Напук на всичко и всички: Audi прави нов дизелов V6

Може да се движи на гориво от готварско олио и няма да има турбо дупка

Пламен Георгиев,
Audi A6 Sedan

, Audi

Audi A6 Sedan

П азарният дял на дизеловите автомобили се срина от над 50% в ерата преди „Дизелгейт“ до само 8% през първите десет месеца на годината. Това поставя дизела на четвърто място сред задвижващите агрегати, далеч зад хибридите, бензиновите двигатели и дори плъг-ин хибридите.

Но Audi въобще не е готов да пенсионира TDI. Компанията разработва нов 3,0-литров V-6 с електрически привкус. Дебютирайки в A6 и Q5, новият шестцилиндров дизел на Audi съчетава мека хибридна система с електрически задвижван компресор. Въпреки че от Инголщат са предлагали 48-волтови V6 дизелови двигатели и преди, това ще е първият, при който MHEV хардуерът работи в тандем с електрически компресор.

Устройството е монтирано зад турбокомпресора и интеркулера във всмукателния тракт. Когато натиснете педала на газта докрай и турбокомпресорът разполага с малко енергия, всмуканият въздух се насочва към електрически задвижвания компресор. Вече компресиран от турбокомпресора, задвижван от отработените газове, въздухът се нагнетява още повече, преди да влезе в горивната камера. Резултатът е по-голям въртящ момент при ниски обороти и практически никакво турбо дупка.

Audi дори твърди, че най-новият V6 дизел предлага реакция, сравнима с тази на електрически автомобил с подобно като мощност задвижване. Иначе, цифрите са следните: мощност 295 к.с. при 3620 об/мин и 580 Нм въртящ момент от 1500 об/мин. В сравнение с предшественика си, максималното налягане на турбо от 3,6 бара се постига с почти цяла секунда по-бързо. При потегляне, меката хибридна система добавя временно 24 к.с. и 230 Нм.

A6 Sedan, оборудван с този V6 дизел, ускорява до 100 км/ч за 5,2 секунди и достига максимална скорост от 250 км/ч. Малко по-тежкото комби се нуждае само от една десета повече време. Въпреки че теглото му е равно на това на A6 Sedan, Q5 всъщност е по-бърз. Независимо дали изберете конвенционално оформения SUV или по-елегантния Sportback, и двата модела достигат 100 км/ч за пет секунди и споделят същата ограничена максимална скорост като A6.

Всичко това звучи чудесно, но изглежда и също толкова сложно. От Audi твърдят, че не трябва да се тревожим, защото надеждността е подобрена в сравнение с предишния V6 дизел. Освен това, горивната ефективност е повишена. И за да е ясно, това не е изцяло нов двигател. Кодовото име „EA897evo4“ потвърждава, че това е най-новата еволюция на дизелов двигател на Volkswagen Group, представен за първи път през 2010 г. Той дори задвижваше някои модели на Porsche, преди Цуфенхаузен да се откаже изцяло от дизела след „Дизелгейт“. Всъщност EA897 беше част от големия скандал със заблуждаващите устройства, довели и до дизеловия скандал.

Но Audi настоява, че този V6 е най-чистият досега. Той може дори да работи с хидротретирано растително масло (HVO), което намалява емисиите CO₂ с до 95% в сравнение с конвенционалния дизел. Произведено от използвано готварско олио и селскостопански отпадъчни продукти, HVO вече се зарежда заводски в Некарсулм и Инголщат.

Източник на статията: motor1.com

Audi дизел дизелови двигатели