В християнството Бог е представян като седмия от шестте лъча на Сътворението. В будизма седем е числото на възход, смята се, че Буда е изкачил този брой стълби при раждането си. В ежедневието 7 е символ на късмета и щастието. Когато сме щастливи казваме, че се намираме на седмото небе.
В музиката числото свързвам с една от любимите ми хеви метъл банди. Казвам това, за да обясня странната (но моментална за мен) аналогия, която правя между Seventh Son Of A Seventh Son и Mercedes-Benz GLB. Седмият албум, издигнал Maiden до безсмъртието в жанра на метъла, е частично вдъхновен от фантастичния роман „Седмият син” на Орсън Скот Кард, в който седмите синове владеят специални магически сили.
Зад волана на Mercedes-Benz GLB
Седмият модел, който Mercedes извади от компактната си автомобилна архитектура (A-Class хечбек, A-Class Saloon с нормална и дълга база, B-Class, CLA и CLA Shooting Brake) също владее специални магически умения: предлага изненадващите 7 места (опция) в този компактен клас.
Когато бе представен, GLB бързо бе наречен „baby G-Class", но в действителност дизайнът на модела се приближава много повече до този на върховния представител на SUV гамата - GLS. За тази прилика „вина” имат предната маска, късите надвеси и доста изправените прозорци. Долната линия на прозорците се изкачва плавно назад, докато съвсем леко снижаващият се покрив завършва със спойлер. За мен тази визия изглежда атрактивно, макар и по американски, но далеч по-важен в случая е фактът, че GLB е на-големият „компактен” модел на Mercedes до момента.
Синьо лято със специалната серия на Dacia Duster (тест драйв)
Skoda Octavia влиза в луксозния сегмент (тест драйв)
Той се позиционира между GLA и GLC, като е с 215 мм по-дълъг, с 38 мм по-широк и с 101 мм по-висок от В-Class. Това осигурява съответното увеличение в зоните на краката и главата, както и в багажника. Обемът му варира от 570 до 1895 литра, при използване съответно на 5 или 2 места. Задните седалки могат да се регулират по дължина, което осигурява още 190 литра товарен обем. И най-интересното е, че тук може да има 2 допълнителни седалки за по-големи деца (височина до 168 см), като така GLB застава директно срещу Land Rover Discovery Sport.
В салона, акцент е инфо-развлекателната система MBUX. Под едно цяло стъкло са обединени стандартните 7-инчов приборен панел и 7-инчов дисплей (може да се „скочи” и на 10,3 инчови) на мултимедията със сензорно управление. Воланът е спортен, като два от бутоните също са сензорни. Управлението на Mercedes-Benz User Experience изисква кратко запознаване, но може да става чрез сензорния екран, сензорния тачпад на тунела между седалките или с гласовия асистент “Hey Mercedes”. Кръглите вентилационни отвори си остават един от основните акценти (контролерите на климатичната система също са сензорни), както и двуцветното изпълнение на салона. Амбиентното осветление също дава своя принос за приятното изкарване на борда на автомобила.
KIA (д)е-Niro снима нов блокбастър (тест драйв)
Ford Puma е новият върховен хищник при компактните кросоувъри (тест драйв)
Най-голямото междуосие (2829) сред компактните модели на Mercedes означава, че мястото в зоната на краката на втория ред седалки е прещедро (те може да се движат с 90 мм напред или 50 мм назад). Големият проблем, който аз откривам в интериора, а пластмасата под нивото на волана, която не отговаря на марката и цената от над 90 000 лв.
Задвижването на GLB е поверено само на 4-цилиндрови двигатели. Базовият мотор, зает от Renault-Nissan, е с обем 1,3 литра (GLB 200) и 163 к.с. След това се нарежда 2,0-литровият турбомотор с 224 к.с., а на върха на бензиновата гама стои Mercedes-AMG GLB 35 с 306 к.с.
Колкото повече, толкова повече: тестваме BMW X6 M50i
Ford Ranger: Елитният корпус на щурмоваците (тест драйв)
Три са версиите на 2,0-литровия турбо дизел - GLB 180 d (116 к.с.), GLB 200 d (150 к.с.) и GLB 220 d (190 к.с.). Двата най-маломощни бензинов и дизелов двигател са само с предно предаване, докато другите версии вървят със задвижване на четирите колела 4Matic. Феновете на офроуда (макар този автомобил да не е направен за подобно удоволствие) може да поръчат пакета Offroad, който позволява заключване на въртящия момент по равно между двете оси. Технологията Dynamic Select дава възможност за настройване на характеристиките на 4Matic във всеки от режимите Eco/Comfort, Sport и Individual. Всички двигатели работят съвместно с 8-степенна автоматична кутия, като изключение е само GLB200, който е със старата 7-степенна кутия.
Аз тествах GLB 250 4Matic, чиито 224 к.с. и 350 Нм пасват идеално на това купе. Доказателство е фактът, че ускорението на модела до 100 км/ч трае само 6,9 секунди. Още по-интересно е, че показателят за среден разход на гориво е 8,4 л/100 км. След около 500 км аз върнах машината с 8,2 л/100 км на борд компютъра! И нито за момент не съм се опитвал да пестя, напротив.
Не по-малко интересно е, че GLB стои доста стабилно в завой, макар че голямата му височина и форма не предполагат подобно заключение. В спортен режим характерът му се променя драстично, сцеплението е завидно, но обратната връзка не е толкова директна, колкото е при BMW X3. Но аз вече предпочитам по-комфортното и лежерно пътуване, затова се радвах на плавното и лесно управление, което допълнително се подсилва от прогресивното втвърдяване на волана и педалите спрямо скоростта на движение. Скоростната кутия е отлично калибрирана за работа с мотора. Шумът през гумите (макар и големи) също е минимизиран, но се усеща завихряне от огледалата, както и едно натрапчиво свистене през въздуховодите на климатичната система при по-високи скорости.
Ако човек не търси премиум 7-местен модел, то Peugeot 5008 би била добра алтернатива със своята цена от 67 049 лв. с ДДС за най-мощната (180 к.с.) бензинова версия. Но пък остатъчната стойност при препродажба остава съмнителна неизвестна, затова тук емблемата си казва тежката дума. В този случай базовата дизелова и бензинова модификации на GLB започват от точно 72 756 лв. с ДДС, докато версията, която карах аз, започва от 84 726 лв. с ДДС. В същото време базовият Discovery Sport 2.0 Si4 AWD (200 к.с.) започва от 81 960 лв. и стига до 113 560 лв. с ДДС. Тази разлика от 3000 лв. се избива от допълнителните 24 к.с. мощност на германския модел, но и с драстично по-високото реноме и надеждност, докато Land Rover страда доста именно в сферата на надеждността. Аз лично нямам колебания при сравнението на тези два модела, но не мога да скрия разочарованието си от качеството на пластмасите в интериора. Всичко останало е на висотата на марката.
Технически характеристики:
Mercedes-Benz GLB 250 4Matic
Размери
Дължина, мм: 4634
Широчина, мм: 1834
Височина, мм: 1658
Междуосие, мм: 2829
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1991
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 224 при 5500-6100
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 350 при 1800-4000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 236
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,9
Среден разход, л/100 км: 8,4
Вредни емисии СО2, г/км: 190
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 84 726
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 92 901