Toyota е сред последните, които излязоха на пазара на електромобили. Джак Холис, вицепрезидент на Toyota Motor North America, смята, че масовото навлизане на електромобили на американския пазар няма да се случи, защото търсенето им е недостатъчно.
След като години наред неглижираше тенденциите, Toyota шокира всички в края на миналата година, когато обяви, че ще лансира цели 15 електромобила. Тогава всички решиха, че спящият гигант се събужда и ще стане основен фактор. След това излезе първият електромобил Toyota bZ4X, рекламиран с безпрецедентна надеждност на батерията.
Но нещата бързо започнаха да излизат от контрол. Появиха се няколко сигнала, че батерията отказва бързо зареждане в студено време. След това дойде и тежкият удар: Toyota и Subaru трябваше да обявят сервизна акция за своите модели-близнаци, тъй като им пада… колелото. И до момента нямат решение на този въпрос, което е повече от странно.
В момента Toyota няма електромобил на пазара. По време на уебинар, организиран от детройтската Automotive Press Association, Джак Холис изрази мнение, че целите на администрацията на Джо Байдън за постигане на 50% дял на продажбите на нови автомобили през 2030 г. са непостижими. Причината? Липса на клиентско търсене.
Той смята, че е-колите са прекалено скъпи, а инфраструктурата не е готова, затова и клиентите не са готови.
Не мисля, че пазарът е готов. Не мисля, че инфраструктурата е готова. И дори да сте готов да купите [електромобил], и да може да си го позволите… те са прекалено скъпи.”
Според Kelly Blue Book, продажбите на електрически автомобили през първата половина на 2022 г. в САЩ възлизат на 370 726 бройки, което е ръст от 75,7% спрямо същия период на миналата година. Тази цифра представлява 5,2% пазарен дял спрямо 2,5% година по-рано. Почти 2/3 от продажбите (66%) са на Tesla.
Но Ford, General Motors и Chevrolet вече обявиха плановете си за противопоставяне на Tesla с масови, евтини електрически модели.
Към момента Холис не е далеч от истината, че електрическите автомобили в САЩ са предимно луксозни или SUV, което ги прави скъпи. Но да не подминаваме факта, че Ford F-150 Lightning стартира от $39 947 (без държавната субсидия от $7500), а компанията спря да приема поръчка „заради високо търсене”.
В подкрепа на своите твърдения Холис посочва опита на Toyota, на която й трябваха 25 години, за да наложи хибридите.
Но аналогични ли са въобще тези два примера? Според личното ми мнение – не. Времето ще покаже, но по всичко личи, че Toyota е на път да изпусне влака, а подобни приказки са само опит да се маскира огромният проблем, пред който е изправена.