1963 – 2023: 60 години уникални автомобили от Automobili Lamborghini

От 350 GTV до единичните екземпляри Invencible и Auténtica, това са шест десетилетия на ексклузивно автомобилно изкуство

Пламен Георгиев,
Lamborghini Asterion

, Lamborghini

Lamborghini Asterion

О т основаването си през 1963 г., Automobili Lamborghini прави единични уникални екземпляри, които дават поглед към техническата и дизайнерска посока, която компанията ще поеме. Това са дизайнерски или технически прототипи, които помагат за развитието на серийните модели на компанията.

През 60-те години тези коли много често са правени с цел показване на автомобилни изложения. През последните години вече виждаме лимитирани серии само за най-лоялните клиенти, опиращи се на най-новите технически решения, които в последствия виждаме в серийните модели. Същата тази формула ще видим другата седмица по време на Monterey Car Week в Калифорния, където Automobili Lamborghini ще представи прототипа на своя първи 100% електрически модел.

 Lamborghini 350 GTV

Lamborghini

Lamborghini 350 GTV

Иначе историята на уникатите на Automobili Lamborghini започва през 1963 г. с 350 GTV, от който се ражда 350 GT, първият сериен модел на марката. След това идват две бройки 350 GTZ, изработени от Carrozzeria Zagato в Милано през 1965 г. Carrozzeria Touring, също базирана в Милано, прави две открити 350 GTS същата година. Тогава се появява 400 Monza, дело на Carrozzeria Neri & Bonacini, които произвеждат тръбното шаси на серийните 350-400 GT. През 1966 г., последният модел, направен от Carrozzeria Touring, е 400 GT Flying Star. Това е вдъхновението за появата на Espada.

През 1965 г. се появят два дизайнерски модела: P400 Tigre, дело на Touring, и вторият, познат като P400, дело на новосъздаденото студио Italdesign на Джорджето Джуджаро. И двете идеи не се посрещат добре, но все пак отварящите се нагоре врати на модела на Джуджаро посяват първата идея, която ще намери изражение в Countach.

Marzal, четириместният „стъклен” автомобил от 1967 г., ще се превърне в един от най-разпознаваемите шоу автомобили в света, представяйки за пръв път много идеи на Lamborghini, които след това влизат в серийно производство.

 Lamborghini Miura Concept

Lamborghini

Lamborghini Miura Concept

През 1968 г., по време на Автомобилен салон Брюксел, на щанда на Bertone е изложена Miura Roadster. По това време Lambo работи по два нови проекта: първият 4-местен модел (прототипът Espada е показан през 1969 г.) и „малък” автомобил (Urraco, разработен през 1969 г.). През 1981 г. се появява Faena, произведена от Carrozzeria Frua. Моделът е базиран на Espada, предлагайки четири врати. В Сант’Агата Болонезе започват да мислят, че има място за 4-врат модел.

 Lamborghini Miura Jota

Lamborghini

Lamborghini Miura Jota

През 1970 г., Боб Уолъс, легендарният тестови пилот на Lamborghini, представя Miura Jota на света. Тя е негово творение, подкрепяно лично от Феручо Ламборгини. В отговор на клиентско търсене, Lamborghini прави четири бройки Miura, вдъхновени от Jota, познати като SV-J.

Countach LP 500 е представен като концепция през 1971 г. в Женева. Целта му е да тества реакциите на публиката и потенциални клиенти. Успехът е мигновен и Countach LP 400 влиза в производство с минимални промени, запазвайки „летящите” врати, който от този момент насетне ще се превърнат в отличителна черта на всички 12-цилиндрови модели на Lamborghini, започвайки от 1973 г.

През въпросната години Боб Уолъс се изявява отново, този път с Urraco Rally, автомобил, базиран на регулациите на новата Group 5. Jarama Rally от 19733 г., наричана и Jarama Bob, е последното творение на Боб Уолъс.

 Lamborghini Countach Evoluzione

Lamborghini

Lamborghini Countach Evoluzione

През 1978 г., Валтер Волф, верен клиент на Lamborghini, подкрепян от Джанпаоло далара като външен консултант, иска да се направят някои модификации по неговия Countach LP 400. По-големи колела с нископрофилни гуми, увеличени колесни арки и по-големи спирачки. Задницата е увековечена с голям спойлер. Този автомобил е основата за разработването на следващата година на Countach LP 400 S- Всички следващи модели Countach ще са базирани на тази формула до 1990 г., когато той е изваден от производство.

Осемдесетте са някак тихи откъм нови решения. Може да отбележим Athon (1980), но голямата новина е появата на LMA през 1982 г., на чиято основа се изглажда серийният LM 002. Той влиза в производство през 1986 г., моделът, който днес се смята за родител на Urus.

