Хибридната Skoda Superb iV вади скрити козове

,
Skoda Superb iV тест драйв

Vesti.bg

В деня (1 септември), в който Skoda показа на света електрическия кросоувър Enyaq iV (в пет версии и пробег до 510 км), аз взех за тест драйв първия плъг-ин хибрид на марката, внедрен във флагмана Superb. Не съм търсил този ефект, но трябваше първо да видя на какво е способен плъг-ин Superb, тъй като тази версия на електрификация е междинната стъпка между конвенционалния и изцяло електрическия автомобил. И трябва да ви уверя, че Superb iV не разочарова, дори напротив.

Ключовият фактор при избора на плъг-ин хибрид (конкретно на Superb iV) зависи от личните нужди на всеки отделен водач. Повече от ясно е, че логичният избор би паднал върху дизелов двигател, ако въртите 40 000+ км на година. Но в близките месеци да сте прочели нещо за нов дизелов модел? Само преди седмица карах дизел (при това най-мощният дизел в Европа), но това не ми се беше случвало месеци наред преди това, а всяка седмица тествам поне един нов модел, стъпил на родния пазар. Изтъквам това само като фон на общата тенденция за повсеместна електрификация при всички марки. Конкретно Skoda обещава 10 нови електрифицирани модела до 2022 г., като започна с този, преди седмица представи и Enyaq iV, така че остават още осем в следващата година и половина.

Vesti.bg

В какво се крие успехът на формулата плъг-ин? Той се основава на проучвания, които казват, че около 80% от дневните пътувания в Германия (а и по-голямата част от света) са на разстояние до 50 км. Това означава, че собствениците на Superb iV биха могли (на теория) да пътуват без да отделят никакви вредни емисии в атмосферата, тъй като моделът може да измине до 55 км (WLTP) само на ток.

Skoda Octavia влиза в луксозния сегмент (тест драйв)

Тестваме застрашен вид: Audi SQ8 е с най-мощния дизел в Европа

Както и при останалите хибриди, силата и на този е в града. Аз ще кажа, че реалният пробег на електричество в града е по-скоро около 45 км, но и това е повече от добре. Ако допуснем, че средната цена на тока е около 0,15 лв. за киловатчас, то тези 45 км пробег ще ви излязат под 2 лв. Средният разход на гориво на Superb iV е под 2 л/100 км (по заводски данни). Така грубата сметка казва, че за 100 км градско ще изразходвате 5-6 лв.

Vesti.bg

Но би било грехота да карате Superb само в града, защото истинските му качества изпъкват на дълъг път, където може да се радвате на комфортната му возия. Логиката казва, че разходът на гориво ще скочи драстично (и пак феновете на дизела сигурно вече се подсмихват), но реалната ситуация не е такава. Аз взех автомобила със заредена батерия и резервоар, след което се отправих в посока Видин. Бях сам, климатикът работеше на пълни обороти (беше около 35⁰С), педалът на газта не съм го жалил. Както виждате от снимката, след около 230 км (72 км/ч средна скорост) пристигнах в крайната точка на пътуването си при среден разход на гориво от 4,0 л/100 км и изчерпана батерия.

Vesti.bg

Плъг-ин хибридът изисква да се зарежда редовно (ако трябва дори два пъти дневно), за да може да се възползвате в пълна степен от възможността да шофирате само на ток. Аз заредих батерията с капацитет 13,2 kWh (разположена под задните седалки) през нощта в домашния ел. контакт (за 3,30 ч се зарежда в т. нар. wall box с напрежение 3,6 kW, на обществена зарядна станция ще ви трябват около 2,3 ч), което ми даде възможността да видя реалния пробег и само на ток в града. Чрез бутон до скоростния лост се избират различните режими на задвижване, като може да изберете или движение само на ток, или в хибриден режим. След като изчерпах целия „сок” на батерията във Видин, трябваше да потегля обратно за София. Това леко ме притесни, тъй като реших, че не ми мърдат поне 8,0 л/100 км. Но не, върнах автомобила в „Еуратек” след 250 км, а борд компютърът отчиташе 6,3 л/100 км при 73 км/ч средна скорост.

