Еволюцията на радиаторната решетка на Mercedes през последните 122 години

От иновативния вертикален радиатор на Вилхелм Майбах до Black Panel на електрическите Mercedes-и днес

Пламен Георгиев,
Mercedes Benz радиаторна решетка

Mercedes-Benz

П реди точно 122 години, през 1900 г., Вилхелм Майбах монтира изобретението си, радиаторът тип пчелна пита, на Mercedes 35 PS. Патентованият дизайн решава проблема с охлаждането на двигателя с вътрешно горене веднъж завинаги и позволява производството на автомобили, които са не само по-мощни, но и по-надеждни. Тъй като радиаторът стои отпред и в центъра на автомобила, това оставя незабавно въздействие върху имиджа на марката.

Охлаждането на двигателя е едно от най-големите предизвикателства в ранните дни на автомобила. Едно от първите решения е тръбният радиатор, изобретен от Майбах през 1897 г. Той се състои от тесен воден резервоар с тръби с отворени краища, минаващи отпред назад, през които минава въздухът, докато колата е в движение. Вентилатор, задвижван от коляновия вал, гарантира, че охлаждащата система продължава да работи дори когато двигателят работи на празен ход.

 1900/Mercedes 35 PS

Mercedes-Benz

1900/Mercedes 35 PS

Големият пробив идва през 1900 г. с радиатора тип пчелна пита в Mercedes 35 PS. Състои се от повече от 8000 малки тръби с квадратно напречно сечение от около шест милиметра на страна. По-голямата челна площ и по-големият въздушен поток, предлагани от квадратните тръби, осигуряват значително повече охлаждаща мощност. Те са споени заедно, за да се създаде нов вид правоъгълен радиатор с интегриран резервоар. Вентилатор зад радиатора подобрява регулирането на температурата при по-ниски скорости.

Дизайнът на Mercedes 35 PS с неговата мощна изправена радиаторна решетка има трайно влияние върху света на автомобилите. До средата на 30-те години на миналия век почти всички автомобили са с подобен дизайн на радиатора.

Радиаторната решетка с отличителната вертикална гънка в средата се появява през 1911 г. и позволява малко по-голяма охлаждаща повърхност. Въпреки това, тъй като е по-сложна за производство, тя остава запазена предимно за автомобилите с мощни двигатели.

През първите 40 години от историята на автомобилостроенето радиаторът има чисто практическа функция. Производителите не гледат на него като на отличителен белег за марка.

 1931/Mercedes-Benz 170 (W15)

Mercedes-Benz

1931/Mercedes-Benz 170 (W15)

Голямата промяна идва през 1931 г. с появата на Mercedes-Benz 170 (Typ W 15). За първи път радиаторът е монтиран зад решетка. Новият компонент е част от предния капак и е проектиран с изключително внимание. Елегантната, заоблена, правоъгълна форма е базирана на тази на самия радиатор. Въпреки това, той също е подсилен от широка хромирана рамка. Звездата на Mercedes се появява не веднъж, а два пъти върху иновативния капак на радиатора – като емблема, а също и като достойно украшение. Финият модел на пчелна пита има както функционална, така и естетическа роля.

Впоследствие хромираната решетка се превръща в една от най-разпознаваемите характеристики на марката. Дизайнерите на Mercedes-Benz пипат с кадифени ръкавици формата до 60-те години на миналия век. След това решетката на Mercedes-Benz нараства на ширина и се свива на височина.

 1954/ Mercedes-Benz 300 SL

Mercedes-Benz

1954/ Mercedes-Benz 300 SL

През 50-те години Mercedes-Benz създава втори, напълно самостоятелен дизайн на радиатора. Легендарният 300 SL „Gullwing“ и по-малкият 190 SL роудстър получават модерна алтернатива, известна в компанията като „лицето на спортната кола“. Голяма звезда на Mercedes е монтирана пред широкия, плитък отвор на радиатора и оградена от хоризонтални хромирани перки. Този дизайн се превръща в отличителен белег на спортните автомобили и роудстъри на марката.

Еволюцията, разбира се, продължава с моделната офанзива пред 90-те и началото на новото хилядолетие, когато Mercedes навлиза в нови територии: при компактните модели и всъдеходите, разширявайки гамата си от кабриолети, купета и роудстъри.

Голямата новост настъпва през 2007 г., когато компанията решава да остави избора в ръцете на новите купувачи не C-Class (W 204). В зависимост от линията на оборудване, класическата (Classic и Elegance) или спортната (Avantgarde) решетка краси предния край на автомобила. Концепцията е разширена до E-Class и все още се прилага и днес за двете моделни гами.

 Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Mercedes-Benz

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Дизайнът на радиаторната решетка при актуалните модели на Mercedes-Benz е още по-индивидуален и преди всичко по-изваян.

А електрическото задвижване вече означава, че няма нужда от охлаждане на двигателя с вътрешно горене. Така днес семейство Mercedes-EQ вече е с черен панел на мястото на класическата радиаторна решетка.

Неговата повърхност дава възможност за безпроблемно монтиране на различни сензори, които са от съществено значение за безопасността и антономното управление на бъдещето. Те включват ултразвук, камери, радар и лидар (лазер). Една камера за Active Distance Assist DISTRONIC е интегрирана в звездата на Mercedes. А зад черния панел на EQE и EQS стои усъвършенстваната технология за иновативния DRIVE PILOT.

радиаторни решетки студени досиета радиаторна решетка Mercedes-Benz