П оследният анализ на JATO Dynamics стига до цифрата от 79,4 млн. продадени автомобила през 2022 г., лек спад спрямо 80,7 млн. година по-рано.
От всички продадени нови автомобили през миналата година, броят на електрическите е бил 7,37 млн. Продажбите на BEV са скочили с 66% спрямо 2021 г., което се равнява на 2,9 млн. повече реализирани е-коли. Повишеното търсене значи, че електрическите коли се отхапали 9,3% световен пазарен дял. Особено популярни са те в Китай и Европа, където делът им е съответно 15,6% и 12,2%.
Ясно е кой доминира този конкретен пазар, но по-интересното е, че Tesla вече пласира 2 модела в Топ 10 на най-продаваните коли за изминалата година. Toyota, на която мнозина предричат крах, смърт и т.н., е с цели 5 модела в челната десетка.
Най-ниското стъпало на почетната стълбичка заема Tesla Model Y с продадени 747 000 бройки (по сметки на JATO). Следващата цел е Toyota Corolla с нейните 992 000 през миналата година. На върха стои Toyota RAV4 с продадени 1,016 млн. бройки.
Model Y се нарежда пред CR-V (733 000), Toyota Camry (674 000), Toyota Hilux (632 000), Nissan Sentra (566 000). Десетата позиция е за Model 3 с 482 000.
Тук трябва да се отбележи, че тези цифри не са абсолютно точни, защото JATO използва данни за продажбите от 53 пазара и още 95 пазара, за които JATO прави свои изчисления.
Анализът дава и още интересни факти. Броят на продадените китайски автомобили извън пределите на Поднебесната е нараснал с 48% до почти 1,5 млн. JATO установява също, че пазарният дял на SUV е скочил от 39,7% през 2021 т. до 41,3% през миналата година, което се равнява на рекордните 32,8 млн. продадени SUV-ове.