Vesti.bg

Тези параметри наистина ме изненадаха, а самите те са контестация за успешната формула, адаптирана от VW Passat GTE. Уравнението звучи така: бензинов турбодвигател с обем 1,4 литра (156 к.с.), подпомаган от електромотор със 115 к.с., като сумарната мощност на системата възлиза на 218 к.с. Те са достатъчни за ускорение до 100 км/ч за 7,4 сек и максимална скорост от 225 км/ч.

1000 км със 118 лв. за газ и бензин с Renault Captur (тест драйв)

Електрифициран Haute Couture с DS 7 Crossback (тест-драйв)

Тези параметри подсказват и за спортни качества, но това, което Superb прави най-добре, е да не се преструва, дори за секунда, че е спортна натура. Вярно, има бутон за директен достъп до режим Sport, но той по-скоро служи за четкане егото на собственика. Истинската сила е (и винаги е била) в комфорта на борда и на пътя. Затова и modus operandi на Superb iV остава непроменен: гарантиране на голям пробег, без водачът и пътниците му да се изморяват. Този фокус върху комфорта пасва идеално на тежкия плъг-ин хибрид, както и на спокойния начин на шофиране, към който те тласка.

Ford Puma е новият върховен хищник при компактните кросоувъри (тест драйв)

Сакралната „седмица” в Mercedes GLB (тест драйв)

Но не са залъгвайте, моделът генерира и 400 Нм въртящ момент, които са страхотни, когато трябва да те издърпат от завой или при изпреварване. Те се транслират към предната ос посредством 6-степепна автоматична трансмисия. Аз шофирах само в режим В (има и го и D), при който се увеличава силата на рекуперация на енергия, което ще рече, че почти не се налага да натискате педала на спирачките. Така хем регенерирате енергия, хем не се налага да натискате спирачките, което в шофиране с повече завои е доста полезно и забавно.

Vesti.bg

За комфорта на борда се грижи топ изпълнението Laurin & Klement. Това значи, че имам на разположение системата Columbus с 9,2-инчов централен дисплей, както и дигитално приборно табло (специфично за този модел) с 10,25-инчов диаметър. Материалите и изпълнението са отлични, а ергономията винаги е била на ниво. Страниците на седалките имат ясно изразен борд, но той не задържа добре тялото в завои. Иначе автомобилът е отлично обезшумен и просторен. В Superb (и Octavia) винаги отделям 5 минути, за да седна на задните седалки (защото по принцип седя само зад волана). И винаги се улавям, че се подсмихвам, защото мястото в зоната на краката е колосално. С толкова разполагат 7 Series и S-Class, но в изпълнение с дълга база. Докато тук, в много по-ниския клас и ценови сегмент, Superb блести. Блести и с обема на багажника, който възлиза на цели 625 литра.

Vesti.bg

Skoda продължава да прави това, което прави най-добре: не прави дръзки ходове (макар Enyaq iV да е такъв), внедрява технология, когато тя с доказана полезност, надеждност и, много важно, когато е достъпна. Традиционното българско отрицание тук веднага ще се прояви с нещо от сорта на: „Skoda за 70 бона?! Аре нема нужда”. Но аз отдавна не робувам на предразсъдъци. Superb iV започва от 68 420 лв. с ДДС, а топ изпълнението Laurin & Klement e 73 970 лв. (след отстъпката). Passat GTE не дава право на избор и се предлага на цена от 75 105. Контрата е, че дизеловият Superb (200 к.с., но само на предно) струва 62 880 лв. (базово), но пак опираме до личния избор, личните нужди, предпочитания, стил на шофиране, годишен пробег. Аз лично залагам на хибрида, а и Skoda са си поставили задача да постигнат 30% дял за Superb iV от общите за модела.

Vesti.bg

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Skoda Superb iV

Размери

Дължина, мм: 4869

Широчина, мм: 1864

Височина, мм: 1469

Междуосие база, мм: 2841

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1395

Макс. мощност, к.с.: 156

Батерия

Литиево-йонна, kWh: 13,3

Системна мощност, к.с.: 218

Системен въртящ момент, Нм: 400

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 225

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,4

Среден разход, л/100 км: 2,0

Вредни емисии СО2, г/км: 40

Цена на тестваната модификация, лв. с ДДС: 73 970

Източник на статията: Vesti.bg

тест драйв Skoda Superb iV Skoda