Ineos Grenadier е като чудовището от Лох Нес (тест драйв)

Всички знаят за Неси, малцина твърдят, че са го виждали. Мнозина твърдят, че знаят кой е върховният офроудър, малцина смятат, че са го карали. Е, аз заявявам, че знам кой е. И не е мит, Grenadier е чудовище извън пътя

,

Ineos Grenadier Expedition 1.0 е чудовищно приключение с дължина 1200 мили, започващо от най-северната точка на Острова и финиширащо в Лондон. Моят късмет ме отвежда до езерния район на Шотландия, след което стигаме до т. нар. Badlands, за да финишираме с епично шофиране по дъното на Ирландско море, на практика Атлантическия океан, но всичко по реда си.

Легендата за The Monster from Loch Ness е стара като света. Историята за моето чудовище започва преди едва 5-6 години, на място, в което преди векове войничето Седрик решава на лъже на карти. Убит е с юмруци от потърпевшите. Затова поверието казва, че трябва да се остави монета, за да се изкупи този грях.

Вярвам, че сър Джим Ратклиф е оставил много повече, все пак вече притежава лондонския пъб Grenadier, превърнал се в емблема за автомобилното му отроче. Едва ли това го е напрегнало много финансово, тъй като говорим за най-богатия човек във Великобритания. Е, вторият след Краля, който притежава несметни богатства в имоти.

 Снимките на Ineos Grenadier са направени с Huawei Mate 50 Pro и неговите 50 MP камера с ултра бленда, 13 MP ултраширокоъгълна камера, 64 MP телефото камера.

CarMarket.bg

Снимките на Ineos Grenadier са направени с Huawei Mate 50 Pro и неговите 50 MP камера с ултра бленда, 13 MP ултраширокоъгълна камера, 64 MP телефото камера.

Докато Ратклиф ръководи третия по големина химически концерн в света. Стои за гърба на Хамилтън в похода му към Осмата, а мнозина смятат (и се надяват), че скоро ще стане собственик на „Манчестър Юнайтед”. Но освен спортен радетел, удостоеният от Кралицата с благородническа титла господин е запален автомобилен фен.

В едноименния лондонски пъб, докато посръбва от халбата с приятели, стига до заключението, че любимите му автомобили са изчезнали. Особено е недоволен от факта, че LR Defender вече е на самоносеща каросерия за сметка на пространствената рама. Nissan Patrol и Mitsubishi Pajero отдавна са в миналото, а за Land Cruiser се чака с години, четири в някои случай. Дали не изпускам някой? Вероятно някои, но няма как да пропусна G-Class.

 Mate 50 Pro е на километри напред [спрямо iPhone 14 Pro Max] със своя 64MP f/3.5 перископичен телефото обектив, който може да увеличава между 3,5 и 100 пъти. Kaldata.com

CarMarket.bg

Mate 50 Pro е на километри напред [спрямо iPhone 14 Pro Max] със своя 64MP f/3.5 перископичен телефото обектив, който може да увеличава между 3,5 и 100 пъти. Kaldata.com

Да, Mercedes-Benz G-Class. Все пак това е еталонът за висока проходимост. Но кога сте виждали в България „нормална” G-класа? Аз лично, освен G 63 AMG, друго „кубче” по софийските улици не съм виждал. И сега основният въпрос: ще изкара ли някой от собствениците на кола за минимум 400 000 лв. извън асфалта (която е чакал поне година) с нейните 21, 22-инчови джанти, обути с „палачинки” и въздушно очакване? Едва ли. Но сега те (или охраната им) може да тържествуват.

Британската школа е тази, от която съм се учил на пиша. Тя е емоционална и изпълнена с богати изразни средства. Дълги години за мен Светата троица Кларксън, Хамънд и Мей бяха върхът на сладоледа, но след като станах зам. главен редактор на българската версия на TopGear, разбрах две неща.

Първо, наказанието в редакцията беше превод на материал на Том Форд. Жестока езикова школа, „поливахме” всеки успешен опит да изкажем мислите на г-н Форд на български. По-важното е, че разбрах защо Светата троица са това, което са. Причината се казва Анди Уилмън. Продуцентът. Напусна с тях и той бе в основата на успеха на The Grand Tour. Но по-важното, той е човекът, който реализира уникалните специални пътувания на тримата през различни точки на света.

