Zeekr е компания на гиганта Geely, който освен своята собствена марка, притежава още Volvo, Lotus, Lynk&Co, Polestar, Smart… Наскоро обяви лансирането на нови две - Milky Way и Galaxy.
Ясно е какво се случва. Някога Америка бе най-големият автомобилен пазар и производител, а General Mototrs, Ford и Chrysler държаха по един куп брандове, някои от които вече ги няма на картата. Детройт отдавна вече не е световна автомобилна столица.
Все повече нещата вървят в посока Китай. Страната вече започна своята “кар” експанзия по цял свят, а електрификацията само ще й помогне. Geely e сред фирмите, които водят тази експанзия. А подобни амбиции изявява и едно от нейните остриета - Zeekr.
Zeekr 001
Объркахте ли се вече?
Zeekr е само на две години, но няма да чака да навърши първите седем, за да поеме водеща роля.
Целта на Zeekr е да постигне годишни продажби от 650 000 броя до 2025 г., така да бъде в първата тройка на премиум EV в световен мащаб“, казва говорител на марката пред Autocar.
Тук изниква първия въпрос - как Zeekr ще постигне това, без да засегне интересите на другите марки в групата, а от изреждането по-горе установихме, че те са все премиум?
Всички марки търсят сътрудничество, за да споделят ресурси и осигурят по-голяма стойност за нашите клиенти“, добавя говорителят.
Наскоро Zeekr представи третия си модел, компактният електрически кросоувър X, който първи ще стъпи в Европа още тази година, като най-напред това ще стане в Нидерландия и Скандинавия. Той е замислен на Стария континент като дизайн - в студиото на Geely в Гьотеборг, Швеция.
Zeekr 009
Тук e мястото да се каже, че шеф дизайнер на компанията-майка е Щефан Силаф.
Наскоро той заяви, че в Geely използат различен подход, за да разграничат моделите си и избегнат канибализация - отличават ги по външен вид, а не по традиционния подход по сегменти и размери.
Zeekr X
Х е съперник на Volkswagen ID 3. Преди него марката излезе с фастбека 001 и помпозния миниван 009.
Според китайски медии на Европа се залага много за удвояване на продажбите на Zeekr от 70 000 броя през 2022 г. още тази година. Към Скандинавия и Норвегия прибавяме и Германия за тази цел. В края на годината се очаква фирмата да излезе на борсата в Ню Йорк. Но засега не планира продажби в САЩ - този пазар сега не е приоритет.
В сътрудничество с Waymo има амбации и за автономно управление.