Трети път за късмет, Х1 вече е достоен за емблемата (тест драйв)

Не само че е много по-голям и атрактивен като дизайн, но новото, трето поколение на модела идва с бензиново, дизелово, плъг-ин хибридно и изцяло електрическо задвижване. Каквото ти душа поиска

BMW X1 xDrive23d тест драйв

CarMarket.bg

BMW X1 е базовият модел в SUV-гамата, но определено не се усеща като малък автомобил. Подобно на Серия 3, която е опъната до размерите на старата Серия 5, сега Х1 предлага размерите на оригиналното Х3. И макар тази неспирна тенденция да ни води към все по-грамадни коли, което са в пълен противовес със стремежа за намаляване на разхода и вредните емисии, тук порастването се е отразило изключително добре на Х1.

Първото поколение на модела изглеждаше странно, меко казана, а дизайнерският език на баварците бе приложен върху автомобил със сгрешени пропорции. Тогава (2009 г.) BMW и индустрията сякаш все още се лутаха в търсене на отговора: какво искат клиентите от този тип автомобили.

Намериха го с втората генерация на модела, но сега, с това трето поколение най-после имаме точните пропорции и дизайн, при това с доста атрактивен външен вид. Констатирам последното, защото дизайнът е болна тема за най-запалените фенове на марката през последните години.

CarMarket.bg

Философията един дизайнерски език да се разпъва спрямо размера (което прави в момента Mercedes-Benz) отстъпи място на дизайнерско оформление, съобразено с размерите, класовете и клиентските нагласи. Затова имаме авангардното (друг може да използва различно определение, сигурен съм) оформление на колосалните Серия 7 и ХМ, както и по-консервативния дизайн на Серия 2 и Серия 3.

Към тях спада и Х1, а третото прераждане на модела наистина носи късмет. И чар. Защото преди Х1 разчиташе много на емблемата на предния си капак. Макар второто поколение да бе огромен скок напред, едва сега Х1 е истински достоен за бяло-синия пропелер.

CarMarket.bg

Същото мога да констатирам и за интериора, няма две мнения. Оформлението му е ново за баварците, като преповтаря интериора на Серия 2 Актив Турер и в някаква степен на електрическия iX. Акцент, естествено, е т. нар. Curved Display, който под една стъклена повърхност обединява два дисплея с диагонал 10,25 и 10,7 инча. Другите видими акценти в интериора са широките вентилационни отвори, „плаващият” подлакътник с интегриран контролен панел, както и минималният брой физически бутони, намиращи са на арматурното табло. Декорациите Aluminium Hexacube може и да са само елемент, но той говори много добре за общото качество и ниво на изпълнение.

BMW България

Седалките са на ниво, както винаги. Воланът е чудесен като захват и усещане. Отзад има наистина много голямо пространство в областта на краката, докато обемът на багажника от 500 литра е предостатъчен за нуждите на всяко тричленно семейство, каквото е моето.

Макар iDrive да е в своето осмо поколение, традиционният кръгъл контролер тук липсва, а на мен това не ми се нрави, защото отново всичко се свежда до дисплеите. А там има много менюта, много икони на всяка страница и ситуацията леко наподобява десктопа на тинейджърски лаптоп. Интуитивността просто липсва.

CarMarket.bg

А какво ли се случва на поточната линия в Регенсбург, където едновременно се сглобяват бензинови, дизелови, плъг-ин хибриди и електрически Х-единици! Вероятно шефовете на завода страдат от тежка мигрена, но тези във финансовия отдел със сигурност потриват доволно ръце, защото производството на една поточна линия на всички тези деривати прави производството на Х1 гъвкаво спрямо пазарните изисквания, а те често варират – в широки граници – на различните пазари.

Но BMW е един от малкото производители, които открито заявява, че няма как така да се откаже от двигателя с вътрешно горене, слава Богу. Нещо повече, той не се отказва и от дизела. Защото Х1 идва с две бензинови версии и две дизелови, като двата по-малки агрегата са само със задно задвижване. След това идват два плъг-ин хибрида, а на върха застава iX1 – електрическата версия.

В моя случай аз карам 2,0-литвория дизел с 48-волтова мека хибридна версия, с чиито 19 к.с. системната мощност достига 211 к.с. и 400 Нм. Те се предават към колелата посредством нова 7-степенна трансмисия с двоен съединител, е не както сме свикнали години наред тази задача да върши вездесъщият 8-степен „автомат” на ZF. Лично аз предпочитам втория вариант, доминиращият през годините.

CarMarket.bg

Сравнително ниската мощност, височината от 1642 мм и просветът от 205 мм идват да подскажат, че Х1 xDrive23d не е The Ultimate Driving Machine. Но машината властва на пътя, просто не с динамика и емоции, а чрез истински впечатляващ разход на гориво. Този лош-лош дизел, охулен от политици и ред неправителствени екологични организации, е блаженство, когато трябва да пътуваш на дълъг път. Мисля, че спокойно може да постигне 1000 км с един резервоар. Средният заводски  разход е около 5 л/100 км, аз направих 6,2 л/100 км за около 450 км, без да съм го жалил, а багажникът бе добре напълнен.

Самият дизелов мотор е отлично балансиран и много тих, шумоизолацията е на традиционното супер високо ниво. Тестовият автомобил е M Sport, което значи 20-ки и снижено окачване. Макар и твърдо, то се справя отлично с неравностите, неутрализирайки накланянето на купето в завои. Нещата се изострят в спортен режим, но лично аз се съмнявам, че този семеен автомобил ще бъде купен с цел да се шофира спортно. За това си има доста други баварски машини, ако щете дори Х5, който продължава да е любимият избор на българския клиент на BMW.

CarMarket.bg

Но аз съм нещо много по-различно от общата картина. Истината е, че М240i ми пасва чудесно, когато съм сам и искам да забравя някои моменти от изминалите работни дни, но със семейството ми на борда, без да гоня часовника за предстоящия старт от Формула 1, се чувствам супер спокойно и уверено на борда на Х1. Явно това спокойствие, гарантирано с традиционните за BMW висококачествени материали и сглобка, са накарали тези близо 3 млн. човека по света да си купят Х1 през последните 14 години.

А клиентите, към които е прицелен този автомобил, предполагам са спокойни хора като мен, които предпочитат да се наслаждават на икономичното шофиране. Не знам дали това спокойствие може да се наруши от това, че стартовата цена на модификацията започва от 100 150 лв. Но предвид факта, че краставиците са 6-7 лева, то едва ли трябва да отделям много време на тази тема. Всеки сам си преценя, а баварците за себе си са направили чудесна сметка: отчетоха ръст на печалбата от 49% на фона на по-малко продадени коли през 2022 г. спрямо година по-рано.

CarMarket.bg

Технически характеристики

BMW X1 xDrive23d

Размери

Дължина, мм: 4500

Широчина, мм: 1845

Височина, мм: 1642

Междуосие, мм: 2692

Маса, кг: 1690

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, битурбо, 48V мека хибридна технология

Работен обем, куб. см: 1995

Макс. системна мощност, к.с.: 211

Макс. системен въртящ момент, Нм при об/мин: 400 при 1500-2750

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 225

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,4

Среден разход, л/100 км: 4,8 – 5,3

Вредни емисии СО2, г/км: 125 - 140

Стартова цена на тествания модел, лв. с ДДС: от 100 150

BMW БМВ BMW X1 тест драйв BMW X1 xDrive23d