 Нuаwеі пoдчepтaвa cвoитe възмoжнocти cъc cпeциaлния cи Cyпep нoщeн peжим, блaгoдapeниe нa нoвaтa cи ĸaмepa c yлтpaвиcoĸa блeндa, ceнзopa RYYВ и двигaтeля зa изoбpaжeния ХD Fuѕіоn Рrо. Kaldata.com

CarMarket.bg

Нuаwеі пoдчepтaвa cвoитe възмoжнocти cъc cпeциaлния cи Cyпep нoщeн peжим, блaгoдapeниe нa нoвaтa cи ĸaмepa c yлтpaвиcoĸa блeндa, ceнзopa RYYВ и двигaтeля зa изoбpaжeния ХD Fuѕіоn Рrо. Kaldata.com

Това, на което станах пряк участник, е нещо много повече дори и от изпълненията на г-н Уилман, поне за мен. Ineos Grenadier е тестван в същата австрийска планина Schöckl и е направен от същия инженерен екип, разработил и тествал Merc G-Class. А за да ни покажат какво значи горното изречение, екипът на Ineos Automotive бе подготвил от всичко по много: дълбока 200-ина метра каменна кариера за офроуд, черна гора, Badlands (земя, в която виреят само овце, а векове наред там са живели бегълците от закона, воювали ту за англичани, ту за шотландци, който плати повече), офроуд, движение по дъното на Ирландско море и много шофиране на асфалт. Беше епично, какъвто е и този автомобил.

Епичен е и заради още нещо: защото ме връща назад във времето, когато думата офроуд имаше значение, хората се вълнуваха от това, а пространствената рама бе задължително условие. Защото днес модерен офроудър на рама почти няма, електромобилите искат да превземат света, а SUV и кросоувър обикновено значат повдигната позиция на водача, който да гледа света от високо. Радвам се, че има хора като Джим Ратклиф, на които им е писнало от немощни кросоувъри. Техният цяр на тази епидемия идва под формата на този брутален всъдеход.

 Huawei Mate 50 Pro все пак блести малко повече [спрямо iPhone 14 Pro Max], поради мощното си перископно телефото увеличение и със супер нощния си режим. Kaldata.com

CarMarket.bg

Huawei Mate 50 Pro все пак блести малко повече [спрямо iPhone 14 Pro Max], поради мощното си перископно телефото увеличение и със супер нощния си режим. Kaldata.com

Мога да заявя горното определение дори без да прочета и ред от официалните данни, защото дясната половина на мозъка ми започва да обработва информацията още от пръв поглед. Имаме почти 2 метра височина и почти 2 метра широчина. За какво ви напомнят тези равностранни параметри? Точно така, но визията определено е заимствана от Defender. Всичко тук говори, че при този автомобил няма компромиси, направен е да мине там, където другите биха спрели.

Но това не е най-забележителното в Grenadier, тъй като човек го очаква от него. Най-забележимото е, че той се държи чудесно и на асфалта. С колегата навъртяхме поне 500 км по възможно най-тесните и криволичещи пътища в Шотландия. Тия хора карат в обратната посока, нали знаете? Което не е удобство, когато шофираш 2 метра широка кола на 3 – 3,5 метра широк двупосочен път.

 Mate 50 Pro получи най-високата оценка в тестовете на DxOMark, но дори да не я взимаме за чиста монета - категорично е, че това е един от най-добрите смартфони за снимки на пазара. nixanbal.com

CarMarket.bg

Mate 50 Pro получи най-високата оценка в тестовете на DxOMark, но дори да не я взимаме за чиста монета - категорично е, че това е един от най-добрите смартфони за снимки на пазара. nixanbal.com

Очакванията ми, че това ще е невъзможно се оказаха неточни. Не ме разбирайте погрешно, Grenadier се накланя в завои (все пак до покрива му се стига с монтирана на задната врата стълба), воланът е много неимформативен (типично за офроудър), шумничко е в купето, няма електронни глезотии (слава Богу), но въпреки това инженерите са успели да постигнат такъв баланс, че да опровергаят първоначалното ми становище, че този левитан няма как да има място на асфалта.

Постигнали са и нещо много повече: шофьорът и автомобилът отново имат връзка по между си. Защото това не е кола, която просто е прекопирала Defender и ни е върнала назад във времето. Това е модерен автомобил, в който инженерната мисъл е била изведена на преден план. Тук електронните помощници са на санитарния минимум, в центъра на действието е водачът. А връзката му с колата става посредством бутони и перчатки от старала школа, дори лостът на раздатъчната кутия е такъв, че човек да усети превключването между бързи и бавни, блокажа на централния диференциал.

 Портретите са удоволствие, тъкмо заради променливата бленда и възможността за по-прецизно изрязване на човешката фигура - нещо, което с други смартфони се прави чрез софтуер и не може да постигне толкова качествен резултат. nixanbal.com

CarMarket.bg

Портретите са удоволствие, тъкмо заради променливата бленда и възможността за по-прецизно изрязване на човешката фигура - нещо, което с други смартфони се прави чрез софтуер и не може да постигне толкова качествен резултат. nixanbal.com

И тук идва гениалното решение: никой в компанията не е искал да измисля колелото наново. Гласувано е доверие на най-добрите във всяка област, за да се получи и най-добрата машина за офроуд. Затова осите са разработени от Carraro – експерт с над 50-годишен опит в производството на оси за тежкотоварни– и селскостопански машини, включително John Deere и CLAAS. Окачването разчита на прогресивни пружини Eibach с ход 585 мм, здрави анти-рол барове и 5-раменна конфигурация, с двойка надлъжни връзки от двете страни на оста и Panhard щанга.

