплекса продължават да се строят „къщички” по над 5000 лв. квадрата (180 кв. м) трябва да ви подскаже, че пред тези „къщички” има паркирана поне една кола в ценовия диапазон от 200 000 лв.

 Серийният електрически задвижван компресор подпомага работата на турбото и се грижи за изключително добро представяне при ниските обороти, както и за максимално хомогенно разгръщане на мощността във всички оборотни режими.

Vesti.bg

Серийният електрически задвижван компресор подпомага работата на турбото и се грижи за изключително добро представяне при ниските обороти, както и за максимално хомогенно разгръщане на мощността във всички оборотни режими.

Технически характеристики

Audi SQ8 TDI

Размери

Дължина, мм: 5006

Широчина, мм: 1995

Височина, мм: 1708

Междуосие, мм: 2996

Тегло, кг: 2500

Двигател

Вид: V-образен, 8-цилиндров, би-турбо

Работен обем, куб. см: 3956

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 435 при 3750 - 4750

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 900 при 1250 - 3250

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 250

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,8

Среден разход, л/100 км: 7,8

Вредни емисии СО2, г/км: 206 - 204

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 208 254

Източник на статията: Vesti.bg

тест драйв дизелови двигатели Audi SQ8 TDI Audi