П реди години Карлос Гон виждаше успеха в преследването на една цел: Алиансът да стане №1 по продажби в световен мащаб. Тези времена отдавна отминаха, вече никой не иска да разчита на обема за реализиране на печалба. Днес печалбите идват от дизайн (за който не влагаш нищо) и богатото оборудване.
Затова и през последните години става все по-ясна тенденцията за препозициониране на марките. Когато този процес започна Peugeot в средата на миналото десетилетие, аз гледах с насмешка към него. Днес французите продават моделите си за над сто хиляди лева.
Dacia Jogger Hybrid 140
По този път тръгна и Skoda, която бе една от последните марки на пазара, предлагайки много качествени автомобили на достъпни модели. Качеството продължава да е налице, но цените при чешкия производител летят стремглаво нагоре. Така последният мохикан, който продължава неизмерно да следва философията си, е Dacia. Вероятно ще има играчи, които ще се опарят от стремежа си да продават все по-скъпи продукти в Европа, защото китайците настъпват и няма да оставят отворилата се ниша незапълнена.
Но това не важи за Dacia, дори напротив, навлизането на по-евтини китайски модели може да е в нейна полза, защото недоверието към източното качество все още е високо. Докато Dacia е доказала многократно, че не прави компромис с качеството на своите продукти, които идват на несравнимо по-ниска цена спрямо конкурентите.
Компанията продължава да избягва предлагането на скъпи екстри и електронни помощници, за да държи цените си в разумни граници. Е, електрификацията е сигурна като едно неизбежно събитие в човешкия живот. И причината за това е изискването за нивата на вредните емисии СО2 на моделната гама на всеки производител, заради което вече имаме и първата хибридна Dacia.
Тя, логично, е и най-скъпият модел в гамата на марката, макар че в нея фигурира и изцяло електрическият Spring. И тъй като ми е ясно, че коментарите вече започват и не са в полза на Dacia, ще уточня въпроса с цените още сега, за да няма объркване.
Да, Jogger Hybrid 140 е най-скъпата Dacia. С 10 лв. под психологическата граница от 50 000 лева, повече и от Spring, повече и от наточен Duster. Но да напомням ли, че този автомобил е 7-местен? Ще го направя, за да е ясно, че по българското законодателство това значи, че фирмената кола ползва 20% данъчен кредит.
Ще изтъкна още два факта, разсъжденията по темата оставям на вас. Opel Corsa 1,2 PureTech със 130 к.с. (8АТ) струва 47 500 лв. с ДДС в изпълнение GS Line (най-скъпата модификация). Поглеждам ценовата листа на Ford и откривам S-Max 2,5 FHEV със 190 к.с., 7-местна конфигурация. Цената му стартира от 75 700 и стига 92 000 лв.
В официалния преспакет за модела се казва, че Jogger смесва „практичността на комби с простора на MPV и дизайна на SUV”. Интересното в случая е, че реалността съвпада с този цитат, защото обикновено компаниите обичат да украсяват с красиви и завъртени фрази своите автомобили, но не и тук. Стилистиката отпред е позната от Sandero, дължината е по-голяма от тази на Nissan Qashqai и има седем места. Най-характерният дизайнерски елемент е страничната линия. Задвижването е предно, но с 200 мм потен просвет и защитните елементи отпред и отстрани, Jogger качва и най-високия бордюр в столичния „Борово”, не се плаши и от несръчни маневри на по-добрата половина от човечеството на паркинг в МОЛ.
В интериора се предлага само най-необходимото, няма излишни екстри, които да „товарят” цената. Все пак върху арматурното табло има текстилна лента, простираща се по цялата дължина на арматурното табло. Същите текстилни детайли присъстват върху централния подлакътник и подлакътниците на предните врати, шевовете на тапицерията са контрастни.
Най-важният въпрос обаче е свързан с простора. На третия ред седалки има повече място от при повечето 7-местни SUV, като дори някои 7-местни MPV имат върху какво да разсъждават. Възрастни няма да се чувстват комфортно там в продължение на дълго пътуване, но дори и такива до 1,80 м могат спокойно да преглътнат една градска обиколка, ако компанията е голяма. Имат и отварящи се прозорци, носталгична препратка към времената на Espace.
Достъпът до задните места също не е труден. Задните врати са големи, а седалките на втория ред се сгъват лесно. Проблем е, че задните две места не образуват равен под, когато са сгънати, затова трябва да се демонтират, ако ви трябва пълният обем на багажника. Но и това не е болка за умиране, всяка една седалка е 10-ина килограма, така че няма проблем да бъдат демонтирани.
Наблягам на тези факти, защото хибридът обикновено значи, че печелиш едно, губиш друго. В случая загуби няма, защото хибридният Jogger предлага абсолютно същото пространство като конвенционалния си събрат. Батерията е монтирана под пода на автомобила в отделението за резервно колело, където се поставя и LPG резервоарът за двигателя ECO-G 100.
Иначе хибридната технология е добре позната и изпитана в продуктите на Renault. Това значи 4-цилиндров 1,6-литров бензинов двигател с 90 к.с. и два електромотора (един с 50 к.с. и стартер-генератор). Трансмисията е многорежимна без съединител (15 предавки). Батерията е с капацитет 1,2 kWh.
От компанията твърдят, че моделът може да постигне изцяло електрическо задвижване за 80% от градските пътувания, това те изчисляват на до 40% по-голяма икономия на гориво в сравнение с двигател с вътрешно горене в градски цикъл. Не бих повярвал, но за всичко си има първи път. Средният заводски разход на гориво е 4,8 – 4,9 л/100 км, като се посочва автономност от 900 км (WLTP). Аз постигнах идентичен: от летището в Лисабон до Ещорил и обратно – минимум 4,8 л/100 км, максимум 5,0 л/100 км.
На пътя Jogger се държи така, както може да се очаква, ако човек не започне да изисква неща от автомобила, които не би следвало да се очакват. Возията е комфортна, водачът има отлична видимост във всички посоки, боравенето с контролните прибори е лесно и интуитивно. Ако искаш да шофираш спортно (пробвах го на отсечката около Кабо да Рока), това не е правилният автомобил, което е и очаквано.
Най-големият проблем е свързан с грубото включване на ДВГ-то, както и с работата на трансмисията, когато я натовариш и искаш от нея повече динамика. Караш ли спокойно, нещата са също толкова спокойни и без напрежение, дори можеш да тестваш себе си колко по-нисък разход може да постигнеш.
Първият хибриден модел на Dacia e отличен атестат за намеренията на марката. Моделът предлага отлична ефективност в реални пътни условия, която не идва за сметка на практичността. Jogger Hybrid е удобен и добре оборудван, няма хибриден модел на пазара с подобно цена, да не говорим 7-местен. Газовата версия си остава много по-евтина, разбира се, но като изявление за това как марката ще подходи към електрифицирането, това, което Dacia постига с Jogger Hybrid, е впечатляващо. И още нещо: Dacia Jogger бе избран от специализираните медии в България за „Автомобил на 2023 година”, още един атестат за качествата на модела.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Dacia Jogger Hybrid 140
Размери
Дължина, мм: 4547
Широчина, мм: 1748
Височина, мм: 1632
Междуосие, мм: 2898
Маса, кг: 1385
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров
Работен обем, куб. см: 1598
Макс. мощност, к.с.: 140
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 205 при 3200
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 167
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,8
Среден разход, л/100 км: 4,8/4,9
Вредни емисии СО2, г/км: 108/111
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 49 990