Проектирана от INEOS Automotive и разработена Tremec, стандартната раздатъчна кутия (бързи и бавни предавки) е с вграден централен диференциал. А пространствената рама е с 12-годишна гаранция от INEOS Automotive.

Задвижването е поверено на два 3,0-цилиндрови редови „шестака” на BMW. Дизеловият (В57) и бензиновият (В58) са доказали своите качества, но в продължение на 1,8 млн. километра тестове са били прекалибрирани, за да отговарят на нуждите на Grenadier.

Крайната цел е била да се достави максимален въртящ момент при ниски обороти извън пътя, както и мощно ускорение на асфалта. Монтиран е по-голям радиатор, като е оптимизиран и потокът на охлаждаща течност в тръбите и радиатора.

 Там, където Huawei Mate 50 Pro има предимство [пред Pixel 7 Pro], е функционалността на променливата физическа бленда, която дава добър творчески контрол и, заедно с RYYB сензора на основната камера, позволява отлична производителност при слаба светлина. zdnet.com

CarMarket.bg

Там, където Huawei Mate 50 Pro има предимство [пред Pixel 7 Pro], е функционалността на променливата физическа бленда, която дава добър творчески контрол и, заедно с RYYB сензора на основната камера, позволява отлична производителност при слаба светлина. zdnet.com

Трансмисията също е на BMW, упс, простете, на ZF, но 8-степенната кутия е такъв шлифован диамант в гамата на баварците, че човек лесно може да се обърка, че е тяхна разработка. Иначе ZF8HP51 (за бензиновия) и ZF8HP76 (за дизеловия) са доказали своите качества и надеждност от 2008 г., когато дебютират в гамата на BMW.

Всичко това се сглобява в един пакет в завода в Хамбах, Франция, простиращ се на 210 000 кв. м. През 2019 г. Mercedes-Benz инвестира в него 470 млн. евро. INEOS Automotive влага допълнителни 50 млн., след като го купува през 2021 г. Същата година там са произведени близо 27 000 автомобила smart и почти 30 000 предници за електрическия Mercedes EQA.

И всичко това опаковано с любезното съдействие на инженерния екип на Magna Steyr, разработил и тествам „Кубчето”! Повече коментар по тази тема няма да направя, ща кажа само, че дори звукът при затваряне на вратите наподобява този на G-Class.

 Mate 50 Pro Huawei предлага още един технологичен пробив в смартфон фотографията - променлива бленда. phonearena.com

CarMarket.bg

Mate 50 Pro Huawei предлага още един технологичен пробив в смартфон фотографията - променлива бленда. phonearena.com

Брънките са навързани в идеална последователност, а здравината на веригата ни води до този момент: от идеята до пазарния дебют за 6 години! И за щастие, това не е поредният бездушен електромобил.

Точно обратното, Grenadier е като жив организъм. Сякаш истински оживява, когато пристигаме за първото офроуд запознанство с него. Случва се в „дворчето” на най-големия обитаем замък (трети във Великобритания) в Шотландия.

До стария скоростен лост на BMW е разположен класически лост за бързите и бавните. Трябва да спреш и да изключиш от скорост, за да активираш бавните. Между другото това е автомобилът, за който се наложи да гледам видео инструкции, даже два пъти. Все пак имаме раздатъчна кутия с блокаж на централния диференциал, режим „Офроуд”, режим за атакуване на водни препятствия, за разкош имаме и блокаж на преден и заден диференциал (опция за 4065 лв.). А зад всички тези бутони на командното табло на тавана има още толкова за различните външни източници на захранване (лебедки, допълнителни LED светлини на покрива и т.н.)

STOP&GO: пътен просвет: 264 мм; дълбочина на газене: 800 мм; ъгъл на заход: 35,5 градуса; ъгъл на отход: 36,1 градуса; максимален ъгъл за атака на наклон: 45 градуса; възможност за теглене на 3,5 тона прикачен товар със заводски монтиран теглич; обем на багажника: 1152 л и товароносимост 689 кг при дизеловия Trialmaster Station Wagon; вентилирани спирачни дискове с диаметър 316 мм отзад и невентилирани задни дискове с диаметър 305 мм.

