Обрат: царевичният етанол е по-вреден за климата от бензина

Този извод противоречи на друго подобно изследване, което обяви етанола и другите биогорива са относително зелени.

Пламен Георгиев,
царевица етанол

iStock

П роизвежданият от царевица етанол, който от години се смесва в големи количества с бензина, продаван в САЩ, вероятно е много по-голям замърсител на атмосферата от обикновения бензин. Това е изводът от проучване, за което съобщава Reuters.

Изследването, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, противоречи на предишно проучване, поръчано от Министерството на земеделието на САЩ (USDA), постановяващо, че етанолът и другите биогорива са относително зелени.

Администрацията на президента Джо Байдън преразглежда политиките относно биогоривата като част от по-широките усилия за декарбонизиране на икономиката на САЩ до 2050 г.

Д-р Тайлър Ларк, водещ автор в Центъра за устойчивост и глобална околна среда към Университета на Уисконсин-Медисън заявява:

Царевичният етанол не е гориво, щадящо климата.“

Изследването, което частично е финансирано от Националната федерация за дивата природа и Министерството на енергетиката на САЩ, установява, че етанолът вероятно е с поне 24% по-въглеродно интензивен от бензина заради емисиите, произхождащи от промените в използването на земята за отглеждане на царевица, заедно с преработката и изгарянето.

Джеф Купър, президент и главен изпълнителен директор на Асоциацията за възобновяеми горива, лобито за търговия с етанол, нарече проучването „напълно измислено и погрешно“, като твърди, че авторите са използвали „най-лошите допускания [и] липса на адекватни данни“.

Съгласно американския стандарт за възобновяемо гориво (RFS), закон, приет през 2005 г., националните петролни рафинерии са длъжни да смесват около 15 милиарда галона годишно царевичен етанол с бензина. Той има за цел да намали емисиите, да подкрепи фермерите и да намали зависимостта на САЩ от вноса на енергия.

Резултатът е, че отглеждането на царевица нараства с 8,7% и се разширява до 6,9 милиона допълнителни акра земя между 2008 и 2016 г., установява проучването. Това води до широко разпространени промени в използването на земята, включително обработката на земеделската земя, която иначе би била изоставена или вписана в програми за опазване на околната среда, и засаждането на съществуваща обработваема земя с повече царевица.

Обработването на полетата освобождава въглерод, съхраняван в почвата, докато други селскостопански дейности, като наторяването с азотни торове, също произвеждат емисии.

Проучване от 2019 г. от USDA, което е широко цитирано от индустрията за биогорива, установи, че въглеродната интензивност на етанола е с 39% по-ниска от тази на бензина, отчасти поради преработката на въглерод, свързана със засаждането на нови обработваеми земи.

Но това изследване подценява въздействието на емисиите от преобразуването на земята, казва Ларк.

Американската агенция за опазване на околната среда, която администрира националната политика за биогорива, обмисля промени в програмата. Съгласно RFS, Конгресът определи изисквания за смесване до края на 2022 г., но не и след това, като даде на EPA правомощия да налага реформи. EPA планира да предложи промени за 2023 г. през май.

И тук никой не повдига моралния въпрос: защо, след като светът страда от хроничен недостиг на храна, в САЩ се отглежда такова огромно количество царевица за захранване на огромните пикапи?

Източник на статията: reuters.com

любопитно автомобили околна среда вредни емисии СО2 царевичен етанол етанол