През 1985 г. започват експериментите с нов материал: карбонът. Първото му приложение е в Countach Evoluzione, чието купе е изработено изцяло от карбон. Countach Evoluzione тежи 400 кг по-малко от серийния Quattrovalvole.

 Lamborghini Genesis

Lamborghini

Lamborghini Genesis

През 1988 г., по време на изложението в Торино, на щанда на Carrozzeria Bertone, е представен Genesis: 12-цилиндров миниван, с разположен отпред 12-цилиндров двигател. Предните врати и част от покрива се отварят нагоре. По това време ресурсите са малко, насочени към развитието на това, което ще се превърне в новия 12-цилиндров GT на марката.

 Lamborghini Diablo Roadster

Lamborghini

Lamborghini Diablo Roadster

С кодово обозначение P132, работата по дебютиралия през 1990 г. Diablo започва пет години по-рано. Той има мисията да замести Countach. И успява. Днес, над 30 години след дебюта си, Diablo се радва на същата любов, каквато се отдава и на Countach. Diablo Roadster идва през 1992 г. „Дяволът” служи за основа за редица уникати: Canto на Carrozzeria Zagato (1996), Raptor, отново на Zagato, следва Pregunta (1998) на Heuliez и L147 на I.D.E.A. Institute in 1999 г.

Проектът P140, целящ създаването на суперспортни автомобили с V8 или V10, води до появата на Gallardo през 1987 г. Calà на Джорджето Джуджаро е представен в Женева през 1995 г.

През 2005 г. е показан Concept S, дело на Люк Денкорволке, дирекпор на Lamborghini Centro Stile към онзи момент. На следващата година идва Miura Concept. Създаден е в чест на 40-годишния юбилей на модела.

Годината е 2007 г., когато на бял свят се появява Reventón. От базирания на Murciélago LP 640 модел са произведени 20 бройки. Две години по-късно се появява и открита негова версия, направени са 16 екземпляра.

През 2008 г. отново е време за 4-врато виждане на Lamborghini, този път във формата на Estoque.

Sesto Elemento идва през 2010 г. Той е технологичен демонстратор, базиран на Gallardo, стъпващ на алуминиево-карбонова пространствена рама. Всички панели на купето, включително основните структурни елементи в интериора, са направени от карбон. Резултатът е тегло на автомобила от една 999 кг.

Aventador J е показан в Женева през 2012 г. Същата година, но на салона в Пекин, Lamborghini представя прототипа Urus. Трябват му шест години, за да стигне до серийно производство, но пък днес той носи основните продажби на марката.

 Lamborghini Veneno

Lamborghini

Lamborghini Veneno

С Veneno през 2013 г. се отбелязва 50-годишния юбилей на Lamborghini. Направени са четири купето и девет роудстъра. През същата година на бял свят се появява и Egoista, дело на Валтер де Силва. Показан е по време на официална вечеря по повод половин вековния юбилей.

На следващата години идва Asterion LPI-910, дизайнер е Филипо Перини, оглавяващ Lamborghini Centro Stile в онзи момент. Това е хибридно купе (LPI идва от Longitudinale Posteriore Ibrido) с 910 к.с. от ДВГ и електромотори. Това е първият хибриден модел на Lamborghinio.

 Lamborghini Centenario

Lamborghini

Lamborghini Centenario

За да отбележи 100-годишнината от рождението на Феручо Ламборгини, през 2016 г. е представен Centenario, базиран на Aventador. Направени са 20 купета и 20 роудстъра.

 Lamborghini SC18 Alston

Lamborghini

Lamborghini SC18 Alston

През 2018 г., Lamborghini Squadra Corse представя SC18 Alston, уникат, направен за специален клиент. За основа е ползван Aventador SVJ.

Година по-късно идва Sián, първият хибрид Lamborghini, направен за клиенти: 63 бройки са купетата и 19 са роудстърите. Такъв автомобил има в България, вероятно това е най-скъпият автомобил в родината ни.

Essenza SCV 12, SC идва от Squadra Corse, е базиран на Aventador. Направени са 40 бройки от 2020 г., не може да се кара на пътя. През тази година Lamborghini Squadra Corse създава открития уникат SC20.

 Lamborghini Essenza SCV12

Lamborghini

Lamborghini Essenza SCV12

Година след това идва Countach LPI 800-4, базиран на механиката на Sián. Създаден е в чест на половинвековния юбилей на Countach. От модела са направени 112 бройки.

 Lamborghini Invencible

Lamborghini

Lamborghini Invencible

За финал, през 2023 г. видяхме два униката, базирани на Aventador SVJ: Invencible и Auténtica.

Сега чакаме последния. Ще го видим другата седмица.

Lamborghini Ламборгини юбилей