 Към момента на публикуване [9 ноември 2022 г.] основната камера на Mate 50 Pro е уникална в света на телефоните. stuff.tv

CarMarket.bg

Към момента на публикуване [9 ноември 2022 г.] основната камера на Mate 50 Pro е уникална в света на телефоните. stuff.tv

Истинският екшън е офроуд приключението в Deadwater Fell, в сърцето на Badlands. Ако Highlands може да се свърже с епичната история на Шотландия и фразата „Аз съм Уилиям Уолъс. И пред  себе си виждам цяла армия от мои сънародници, изправили се срещу  тиранията”, то Badlands е точно обратното. Тук дори дървета не виреят, повалени са от силния вятър. Виреят само овце, много овце, а постоянният дъжд и камънякът са убийствена комбинация за кола и гуми. Но не и за нашия герой.

Същото по много има и на следващия ден, когато се отправяме към откритата мина Burlington. Тук вече навлизаме в земите на Мордор. Дупката в земята е поне 200 метра, всичко е черно, а огромни ескаватори и камиони копаят и превозват единственото в изобилие по тези земи – камъни. Какво по-подходящо място именно тук организаторите да са подготвили специално офроуд трасе! Дъжд, кал, камъни, дупки, вода, вятър… Има по много от всичко, а в далечината гледам най-голямата разливна територия във Великобритания.

При отлив се оголват около 320 кв. км от морското дъно, там, със специалното разрешение на Кралския пазител на залива Моркамб (шесто поколение, няма шега), колоната ни от 20-ина Ineos Grenadier поема на дълго 12 мили епично приключение по морското дъно. Макар и наричано Ирландско море, това на практика си е част от Атлантическия океан. Мокрият пясък е голямата опасност тук. Усещаш как колата се затруднява, защото все едно караш върху желе. Мощността е качествата й са достатъчни, за да издрапе и да премине през дълбоките води. Единственото условие е: не спирайте! Каквото и да става, не трябва да спираш. Защото тогава в действие трябва да влизат тракторите на Пазителя на залива.

 Върхът на приключението: прекосяване на залива Морекамб, част от най-голямата разливна площ във Великобритания (320 км. км) с Ineos Grenadier, невероятна гледка.

Ineos Automotive

Върхът на приключението: прекосяване на залива Морекамб, част от най-голямата разливна площ във Великобритания (320 км. км) с Ineos Grenadier, невероятна гледка.

Колко струва този модерен тежък офроудър? Петвратата версия на LR Defender с 3,0-литров „шестак” и 250 к.с. започва от 154 000 лв. с ДДС. Ineos Grenadier Utility Wagon (5 места) стартира от 133 195 лв. с ДДС, като бензиновата и дизеловата версии са на идентична цена. Station Wagon Trialmaster Edition/Fieldmaster Edition започват от 148 615 лв. с ДДС. Дори не си правих труда да гледам цените на G-Class.

Цифрите обикновено са много интересни, а и много важни, затова ще овкуся манджата.

ПОДПРАВКИТЕ: Блокажи на преден или заден диференциал: 4065 лв. с ДДС, шнорхел – 1555 лв., боя металик – 2115 лв., двуцветно изпълнение с контрастен покрив – 2375 лв., най-скъпите джанти са алуминиеви 18-ки – 3995 лв., сафари прозорци – 3470 лв., кожена тапицерия – 2600 лв., високотоварна лебедна (5,5 тона) – 7630 лв., сваляема лебедка с монтажен комплект за теглене (3,5 тона) – 5669 лв.

Епично приключение, което няма да забравя. Grenadier също се отправя на епично приключение, което нямам съмнение, че ще е успешно. Всички предпоставки са на лице.

 Такова нещо в модерен автомобил не сте виждали: има сензорен екран, но бутоните и превключвателите са огромен брой, има 20-ина и на тавана, а наподобяващият самолетен кокпит дизайн е умишлен: заздравяване на връзката човек-машина, която в повечето модерни коли вече почти липсва.

Ineos Automotive

Такова нещо в модерен автомобил не сте виждали: има сензорен екран, но бутоните и превключвателите са огромен брой, има 20-ина и на тавана, а наподобяващият самолетен кокпит дизайн е умишлен: заздравяване на връзката човек-машина, която в повечето модерни коли вече почти липсва.

Технически характеристики

Ineos Grenadier Station Wagon Fieldmaster Edition

Размери

Дължина, мм: 4896

Широчина, мм: 1930

Височина, мм: 2036

Междуосие, мм: 2922

Двигател

Тип: редови, 6-цилиндров, турбо, дизел

Работен обем, куб. см: 2993

Макс. системна мощност, к.с. при об./мин: 249 при 3250-4200

Макс. системен въртящ момент, Нм при об/мин: 550 при 1250-3000

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 160

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,9

Среден разход, л/100 км: 10,5 – 12,2

Вредни емисии СО2, г/км: 276 - 319

Базова цена на тествания модел, лв. с ДДС: 148 615

Ineos Grenadier Инеос Гренадир офроудър офроуд всъдеход тест драйв