Какво научи Toyota от китайския начин на производство

Преди десетилетия японците промениха начина на автомобилно производство, но сега се учат от BYD

Пламен Георгиев,
Toyota bZ3

, Toyota

Toyota bZ3

Н яма да се връщаме назад към многото обвинения, че Toyota неглижира електромобилите. Факт е, че компанията обяви някои супер амбициозни цели, отчита рекордни продажби, произведе 300-милионния автомобил в историята си, възнамерява да внедри революционно нови батерии за EV, както и революционен нов начин на производство.

Тук говорим за гигапреси, следващо поколение поточна линия, на която автомобилите ще се придвижват автономно, а до 2026 г. чакаме 10 нови електрически модела.

Но всичко това можеше и да не бъде обещано, ако японците не се бяха докоснали до начина на производство на китайската BYD, с която Toyota си партнира за електрическия седан bZ3.

Според интервю в Toyota Times с Такеро Като, новият президент на BEV Factory, той е останал шокиран по време на бизнес пътуване в Китай.

За пръв път се изправих с конкурентноспособността на китайските компоненти”, разказва Като. “В Китай не просто изучават и прилагат технологии, а бързо трансформират производството.”
Гледайки оборудване, което никога не съм виждал в Япония и тяхното супер модерно производство, бях поразен от усещането за криза – „Имаме проблем!” По това време започнах да мисля, че искам да прекарам остатъка от кариерата си в Китай”, добавя той.

Всичко това се случва, когато Toyota започва да си сътрудничи с BYD за предназначение за китайския пазар bZ3, базиран на японската платформа e-TNGA, но използващ китайските батерии Blade.

Истинското прозрение Като получава пет месеца, след като височината и междуосието на автомобила са променени.

Общата височина бе снижена с около 25 мм, затова шасито трябваше да се преработи изцяло. В Япония това би спряло цялото развитие.”

Докато тестовете на bZ3 текат в Монголия, Като е призован от Акио Тойода и Коджи Сато, президентът и изпълнителният директор. Тогава те молят Като да се върне в Япония и да поеме Vehicle Development Center, занимаващ се с всичко – от планирането до подготовката за масово производство.

Toyota BYD производство Такеро Като