Е лектрическите автомобили предлагат впечатляващи показатели за динамиката си, но имат и един недостатък, който не им позволява да разгърнат пълния си потенциал – теглото. Използваните в момента батерии са много тежки и това пречи на динамиката, пробега и практичността на колите.
Автомобилните производители по света работят по решения на казуса, като Stellantis има за цел да намали теглото на батериите наполовина, съобщава InsideEVs. Концернът е започнал работа с няколко компании, които разработват технологии за батерии.
Сегашните литиево-йонни батерии са сред най-тежките компоненти в електрическите автомобили. Те оказват негативно влияние и на безопасността, като колкото по-голям е електромобилът, толкова по-тежки са батериите. Например GMC Hummer EV е с батерии, чието тегло е равно на цяла Honda Civic.
Stellantis инвестира в няколко компании за батерии с надеждата поне една от тях да намери решение. Една от тях е Lyten, която по-рано т.г. казва, че има технология с литиево-серни батерии, които са по-евтини от настоящите и с до 60% по-леки. Освен това са и по-устойчиви.
Компанията иска да елиминира и използването на никел, манган, кобалт и графит. Това ще направи батериите по-евтини, но и по-екологични и безопасни при инциденти.
Stellantis инвестира и в компанията CATL, която раз1ита на натриево-йонни батерии. Те имат голяма енергийна плътност, зареждат се много бързо и също са по-стабилни химически. Смята се, че китайската компания Chery вече използва такива батерии в колите си, но няма потвърждение.
Stellantis откри един от най-големите в Европа центрове за разработка и тестове на батерии. Той е в Торино, като се казва Mirafiori Battery Technology Center и е с площ 8000 кв.м. Центърът ще тества батериите физически, а освен това ще разработва и софтуер за управлението им.
Концернът работи и с френския Национален център за научни изследвания и компанията Saft на TotalEnergies за още технологии при батериите. Една от тях е интегрирането на инвентор и зарядно в самия модул на батерията, което ще спести още място и тегло. Компанията вече дори е подала няколко патента за технологията. Надпреварата в бранша е много голяма, за да могат да се постигнат нужните технологии и напредък, които да направят електромобилите дори по-добър заместител на ДВГ във всяко отношение, особено пробег и скорост на зареждане.