Гумата, която шокира света, но не влезе в производство

И въпреки всичко неоновите "обувки" на Goodyear имат своето място в историята

Golden Sahara neon tyres

, Goodyear

Футуристичната и помпозна, особено за 50-те и 60-те години Golden Sahara II, с неоновите гуми на Goodyear.

А втомобилната индустрия познава такиви истории не от вчера. Истории за това как дадена технология изпреварва времето си, но така и не вижда реално бял свят.

Сега живеем във време, в което - въпреки трудностите от пандемията и войната, колите отново са в киберскок. Преминаването към електрическо задвижване и отказването от двигателя с вътрешно горене след над 100-годишна вярна служба. Оттам следва и автономното управление, за което също се говори много.

А масовата употреба на електромобили предполага и че гумите за тях също трябва да се променят. Разказахме ви за “обувките”, които разбаботват Hankook и Michelin, като особено тези на френската компания ще поставят началото на нова ера. Защото са безвъздушни, направени по съвсем различна технология.

Някои от вас може и да знаят историята на цветните светещи гуми на Goodyear, които се появяват в началото на 60-те, но си остават само разработка. Това се случва в Америка, къде другаде, щом става въпрос за такава помпозност. Във време, в което страната полудява по автомобилите, раждат се “масъл карс”, излизат технологии, които променят мобилността.

И така… Годината е 1961-а. Уилям Ларсън, химикът на базираната в щата Охайо компания Goodyear, и неговият пръв помощник Антъни Финели създават полиеретановото съединение neothane. Или - синтетичен каучук. То помага на компанията да изобрети безкамерни гуми, които могат да бъдат боядисани в най-различни цветове.

Goodyear

Нещо повече - гумите светят, благодарение на 18 крушки, които са свързани с акумолатора. Когато колелото се завърта, гумата придобива и електролуминисцентен блясък, освен че светва в червено, жълто, оранжево, синьо, както там ви се иска.

Започва рекламна кампания, Goodyear прави фотосесии с модели. Dodge Polara дефилира със светещи гуми из Маями (много подходящо място за целта, спор няма), а култовият Chrysler Silver 300 - из Манхатън в Ню Йорк (отново - в десетката).

Хората били шокирани, още повече нека не забравяме, че това се случва в началото на 60-те.

В централата в Охайо се шегували с наетата рекламна агенция, че колите с тези гуми ще станат любими на дамите. Те ще искат от своите съпрузи да сменят цвета, за да бъдат “обувките” на возилото да са в тон с техния тоалет. Оттам и фокусът на фотосесиите.

Хубаво, но когато започват по-сериозните тестове и изчисления в Goodyear си дават сметка, че продуктът им не може да влезе в производство. Причините били няколко: гумите много оскъпяват колите, а това е последното, което са искали тогава в бранша при огромното търсене; технологията била непрактична, крушките изгаряли, гумите бързо се износвали; нямали добро сцепление, особено на мокро, в завои, при по-резки маневри…

Така след 10 години разработка в Goodyear се отказали. Все пак те не счели проекта за провален, тъй като им помогнал да станат още по-известни. И по-важното - научили много за гумите, техните материали, пътищата, износването и т.н.

Това не е краят на историята. Тя има завой. Единственият клиент, който получава комплект извън тестовите и рекламни возила, бил един луд гений на име Джим “Street” Сконзакес, направил прочутата по онова време футуристична кола Golden Sahara II. Тя е струвала астрономическите за началото на 60-те 75 хиляди долара. Показана е за първи път през 1958 г.

Как да не й дадеш светещи цветни гуми?! Появява се в клипове, реклами, в цял холивудски филм… Тя е притежавала технология, от която тръгва понятието, известно днес като автономно управление. Това е докарвало до удивление хората, докоснали се до нея, освен външният вид, разбира се. А гумите като аксесоар само допълвали този триумф на разточителността и авангардизма.

Goodyear

Интериорът й “бие” дори съвременната помпозност. Материалите били от най-скъпите кожи и дърво, чисто 24-каратово злато не било щадено на места, телевизор… Мечтата на всеки шейх или български новобогаташ.

През годините обаче уникалната кола изживява трудни моменти. Подхвърляна между музеи и колекционери, в началото на новия век тя се оказва в много лошо състояние. Накрая попада на реставратори, наети от музея “Клермонт” в Чикаго, които й връщат достойните старини с отлична работа.

А Goodyear нямало как да откаже - фирмата направила още веднъж от своите неонови гуми, за да я обуе.

Golden Sahara II беше експонат на автомобилното изложение в Женева през 2019 г. В чест от юбилей за автономното управление. Апропо, последното проведено засега заради пандемията.

Goodyear, The Drive

Golden Sahara II неонови гуми гуми Goodyear