Студени досиета: върховното улично Subaru

Епичното 22B STi днес се продава за по 300 000 – 400 000 долара, което не е изненада предвид ограничената серия от 424 бройки, която даде възможност на най-запалените фенове да карат истинска рали бегачка по улиците.

Пламен Георгиев,
Subaru Impreza 22B STi

, Subaru

Subaru Impreza 22B STi

С ъздадено през 1988 г. с цел създаване на по-добри рали автомобили, моторспорното поделение Subaru Tecnica International (STi) започва живота си с първия проект - 1992 Legacy RS Turbo. През 1993 г. заводският отбор на Subaru в Световния рали шампионат подписва договор с Колин Макрей, който показва на света на какво е способна RS, носейки първата победа на Subaru в WRC, побеждавайки в рали „Нова Зеландия”.

В това време инженерите на STi работят по по-малка, по-лека и по-бърза машина, разработена на Impreza. За да я хомологира за участие в световния шампионат, компанията лансира Impreza WRX (World Rally eXperimental) за моделна година 1992. Рали версията на тази нова бегачка дебютира в „1000 езера” във Финландия, финиширайки на втора позиция с Ари Ватанен зад волана.

След това историята казва, че Impreza печели три титли при конструкторите (1995-1997), а великият Колин Макрей взима титлата при пилотите през 1995 г.

През този период се появяват няколко серийни модела, но най-големият подарък за заклетите фенове на Макрей и Impreza идва през 1998 г. За да отпразнува 40-годишния си юбилей, както и да отзнаменува успеха си в WRC, Subaru представя лимитираната до 424 бройки версия 22B STi, която не е нищо друго, а истинска рали кола за улицата.

Subaru

Базиран на двувратката WRX Type R, този епичен автомобил е лесно различим от останалите WRX STi версии по агресивно разширеното купе. Дизайнът е дело на британеца Питър Стивънс, който прави дизайна на рали автомобилите, а също и на McLaren F1. 22В е с 80 мм по-широк и пленява въображението на феновете с вдъхновените от ралитата брони, предан капак, огромното задно крило…

Но 22В е много повече от визуални впечатления. Геометрията на окачването е променено и са монтирани състезателни Bilstein амортисьори. Инженерите монтират и 4- и 2-бутални спирачни апарати отпред и отзад, оцветени в червено.

Subaru

Под предния капак се намира уникален 2,2-литров турбо боксер, обозначен EJ22G. Той е изграден около алуминиев блок от третото поколение на EJ20G, нов разпределителен вал, ковани бутала, електронна система за впръскване на горивото и IHI RHF 5HB турбина.

Свързан с 5-степенна механична кутия с двоен съединител с керамичен диск, той генерира 276 к.с. и 363 Нм, предавани към четирите колела. Това означава, че тежащият 1270 кг автомобил е истинска наслада за управление.

На японския пазар са пуснати 400 бройки, които се продават за 48 часа. В последствие на международния пазар са пуснати още 24 бройки. От тях три са прототипи, пет отиват в Австралия, а 16 се доставени във Великобритания, където получават допълнителни доработки от Prodrive.

22B е и си остава най-епичната Impreza до ден днешен. През 2021 г. шаси 156 бе продадено за $312 555.

Subaru Impreza 22B STi Subaru Impreza STi Subaru