20 години и 4 поколения: властването на Audi RS 6 продължава

Това произведение на Audi Sport GmbH пленява въображението на феновете на спортните комбита (и седани) по цял свят

С амо преди два месеца, по време на Автомобилен салон София 2022, Audi RS 6 бе един от безспорните хитове и притегателна сила за всеки един смартфон. Това е така вече 20 години след дебюта на първото поколение на комбито с две турбини и задвижване на четирите колела.

Audi

C5 постеля пътя за Technical Vorsprung в сегмента та комбитата

Малко след началото на новото хилядолетия, подразделението, което тогава се нарича quattro GmbH (сега Audi Sport GmbH), е изправено пред дилема: кой да е следващият модел след RS 4, който да получи спортни гени. Първото поколение (С5) на Audi A6 току що е преминало през фейслифт през 2001 г., идеален момент да получи повече мощност.

Предвид 13-те победи на Audi в „24 часа на Льо Ман”, започнали през 1999 г., инженерите на компанията разполагат с техническото ноухау да превърнат А6 в спортен автомобил.

Това значи не само адаптиране на двигателя, но също така окачване и трансмисия. Моделът нараства също на дължина и широчина (с по 4 см). Добавени са нови прагове, брони, спойлер за Avant, отличителна характеристика спрямо седана, 18- или 19-инчови джанти, и два овални ауспуха.

Audi

През 2002 никое друго Audi не е с по-висока мощност

Целта е да се вгради 8-цилиндрод двигател. Такъв вече има в S6, генериращ 340 к.с. без принудително пълнене. Но сега вече говорим за 4,2-литров мотор с две турбини, който не се побира в моторния кош на А6. Затова quattro GmbH удължава предницата и така осигурява 4 см допълнително пространство за монтирането на V8.

Двигателят, който задвижва първата RS 6, не е настроен в Инголщад или Некарсулм, а в Англия. Заедно с quattro GmbH, британският производител на двигатели Cosworth, който е подразделение на AUDI AG до 2004 г., е отговорен за впечатляващите 450 к.с. и 560 Нм. Това поставя модела на върха в сегмента. За сравнение, състезателното Audi от DTM, с който Лоран Айело от екипа на Abt печели титлата през 2022 г., също е с 450 к.с. мощност.

Тази мощност слага край на механичната скоростта кутия. Трансмисия с преобразувател на въртящия момент и пет режима осигурява ускорение до 100 км/ч за 4,7 секунди. За да е сигурно, че RS 6 Avant и Sedan ще впечатляват и с пътно поведение, инженерите монтират окачването Dynamic Ride Control (DRC). То е съставено от стоманени пружини с два диагонално срещуположни хидравлични амортисьора.

Към края на живота на С5 двигателят си сдобива с допълнителна мощност, а моделът е едно „plus” зад името си. То обозначава мощност от 480 к.с. (при идентичен въртящ момент) и максимална скорост 280 км/ч.

Audi

C6: двигателят се сдобива с два цилиндъра повече

През 2008 г., шест години след първия RS 6, второто поколение идва с два цилиндъра повече, общо десет. Турбините продължават да са две, но работният обем вече е 5 литра. Всичко това се изразява в 580 к.с. и 650 Нм, налични от 1500 об./мин. Това са цифри, които бият тези на R8, който е с максимални 560 к.с. в R8 GT.

В продължение на три години Audi произвежда най-големия RS двигател. Този V10 е истинска природна стихия. Тежи 278 кг. За да гарантира доброто му смазване при движение с висока скорост в завой, Audi минава на сухо смазване, принцип, зает от моторните спортове. Отделен маслен резервоар позволява на V10 да се монтира ниско, с което се снижава центърът на тежестта на автомобила. Системата е проектирана за състезания.

Трансмисията от С5 е преработена – охлаждане, скорост за смяна на предавките и разпределение на мощността – всичко е оптимизирано.

Сцената е готова, както се казва. Така Audi вече може да развие 303 км/ч с RS 6 plus. Ускорението в стандартния RS 6 е ограничено до 250, срещу допълнително заплащане се „отвръзва” до 280 км/ч. Седанът ускорява до 100 км/ч за 4,5 секунди, Avant – за 4,6. Такава динамика изисква съответната спирачна сила, затова за пръв път като опция се предлагат керамични дискове с диаметър 420 и 356 мм отпред и отзад.

Audi

C7 генерира повече с по-малко

По-малко цилиндри? Това трябва да е грешка! Тази критика отправят клиентите, когато Audi изоставя V10 през 2013 г. и се връща към битурбо V8 с 4 литра работен обем – най-малкият двигател в историята на RS 6. Нещо повече, седанът остава в историята, в САЩ щафетата поема Audi RS 7 Sportback. Скоро критиците замлъкват. Audi е създал пакет, който оставя предишните RS 6 далеч назад по отношение на динамика и ефикасност.

Преди всичко, това става възможно чрез драстична диета да сваляне на килограми. Използването на повече алуминий (освен друго) води до намаляване на теглото със 120 кг. В същото време Avant е с 6 см по-широк спрямо конвенционалния А6. Докато 60% от общото тегло да лежи върху предната ос при С6, Audi намалява този процент до 55, което се равнява на спестяване на около 100 кг.

Премахването на 2 цилиндъра и 20 к.с. не значи отстъпление на динамичния фронт, напротив. При налични 700 Нм въртящ момент, транслирани към асфалта чрез 8-степенната tiptronic трансмисия, C7 се нуждае от само 3,9 секунди, за да достигне отметката от 100 км/ч, половин секунди по-малко от предшественика си. Скоростомерът показва отметка от 305 км/ч, а на борд компютъра може да се види разход с до 30% по-нисък от този на С6.

За пръв път при RS 6: клиентите искат повече комфорт, затова стандартно моделът идва с въздушно окачване. За пръв път се предлага и теглич като опция.

С течение на времето инженерите изцеждат от 4,0-литровия битурбо V8 над 600 „коня” (605, за да се точни). С функция overboost за кратко въртящият момент скача до 650 Нм.

Audi

C8: най-доброто до момента, но работата никога не спира

През 2019 г., три години преди своя 20-ти юбилей, четвъртото поколение на RS 6 (C8) влезе в дилърствата на марката. Отново 4,0 литра, битурбо, 600 к.с., но вече с 80 Нм. И за пръв път двигателят се подпомага от 48-волтова мека хибридна система. Въпреки че е малко по-тежък, RS 6 Avant ускорява до 100 км/ч за 3,6 секунди; нужни са му 12, за да достигне отметката 200 км/ч.

Моделът вече е с четири завиващи колела. А дизайнът? Ако C5, C6 и C7 могат да бъдат разпознати като спортни комбита и седани една от втори поглед, при C8 е достатъчно само да го погледнеш, за да разбереш, че не става въпрос за обикновено A6. Покривът, предните врати и вратата на багажника са единствените компоненти, които RS 6 Avant споделя с A6 Avant.

Audi Audi RS 6 Audi RS 6 Avant студени досиета Audi RS6 Nogaro