Д нес в Гърция се отваря платформата за подаване на заявления за субсидиране на покупката на електрически превозни средства (автомобили, двуколесни и триколесни превозни средства и електрически велосипеди).
Субсидиите се отпускат в рамките на втория кръг на програмата I Move Electricity, съобщава агенция БТА.
Само да отбележим, че криза и инфлация има и в Гърция, но страната е поела ясен ангажимент за електрификация, който следва плътно. Първият етап на програмата даде своите резултати, а вторият трябва да е още по-резултатен.
През миналата година в Гърция по програмата са били похарчени над 100 млн. евро. По нея клиентите ползваха до 20% отстъпка от цената на кола до 30 000 евро; до 15% отстъпка от цената на кола над 30 000 евро.
Резултатът не закъсня - през 2019 г. са били регистрирани 480 електромобила, а през 2021-а - 6967, като пазарният им дял скочи от 0,4 на 7 процента.
Вторият етап на програмата за субсидиране покупката на електромобил от физически лица предвижда 30% отстъпка при покупката на електромобил от цената на дребно преди данъците, но не повече от 8000 евро. Същото се отнася и при дългосрочния лизинг без задължение за изкупуване.
За някои категории двуколесни и триколесни превозни средства, за електрическите велосипеди и микроавтомобилите субсидията достига до 40%, но максималната стойност е по-ниска.
В рамките на програмата се предлагат и други стимули като субсидия от 500 евро при покупката на зарядно устройство и стимул от 1000 евро при бракуване на стария автомобил.
Както отбеляза министърът на енергетиката Костас Скрекас, програмата има четири цели: обновяване на автомобилния парк, развитие на умна инфраструктура за зареждане, намаляване на емисиите от въглероден диоксид и икономия на средства от гражданите.