В различните етапи от живота си човек има нуждата и стремежа да научава различни неща, по различен начин. За съжаление днешното младо поколение не отваря книжния „прозорец към света”, дано в някакъв момент преоткрие книгата като източник на познания.
В моето развитие тя бе основното изразно средство, чрез което откривах нови светове, развивах въображението си и получавах знания. Без да омаловажавам другите жанрове, за мен романът винаги е бил най-атрактивният и напоителен. От друга страна криминалето винаги е добър начин за убиване на време, ако не искаш нищо ангажиращо.
Renault Austral 2023
Именно криминалето ми идва на ум като аналогия с Kadjar – четеше се леко, но без желанието и нуждата да бъде препрочетен. Затова и Renault се отказа от него, за да „напише” един истински роман в лицето на Austral, който аз минах на второ четете.
След като първо видях качествата на хибридния Austral преди месеци, сега препрочитам и вниквам в детайлите на бензиновата мека хибридна версия със 160 к.с. и вариаторна трансмисия. Човек има нужда да учи през целия си живот, затова и сега вложих по-голямо внимание към детайла. Още повече, че изкарах доста време на борда на Austral: първо отидох до Трявна със задължителна спирка в подножието на връх Шипка, а след това изкарах седмица с него в Сърбия и родния ми Видин.
Автомобилът е разработен върху новата платформа CMF-CD на Алианса. Това е дало поле за изява на дизайнерите, чиято работа очевидно е била доста добра, щом новият шеф на дизайна Жил Видал е оставил непроменена. Това е човекът, който създаде този толкова атрактивен модерен облик на Peugeot. Режията обаче успя да го отмъкне от вечния си съперник, затова очаквам с огромно нетърпение неговото първо истинско творение.
Иначе тук имаме всички задължителни за един модерен представител на сегмент C-SUV елементи. Голямата радиаторна решетка е декорирана в покритие в черен цвят. Хоризонталната хромирана линия в горната й част придава широчина на предницата. Огромното лого на Renault е покрито с матиран сатиниран хром, който изпъква много силно на фона на бялото купе на тестовия автомобил. При топ изпълнението esprit Alpine имаме спортен сплитер и аеродинамични странични въздухозаборници в черно.
Между другото именно черния гланц е елементът, който прави разликата. Виждаме го отпред (не споменах познатия С-образен светлинен подпис, който тук е с нова интерпретация и версии на фаровете LED Pure Vision, LED Adaptative Vision и LED Matrix Vision с динамични мигачи), в страничните прагове, В- и С-колоните, релсите на покрива, спойлера над петата врата и задната броня. Всичко това, допълнено от 20-цоловите джанти и къси надвеси (плюс огромните стопове, които на тъмно наистина създават отличителна визуална характеристика), правят Austral едно от откроимите предложения в този толкова конкурентен сегмент.
STOP&GO: Austral предлага една от най-големите дисплейни повърхности на пазара от почти 1000 кв. см (заедно с Head-up дисплея).
Най-много похвали от мен Renault Austral получава за интериора си. Тук съвсем ясно се вижда, че компанията се опитва да препозиционира продуктите си към по-луксозната част на сегмента. Това ще доведе до оскъпяването им, но и до драстично подобряване на качеството, което тук е видно във всеки един детайл.
Достатъчно е да видим обърнатия L-образно оформен екран OpenR, за да разберем, че това е най-технологично оформеният интериор на Renault. Той е и най-качествения и луксозен, в който съм сядал, но всичко по реда си. Приборното табло е с размер 12,3 инча, централният дисплей е 12-инчов, а заедно с 9,3-инчовия Head-up дисплей се формира дисплейна повърхност от близо 1000 кв. см, една от най-големите на пазара.
Тук правя уточнението, че тестовият автомобил е от най-високо ниво на оборудване esprit Alpine, което прави своя дебют в модела.
STOP&GO: Austral се предлага с 32 системи в помощ на водача.
Материалите и усещането са като в автомобил от луксозния сегмент. Именно материалите ме впечатляват най-много. Такива в модел на Renault не са ползвани. Само по вратите имаме Алкантара, кожа, алуминий, а пластмасата в долната й част е много по-добра като усещане на допир от тази в Tiguan например.
