Н овите технологии винаги са скъпи. С еволюирането им и масовото разгръщане на световните пазари, цената за материалите и производството неминуемо пада. Това води до по-ниски цени за клиентите и до известна степен това се вижда при електромобилите. Преди години той бе изключително скъп, но в САЩ днес Nissan Leaf е най-евтиният електромобил с цена от $28 425.
Въпреки този факт, най-евтиният Nissan с ДВГ е все още с над $10 000 по-евтин спрямо Leaf. Подобна е историята на всеки основен пазар – съпоставими конвенционални автомобили с ДВГ са винаги по-евтини, при това не с малка разлика. Въпреки трицифрените ръстове на някои пазари, е-колите все още изостават съществено от конвенционалните по продажби. Това значи, че с времето тази разлика трябва да се балансира, тъй като производствените разходи за е-колите продължават да падат. Но наистина ли ще бъде постигнат паритет на цените?
Това е тема на интересен материал в Road & Track. Американското издание говори наскоро с Маркус Шафер, технологичният гуру в Mercedes-Benz. Той начертава не толкова оптимистична прогноза за цените на електрическите автомобили.
Шафер цитира разход от $50 на киловат, за да може цената на електромобил да е съпоставима с тази на автомобил с ДВГ. Проблемът е, че той не вижда никакъв начин цената на киловат да достигне такова ниско ниво, дори не вижда как ще се приближи да тази стойност със съществуващите в момента масови технологии за батериите.
Причината? Въпреки масовото проникване на пазара, настоящите технологии за батериите все още са доста скъпи. Затова тече усилена развойна дейност за откриване на нови решения (от години се говори за твърдотелните батерии), но дори когато бъдат открити, на тях ще им трябва доста време, за да се разгърнат масово на пазара. А и твърдотелната батерия все още е на няколко години от първоначалното си вграждане в е-кола.
Той коментира също, че капацитетът за добив на сурови материали е потенциален проблем. Всичко това кара Шафер да е скептичен относно спада на цените на електромобилите.
Очакваното намаление доста под $100 или евро за киловат може да отнеме повече време“, заключава Шафер. „Химичният състав, честно казано, ако останем със съставките, които имаме днес... не може да се предвиди подобен пробив.”
Темата „колко дълго” не се засяга в подробности. В същото време Mercedes-Benz гони изцяло електрическа гама до края на десетилетието.