Ето защо китайските електромобили плашат Европа и САЩ

Nio губи по $35 000 на кола, но това явно не е проблем за марката, която през 2020 г. получи огромна кеш инжекция от правителството

Пламен Георгиев,
NIO ET5

, NIO

NIO ET5

Е вропейският съюз стартира разследване на внасяните в ЕС електромобили от Китай, по-специално дали тези автомобили и производителите получават държавна помощ, която им дава нелоялно предимство спрямо западните производители. Което просто е излишно, безсмислено и служи като смокинов лист, също толкова безсмислено бе проучване от 2015 г., чиято тема бе да разбере дали мексиканската война между картелите е увеличила степенна на убийствата.

Нов доклад на New York Times поставя рамка на предимството, което китайските компании имат, когато ценообразуват моделите си. Изваденият пример в статията казва, че Nio губи по $35 000 на всеки автомобил, който прави. Не е изненадващо, че европейските компании и законодатели са притеснени.

Американските производители са защитени в голяма степен на родния си пазар от китайска конкуренция. Но щом китайски компании като Nio могат да понесат подобна загуба и да продължават да се развиват (поне в момента), то и американците имат върху какво да се замислят.

Times пише, че помощта от китайското правителство позволява на компании като Nio да продължат да се развиват. Казва се още, че когато Nio е на прага да свърши парите през 2020 г., местното правителство налива $1 млрд. за 24% дял в компанията, след като се вкарват допълнителни $1,6 млрд. от група, водена от контролирана от държавата банка.

Но не всички японски компании губят пари, BYD отчете печалба от $1,5 млрд. за първата половин година, пише още NYT.

Компании като Nio са в състояние да произвеждат автомобили с много по-малко разходи, отколкото правят западните марки. Средностатистическият работник в китайски автомобилен завод печели $30 000, което е близо една четвърт от това, което обединените в синдикат американски автомобилни работници получават като заплати и обезщетения.

Когато анализатори разглобяват BYD Seal EV, те изчислиха, че струва поне 35% по-малко за производство отколкото произведен в Европа VW ID.3.

Поглъщането на цялата мотоциклетна индустрия от Япония през 1960-те и 1970-те години и американския автомобилен пазар през 1980-те и 1990-те години изглеждаше брутално по онова време, но с мощта на китайската държава зад гърба си, предстоящата EV война ще направи онези години да приличат на чаено парти.

китайски автомобили NIO китайска инвазия