С Алкантара е облицован и воланът с неправилна форма (което е нова препракта към по-луксозните модели), върху който е изнесен бутонът за MULTI SENSE (с който избираме режими Eco, Comfort, Sport и Perso). Приборното табло може да се конфигурира в четири изгледа, особено полезен е този с навигацията, защото не познавам пътищата в Сърбия. Самата тя е на Google, т.е. позната, интуитивна и точна. Пеноматериалът над централния вентилационен отвор на арматурното табло е мек на допир, имаме контрастни шевове, дори миниатюрни френски флагчета на седалките, които детайли нашепват за качество.
Особено атрактивен е заетият от авиацията подлакътник между предните седалки (не точно, но за друго определение не се сещам), който се движи и осигурява място за безжичното зареждане за смартфони. Версията е оборудвана с амбиентно осветление, може да се поръча допълнителен панорамен покрив (2390 лв.), както и плъзгащата се до 16 см задна седалка (200 лв.), която отваря едно от най-големите пространства в областта на краката на пътниците отзад (или разширява багажника). Имам на разположение също аудиосистема Harman Kardon и 32 ADAS системи
В областта на задвижването няма да обръщам внимание на хибрида E-TECH с неговите 200 к.с. и 4CONTROL Advanced. Правил съм го преди, ето линк и може да се поинтересувате сами.
Обръщам внимание на бензиновия 1,3-литров 4-цилиндров агрегат. Той разчита на мека хибридна технология, предлага се във версия със 140 к.с. и 6-степенна механична кутия, както и със 160 к.с. и „автоматична” X-TRONIC кутия, параметрите на тестовия автомобил. За фоновете на „немското” ще вмъкна, че двигателят е съвместна разработка с Daimler.
„Автоматична” съм сложил в кавички, защото това реално е вариатор, с който трябва да свикваме. EDC-то на Renault явно е изпратено в историята, защото е по-скъпо от вариатора, който е и по-надежден. Но с него човек трябва да свикне. Когато се качвах към връх Шипка, реших да натисна. Проблемът е, че вариаторът просто не е направен за спортно шофиране, той буквално спъва колата и не усещаш, че имаш 160 к.с., макар теглото на автомобила да е сравнително ниско с тези под 1,5 тона.
Но тъй като съм убеден, че този семеен автомобил няма да бъде каран така, както аз го направих през прохода, а както шофирах в Сърбия със семейството си, то не би следвало да има притеснения. При спокойно шофиране изпъква комфортната возия на автомобила и разходът от 7,1 л/100 км след около 500-600 км.
Седалките са комфортни, паразитните шумове са изчистени в голяма степен, докато свикнете със скоростния лост, ще включите няколко пъти чистачките, но на борда на Austral животът е като в бестселър роман на някой от френските класици.
Сред минусите у нас (но не и в Западна Европа) е липсата на 4х4 задвижване. Тук сме свикнали да има в изобилие и цяла година да се теглят едни 200-ина килограма повече, за да имаме въпросното 4х4 веднъж през годината. Но това тегло е свързано с повече разход, той с повече вредни емисии, а това е пагубно в днешно време.
Лично аз не бих си купил SUV от този сегмент с 4х4, но българинът си има свои максими и разбирания по темата. Ако все пак се мисли рационално, Renault предлага пакета Extended Grip (не замества, само подобрява стабилността) за 490 лв., срещу които получавате 18-инчови алуминиеви джанти и всесезонни гуми, както и два нови режима (All Roads и Snow).
Стигам и до въпроса за цените. Те стартират от 53 990 за версията със 140 к.с. и 6-степенна механична кутия. Моят тестови автомобил е със 160 к.с., вариаторна скоростна кутия и топ ниво esprit Alpine, затова и цената му е най-високата в ценовата листа - 68 990 лв. с ДДС. Моля ви, не прибързвайте с остарели стереотипи за френските коли. Направете справка, за да видите, че ценово Austral е един от най-конкурентните модели в класа. Аз взимам за отправка Peugeot 3008. Версията със 130 к.с. и 8АТ започва от 69 739 лв. с ДДС. Повтарям: започва.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Renault Austral 160 Auto esprit Apline
Размери
Дължина, мм: 4510
Широчина, мм: 1825
Височина, мм: 1644
Междуосие, мм: 2667
Тегло, кг: 1564
Двигател
Тип: 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1333
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 160 при 5250-5500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 260 при 1750-3500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 175
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,7
Среден разход, л/100 км: 6,2/6,5
Вредни емисии СО2, г/км: 140/147
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 63 990
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: около 68 990