Противоречията в гените на BMW M3 Touring го превръщат в хит (тест драйв)

Перфектното семейно комби! Возиш децата на детска, жената на работа, любовницата до МОЛ-а… Идилия. И макар да е направен за всичко това, истинското предназначение е да носи удоволствие

,

М оже да се твърди, че M3 е най-чистото изразно средство на BMW M GmbH. Разработен през 1988 г. като специална хомологация, базирана на E30, той се превръща в най-успешната бегачка в състезанията за туристически автомобили. След този първоначален успех, BMW създаде цяла династия от спортни улични модели с две и четири врати.

През шестте поколения след оригинала M3 Е30, BMW добавя буквата „М” към седани, купета и кабриолети, но никога на комби. Докато през 2022 г. не се появи този автомобил, за да отдаде чест на 50-ата годишнина на M GmbH. И макар G80 да предизвика противоречия с високото си тегло, четирите задвижващи колела и автоматичната трансмисия, то също така се превърна в едно от най-брилянтните поколения, предлагащо вълнуващи и ангажиращи изживявания зад волана.

BMW

Има нещо много яко в бързите комбита, макар определението „бързо комби” да е изтъкано от противоречия. Ако имаш куче, ако трябва да превозиш косачката за моравата или да някакъв багаж на тъщата в 500-литровия багажник, не е нужно да го правиш бързо. Ако не правиш нищо от дошлите ми на ум примери, а пътят и условията те подканват да се позабавляваш, комбито не изглежда като логичния избор за това, най-малкото защото е по-тежко, а по-голямата дължина отнема от здравината на усукване, каквато има едно купе. Да речем М4.

Но за хората, за които автомобилът е много повече от средство за превоз между две точки, стремежът към суперкомби е като тяхна фикс идея, като един вид фетиш. На него те гледат като средство, готово на всичко, през всички сезони, по всякакви поводи. Дори изпъква повече от едно купе, защото е неочаквано.

CarMarket.bg

Успокояващо е да се види, че BMW M не е минал по прекия път, като просто удължи каросерията на седана М3. Подобно на него, каросерията на комбито е специално пипната от „М”, с по-широки задни колесни арки и значително укрепване на шасито, за да се оптимизира здравината на усукване. Задните амортисьори са нови, настройката на предните е променена.

Това идва в плюс към доработките на седана М3, сред които може да изтъкнем укрепването под и над двигателя. M3 Touring взаимства и толкова дискусионната радиаторна решетка от М4. Аз обаче вече й се кефя, не съм от крайните фенове, освен това раздутите калници и елегантните фарове сякаш отнемат от крайното възприятие за формата на „бъбреците”. Кованите М-джанти са 19-ки отпред, 20-ки отзад. А този цвят! Трябва си смелост, за да поръчаш автомобил в такова изпълнение, но ако аз имах тази възможност, не бих избрал никой друг.

CarMarket.bg

Иначе смелост на BMW не липсва, баварците го доказаха през последните години. И тя не се изразява само в решетката, а също в голямото тегло, извитият дисплей, автоматичната трансмисия… И ако трябва да обобщя, М3 Touring е фантастичен! Независимо дали минаваш през населено място, на магистрала, дали шофираш по планински маршрут или междуселска отсечка, пък било тя в Словения, поведението на това специално комби е фантастично. Нещо повече, специално за този тип коли, от изключителна важност е неговата идентичност на истински спортен автомобил.

BMW

Сред акцентите на всяко М3 е редовият битурбо шестак и мигновената му реакция. Под предния капак е монтиран 3,0-литровият S58. Той е базиран на стандартния редови 6-цилиндров мотор на баварците, което не звучи толкова вълнуващо като специално създадените V8 и V10 от миналото на BMW M, но в действителност е брилянтен. В крайна сметка този блок се използва от баварците за Р58, който те монтират в състезателния M4 GT3, където трябва да понесе малтретиране на пистата в продължение на 24 часа.

BMW

Няма да изпадам в подробности за 3D-принтирани части, за ковани елементи, за двоен VANOS и Valvetronic. Тоталът е 510 к.с. и 650 Нм, като и двата параметъра се генерират в ниския оборотен диапазон, което прави двигателя изключително отзивчив. Усещането е, че притежаваш повече мощност, отколкото е реалната.

Мощността се предава посредством 8-степенна автоматична трансмисия, а не от такава с двоен съединител от предишните поколения М3. Повечето въртящ момент отива преимуществено към задните колела. BMW е монтирал и M Sport блокируем заден диференциал, който от своя страна разпределя въртящия момент между задните колела.

BMW

Няма как да подмина факта, че системата xDrive предлага три режима - 4WD, 4WD Sport и 2WD. Да, няма версия само със задно като при М3 Saloon, но все пак дава възможност да се направиш на хулиган на някоя писта, стига да прежалиш 20-ките отзад. Това не може да се направи с Audi RS4.

CarMarket.bg

Как се отразява това колосално тегло (близо 2 тона) на пътното поведение? Не се усеща драстично, този дефект е маскиран доста добре от Touring. Просто защото автомобилът предлага много възможности за настройване, а в режим Sport трябва да погледнеш в огледалата за обратно виждане, за да си напомниш, че седиш в комби.

Возията е твърда, но адаптивното М окачване върши чудесно своята работа да държи колелата в контакт с асфалта. Прецизността на кормилната уредба е нещо, с което BMW е известен. Тук се добавя и почти оптималното разпределение на теглото от 50:50 между двете оси. Всичко това дава възможност да се опитате да достигнете лимита на възможностите си, но по-важното е, че целият пакет се грижи за сигурността на водачи с различни умения зад волана.

BMW

Благодарение на микса от голям въртящ момент при ниски обороти, четири задвижващи колела и бързо автоматична трансмисия, BMW M3 Touring ускорява до 100 км/ч за 3,6 секунди, което е с 0,3 секунди по-бързо спрямо новото Audi RS4 Competition.

BMW

Не казах нищо за интериора, без да го омаловажавам по никакъв начин. В моя случай имам бял кожен салон и M Sport седалки. Който иска да превърне перфектното семейно комби в истинска хардкор машина, може да си поръча карбонови „корита”. Акцент е извитият дисплей, който баварците разгърнаха вече в почти цялата си моделна гама. Радвам се, че скоростният лост не е изчезнал, същото важи и за въртящия се контролер на iDrive. Червените бутони на волана са гъдел за душата, което мога да кажа и за звука от четирите ауспуха отзад. Те могат да се изключат в района на детската градина, но иначе не бива да се извършва подобно кощунство.

Що касае цените, то стартовата у нас на модела е 186 300 лв. с ДДС. Трябва да кажа, че това е доста под стартовата цена на модела в Словения, където го карах. Там той се предлага за 99 950 евро, а моят тестови модел струваше 128 388 евро.

Дали подобни суми си струват за комби? Зависи кого питате. Но ентусиастите чакаха този модел цели 37 години (след като баварците пуснаха първото комби на Серия 3). Трябва ли да си го купят? О, да, ***** му!

Технически характеристики

BMW M3 Touring Competition

Размери

Дължина, мм: 4801

Широчина, мм: 1903

Височина, мм: 1446

Междуосие, мм: 2857

Тегло, кг: 1940

Двигател

Тип: редови, 6-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 2993

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 510 при 6250

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 650 при 2750-5500

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 250

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 3,6

Среден разход, л/100 км: 10,1 – 10,4

Вредни емисии СО2, г/км: 229 - 235

Базова цена на тествания модел, лв. с ДДС: 186 300

BMW BMW M3 BMW M3 Touring тест драйв