А ко има емблематично парче, което да описва това, което е AC/DC, то това без съмнение е Thunderstruck. Браян Джонсън и Ангъс Янг са във вихъра си, на сцената и извън нея, защото пеят за едни случайни момичета, които са нарушили всички правила и са „отнесли главите им”.
Но гръмотевицата винаги се предхожда от светкавица, което е и буквалният смисъл на италианската дума folgore. Макар тя вече да не се съпровожда от гръмотевичния звук на V8 (стандартното Grecale е с V6, има дори 4-цилиндрова версия), първият електрически SUV на Maserati мята светкавици през тризъбеца отпред, както Посейдон прави това, за да разбие огромна скала и да убие Еант, когато богът на моретата застава на страната на ахейците по време на Троянската война.
Трябва да ви кажа, че и Maserati нарушава правилата на играта, които досега бяха само с мирис на бензин (с едно-две малки изключения). Grecale Folgore е първият електрически SUV на марката, която от 2025 г. трябва да има електрическа версия на всеки свой модел, за да стане изцяло електрическа марка преди края на десетилетието.
Нещо повече, той изпревари с няколко месеца появата на новия Macan, което също може да се причисли към успехите, макар че сега ще трябва да се справя със сериозната конкуренция на модела на Porsche, забавил се заради новата си платформа, докато Grecale Folgore стъпва на версия на архитектурата Giorgio на Alfa Romeo. Тя не е предназначена специално за електромобили, но от Maserati твърдят, че е толкова гъвкава, че е било много лесно да направят Folgore. Същият трябва да подкрепи „златната кокошка” за още повече продажби, какъвто е Grecale.
На пръв поглед нужното за това е налично. Поглеждаш огромния тризъбец отпред и т побиват тръпки. В тази част се крият и основните разлики с конвенционалния Grecale, което е и разбираемо заради нуждата/или не от охлаждане на скрития под пластмасов капак преден електромотор с мощност 205 kW (такъв е монтиран и на задната ос).
Не съм сигурен дали изобщо трябва да говоря за дизайн, тъй като италианците са пословични със секси извивките, които успяват да придават на всяко свое творение. Такъв е и този случай, затова приемам по default, че този модел е красив.
За това помагат аеродинамичните джанти, големият тризъбец отпред, както и задните светлини тип "бумеранг", вдъхновени от Giugiaro 3200 GT. Те се вписват отлично в трапецовидната линия, която става още по-впечатляваща от купе ефекта на кабината и завършека ѝ на спортен автомобил.
Но освен красив, моделът е доста тежък, което е основният недостатък на модела. Дължи се на огромната батерия с капацитет 105 kWh (нетен 96), от която обаче са извадени само потенциални 500 км пробег, което е с 90 по-малко от на Macan Turbo. Максималната скорост на зареждане е 150 kW, но DC зарядна станция с такава мощност батерията ще се зареди от 20 до 80% за под 30 минути.
По-важното за един „тризъбец” са динамичните параметри, които са впечатляващи: 550 к.с. и 820 Нм, които ускоряват модела до 100 км/ч за 4,1 секунди. Това е под 3,8 секунди, за които взима спринта версията с V6 Trofeo. И причината за това е батерията, заради която Folgore тежи 2,5 тона.
Луксът в интериора е на нивото, което се очаква от марка като Maserati. Ще кажа, че материалите и аранжировката на всички контролни уреди ми харесват изключително много, само бутоните за смяна режимите на трансмисията върху 12,3-инчовия централен сензорен екран са малко объркващи (при стандартния модел си има скоростен лост).
Няма как да не отбележа традиционния часовник по средата на арматурното табло, под който преминават високо разположените вентилационни отвори. Воланът е другият акцент, който вдига пулса. На него е разположен бутонът Старт/Стоп, както и огледален в дясната част, от който се сменят четирите режима на задвижване и се регулира твърдостта на амортисьорите на въздушното окачване.
Grecale Folgore предлага режими GT, Sport, Off-Road и Max Range. Последният се съмнявам да бъде ползван често, тъй като този автомобил е всичко друго, но не и оф-роуд машина. Тя е създадена за асфалта, за яка динамика или комфортно пътуване именно заради споменатото въздушно окачване. Ще маркирам последния режим, който се активира, когато зарядът на батерията спадне под 16%. Той лимитира максималната скорост до 130 км/ч, реакцията на педала на газта, ще ограничи и функционирането на системата HVAC, за да стигнете до място за зареждане.
Междуосието на модела е 2,9 метра, което означава, че мястото в интериора е предостатъчно, още повече, че предните спортни седалки с масивна странична упора не са никак тънки, но това не отнема от мястото в областта на краката на втория ред. Маркирам и обема на багажника от 535 литра, който е повече от достатъчен за всичко необходимо.
Моделът разполага с хронометър за измерване при „дърпане”, но с четирима човека на борда, това упражнение не е впечатлява. Иначе воланът е много твърд, информативен, лекото поднасяне на задната ос по прашния път на Боровец веднага бе коригирано от системите въпреки високото тегло, което прави модела инертен в завои. Моделът дава възможност да включите изкуствен звук, но аз това не го разбирам в електромобил, затова заложих на естествените звуци, ако клиентът иска V6, винаги може да към банкомата, какъвто е Grecale, най-продаваният модел на Maserati.
Folgore ще има своята публика, защото вкарва нова технология и ново изживяване на борда, но това ще дойде на сериозна цена, но както е казал народният мъдрец - всеки сам си преценя.
Технически характеристики:
Maserati Grecale Folgore
Размери
Дължина, мм: 4865
Широчина, мм: 1948
Височина, мм: 1651
Междуосие, мм: 2860
Собствено тегло, кг: 2480
Задвижване
Тип: два PSM електромотора
Капацитет на батерията (нето), kWh: 96
Макс. системна мощност, к.с.: 550
Макс. въртящ момент, Нм: 820
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 220
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,1
Среден разход, kWh/100 км: 22,6 – 20,6
Пробег, км (WLTP): 500
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: n/a