З апочващото идната неделя Световно първенство по футбол в Катар ни навежда на много мисли колко много се променя животът ни и всичко около нас.
Дори и само по отношение на Мондиалите. Този ще е първият в Близкия изток и първият зимен. Първият, който води до прекъсване на сезона, и т.н. и т.н.
От нашата гледна точка - първият, поне наполовина задвижван от електромобили и хибриди.
Но нека караме поред. Тези дни Mercedes използва случая, за да напомни за автобусите, возили отборите по време на финалите във ФРГ в далечната 1974 г. Излишно е дори да се напомня, че този, в който са се качвали световните шампиони от “маншафта”, стои гордо в музея на марката в Щутгарт.
А броят на возилата за събитието всъщност е бил 16 - толкова са участвали (и България сред тях, сега са двойно повече).
Те са били с цветовете на ФРГ (както този по-горе), но и с тези на дадената страна. На задното стъкло личи рисунка на талисманите - симпатичните Тип и Тап.
Автобусът е бил модел O 302, представен през 1965 г. Mercedes продава от него над 32 000 броя, което за онези времена е много. Те са с избор измежду 4- и 6-цилиндров двигател - дизелов, доста технически напреднал за средата на 60-те години.
Максималната мощност варирала от 125 до 236 к.с. От 1971 г. опционното въздушно окачване вече е било стандарт.
Играчите от всички отбори са се радвали на климатик, вътрешно осветление, високо ниво на тапицериите… Материали, които Mercedes днес захвърля в името на екологията. На всяко място е имало пепелник. Това е забравено отдавна.
Всяко возило е имало хладилно отделение за бира отзад - първенството е било в Германия все пак. Аудиосистемата - Blaupunkt с касетка, устройство, което много от нашите читатели може и никога да не са виждали.
След Световното през 1974 г. автобусите са били използвани за ежедневни нужди, като са били лишени от някои от екстрите по този повод. Германците са практични хора.
И стигаме до катарския Мондиал, чийто спонсор и превозвач е Hyundai. Преди дни стана ясно, че броят на моторните превозни средства за организационния комитет и превоза на всички замесени, ще е 616. От тях 446 ще са пътнически автомобили, като точно 226 - хибриди (HEV) и пълни “електрички” (BEV).
Корейската компания предоставя и 10 автобуса с нулеви емисии Elec City. В автомобилния флийт личат Ionic 5, Sonata HEV, Tucson HEV, Kona HEV, а също така Genesis G80 EV и GV70 EV, на които обаче ще бъдат возени само “випове” от ФИФА и видни гости на централата.
Концернът осигурява зарадни станции, които ще поддържат капацитет от 100-150 kW на определени места в Доха.
Колкото до автобуса Elec City, той се задвижва от литиево-йонни полимерни батерии с 256 кВч капацитет или на водород. Теглото му е 12 140 кг. Пробегът - до 319 км, а при зареждане до 30 мин. - 170 км. Тези данни се отнасят за BEV варианта.