Б рандът Zeekr на концерна Geely е последният, който променя производствените си процеси, за да намали разходите на своите електромобили, пише Automotive News. Пионерът Tesla започна да използва т. нар. гигапреси, с които се пресоват много големи детайли и така се олекотява самият производствен процес.
Сега и Zeekr започва да ползва същия процес за създаване на големи алуминиеви части от задната част на шасито на 6-местния миниван 009.
Жианг Кехонг, шеф на производствената технология на Zeekr, казва, че с този процес се елиминират 800 заваръчни точки, намалява се теглото и се увеличава структурната здравина. Казва още, че в бъдеще този процес ще се използва за повече модели на марката.
Стартът на използване на гигапреси съвпада с момента, в който китайският конкурент Xpeng лансира нова платформа, която също имитира начина, по който Tesla проектира и произвежда електромобили.
Металното и пластмасова щамповане на детайли се използва отдавна в производството, но щамповането на големи алуминиеви части от шасито е сравнително нов подход.
Най-новата и голяма преса, дело на компанията Idra, е със сила на натиск от над 9000 тона. Използването на подобни гигапреси позволи на Tesla да опрости производствения процес и да намали разходите с до 40% в определени зони, казва Рикардо Ферарио, генерален мениджър на базираната в Бреша, Италия, Idra.
Другият производствен процес е с т. нар. мегапреси. Преди дни бяхме в завода на Volvo в Торсланда, Швеция, където видяхме новата сграда (но ни забраниха да снимаме), в която ще се извършва производство по нов начин. С по-малки от гигапресите машини, но все пак тези мегапреси ще променят драстично досегашния производствен процес на шведите. Тук трябва да кажем, че Volvo също е част от концерна Geely, под шапката на който е и въпросната Zeekr.
Гигапресите на Zeekr са със сила на натиск от 7200 тона, чрез които ще се пресоват и оформят в един детайл задната долна част на шасито на 009, която е с размер 1400 мм дължина и 1600 мм широчина. Тези преси са закупени от LK, китайска компания, която през 2008 г. купува Idra.
Един от проблемите на този процес е свързан с ремонта на автомобила, ако той попадне в пътен инцидент, пък бил той и с ниска скорост, или ако ударът е отзад. Проблемът е, че тези големи части лесно се усукват и после няма как да бъдат сменени отделни елементи, защото те са една голяма структура. Това значи, че при такъв автомобил (да не го изпитват водачите на Tesla) може да се наложи смяна на цялата предна или задна част.
Тези притеснения карат GM да предприеме друг подход с гигащамповането – просто няма да се правят толкова големи единични части. Toyota също проучва подобен производствен процес, като ща раздели шасито и купето на по-малки части.
За да се справи с тази заплаха, Zeekr ще може да сменя избрани части от по-големите единични части, а не да сменява целият този голям детайл, което би било много скъпо и трудно.