К итайската BYD е на път да задмине Tesla като световен лидер в продажбите на електрически автомобили. Когато това стане – чакаме данните за четвъртото тримесечие на 2023 г. – това ще бъде както символична повратна точка за пазара на EV, така и допълнително потвърждение за нарастващото влияние на Китай в глобалната автомобилна индустрия.
В индустрия, все още доминирана от по-познати имена като Toyota, Volkswagen и General Motors, китайските производители, включително BYD и SAIC, правят сериозни набези. След като изпревари САЩ, Южна Корея и Германия през последните няколко години, сега Китай си съперничи с Япония за световно лидерство в износа на леки автомобили.
Конкурентната среда в автомобилната индустрия се промени“, комевтира Бриджит Маккарти, ръководител на операциите в Китай за базирания в Шенжен хедж фонд Snow Bull Capital, който е инвестирал както в BYD, така и в Tesla. „Вече не става въпрос за размера и наследството на автомобилните компании; става въпрос за скоростта, с която могат да въвеждат иновации. BYD започна да се подготвя отдавна, за да може да направи това по-бързо, отколкото някой смяташе за възможно, и сега останалата част от индустрията трябва да се състезава, за да навакса."
Смяната на върха също отразява промяната в конкурентната динамика между Илон Мъск на Tesla, най-богатият изпълнителен директор в света, и милиардерът, основател на BYD, Уанг Чуанфу.
Докато Мъск предупреждаваше, че недостатъчно потребители могат да си позволят Tesla с толкова високи лихвени проценти, Уанг е в офанзива. BYD предлага половин дузина масови модели, които струват много по-малко от това, което Tesla иска за най-евтиния си седан Model 3 в Китай.
Когато клуб на собствениците на Tesla сподели клип през май, на който Мъск се подсмихва на колите на BYD по време на изява през 2011 г. по Bloomberg Television, Мъск написа в отговор, че автомобилите на BYD са „силно конкурентни в наши дни“.
Вероятната промяна на световния връх при електромобилите бележи реализацията на цел, която Уанг, на 57 години, си поставя още когато Китай едва започва да насърчава своята сега световноизвестна индустрия за електрически автомобили. Докато BYD продължава да се отдалечава от Tesla и всички други автомобилни марки у дома, възпроизвеждането на нейния невероятен успех в чужбина се оказва трудно.
Европа изглежда готова да се присъедини към САЩ в налагането на по-високи мита върху вноса на китайски автомобили, за да защити хиляди работни места в производството. А САЩ е като Забранения плод за китайските компании.
Уанг не е Мъск - той избягва социалните медии и до голяма степен избягва светлините на прожекторите. Но в необичайно грубо обръщение, произнесено седмици преди Европейският съюз да започне разследване за това как Китай е субсидирал своята EV индустрия, Уанг обяви, че е дошло времето китайските марки да „разрушат старите легенди“ на автомобилния свят.
BYD придоби фалиращ държавен автомобилен производител през 2003 г. и представи първия си плъг-ин хибрид - F3DM - през 2008 г.
Горе-долу по това време Китай започна да субсидира покупките на плъг-ин автомобили. Подкрепата от правителството се простира от градовете и провинциите до национално ниво, обхващайки данъчни облекчения за потребителите, производствени стимули за производителите, помощ за научноизследователска и развойна дейност и евтина земя и заеми.
Като производител на автомобили, който произвежда също свои собствени батерии, BYD беше в уникална позиция да се възползва от всичко това.
Приблизително десетилетие и половина по-късно, BYD е събрал ноухау, за да свали цените на плъг-ин хибридите до нива, сравними с тези на конвенционалните модели само с ДВГ. Но гамата все още страдаше заради дизайна.
През 2016 г. компанията нае Волфганг Егер като шеф на дизайна, роля, която преди това е изпълнявал за Audi и Alfa Romeo. Той също така примами други международни ръководители, включително ръководителя на екстериорния дизайн на Ferrari и топ интериорния дизайнер на Mercedes-Benz.
По времето, когато Китай покани Tesla да построи първия автомобилен завод в страната, изцяло притежаван от чуждестранно дружество, BYD вече не се примиряваше да прави само евтини и бездушни коли. Сега най-скъпият модел – кросоувърът Yangwang U8 – струва 1,09 милиона юана (152 600 долара).
Въпреки че нивото на държавните субсидии е изиграло роля за огромния ръст на електромобилите в Китай, Пол Гонг, ръководител на отдела за китайски автомобилни изследвания на UBS Group AG, вярва, че по-големият фактор е нивото на конкуренция, породено от подкрепата.
Те трябва да работят върху иновациите, трябва да опитат да намерят това, което потребителите наистина искат, и трябва да оптимизират разходите си, за да са сигурни, че техните електромобили са конкурентоспособни на този силно конкурентен пазар“, казва Гонг.
След разглобяването на BYD Seal и намирането на 25-процентно предимство в цената спрямо наследените конкуренти, екипът му стига до заключението, че китайските производители вероятно ще държат една трета от световния автомобилен пазар до края на десетилетието.
Засега Tesla все още изпреварва BYD по ключови показатели, включително приходи и пазарна капитализация. Анализаторите от Bernstein очакват някои от тези пропуски да се запълнят значително през 2024 г. – те предвиждат, че Tesla ще генерира 114 милиарда долара от продажби срещу 112 милиарда долара на BYD.
Уанг израства като второто най-малко от осем деца в бедно село в източната китайска провинция Анхуей. Родителите му умират, когато е тийнейджър, а по-големите му братя и сестри го подкрепят през гимназиалното и университетското му образование.
През първите години от трудовия си стаж Уанг работи в Пекин като правителствен изследовател на средно ниво върху редкоземните метали, които са критични за батериите и потребителската електроника.
Той основава BYD през 1995 г. в Шенжен с помощта на заем от почти $300 000 от приятел. Сега той струва 14,8 милиарда долара според индекса на милиардерите на Bloomberg.
Анализаторите очакват BYD да лансира своето трето поколение електромобили тази година, предлагайки повече технологии, като например възможности за автономно шофиране.
Дори когато броят на автомобилните конкуренти в Китай се сви от над 500 на около 100, продължават да се появяват нови участници, включително добре финансираният технологичен гигант Huawei Technologies Co.
Когато Bloomberg News попита Уанг през март дали BYD има амбиции да бъде толкова голям, колкото Toyota, която през 2023 г. ще бъде най-продаваният производител на автомобили в света за четвърта поредна година, той каза, че развитието на EV индустрията ще доведе до преструктуриране на индустрията.
„Начинът, по който се представя автомобилната компания, ще зависи от нейните технологии и реакция“, каза той. „BYD засега е победител в електрификацията на Китай, но как ще върви утре, не можем да кажем със сигурност. Но ще разчитаме на нашите предимства и ще продължим да правим добри продукти.“