Toyota започна своята хибридна трансформация преди около четвърт век, но днес продължава да упорства срещу преминаването изцяло на ток. Компанията просто не е убедена, че изцяло електрически автопарк ще постигне търсените от това цели.
През годините Акио Тойода нееднократно е заявявал открито и ясно, че изцяло електрическа гама не е решения на екологичните проблеми. Но съвсем наскоро внукът на основателя на Toyota ще се оттегли и официално от поста на изпълнителен директор, като мнозина вярват, че именно упорството му срещу е-колите е причината за това.
Сега, продължавайки своята политика, макар Toyota да разработва изцяло нова платформа за електромобили, главният научен консултант на компанията Гил Прат заявява, че най-добрият подход за устойчиво бъдеще, е смесване на EV, хибриди и други зелени технологии, а не 100-процентният преход към електромобили.
Automotive News съобщава, че за пръв път тази теория е развита по време на Световния икономически форум в Давос, а наскоро Прат я е повторил в Токио, за да даде съдържание на дългосрочната стратегия на Toyota, предава Insideevs.com.
Времето ще покаже, че нашата гледна точка е правилната,” казва Прат. „По един или друг начин ще има разнообразие от задвижващи системи, използвани по света."
Това твърдение идва на фона на поне дузина обещания от страна на наследствените производители, че обричат своето бъдеще на електромобила.
Toyota, от друга страна, планира да продава около 5,5 млн. хибридни и конвенционални автомобили годишно към 2030 г., както и 3,5 електромобила, включително 1 млн. електрически коли с марка Lexus.
Това означава, че Toyota не е против електрическите автомобили, просто вярва в диверсифицирания подход.
Гил Прат и екипът му заключават, че за да бъдат снижени световните емисии СО2 възможно най-много, е по-удачно да се разпредели ограниченото количество литий сред възможно най-много автомобили, електрифицирайки възможна най-много от тях.
Той развива следния хипотетичен сценарий. Дава за пример автопарк от 100 автомобила с ДВГ и средни емисии от 250 г/км. Допускайки, предвид ограниченото количество литий, че той ще стигне да се произведе само една батерия с капацитет 100 kWh, ако тя бъде монтирана в един автомобил, то спадът на вредните емисии на целия автопарк ще е само 1,5 г/км.
Но ако това количество литий бъде разпределено в малки количества за батерии с капацитет 1,1 kWh, които бъдат монтирани в 90 автомобила, като така ще останат и 10 автомобила само с ДВГ, теоретичният спад на емисиите СО2 на целия автопарк ще е 205 г/км.
С други думи това значи, че голям автопарк от хибриди ще има много по-голям положителен ефект върху намаляване на замърсяването на въздуха отколкото по-малък автопарк електромобили.
Прат дори критикува амбициите на някои конкуренти за преминаване изцяло на ток, наричайки ги „happy talk”, добавяйки, че ангажиментите им обикновено са съпроводени със звездичка в края на изречението. А тя е за уточнението: „ако условията го позволяват”.
Това, което трябва да се промени, е да узреем малко и да спрем да изказваме пожелания“, казва Прат. „Истинската дискусия е за ограничените ресурсите в света, както материални, така и инфраструктурни за зареждане и възобновяема енергия… Ако това е вярно, как да намалим общото количество въглероден диоксид, което ще се натрупа? Това е зряла дискусия, а не дискусия за мечти."
Според Automotive News, Гил Прат е бил вдъхновен да се задълбочи във въпроса за батериите от опита на собственото му семейство с Tesla Model X. Автомобилът е с пробег над 480 км, но той обикновено се шофира по-малко от 50 км дневно. Това значи, 90% от батерията е „мъртва тежест“.