А кио Тойода се оттегли от поста си на изпълнителен директор на Toyota по-рано тази година, а причината бе бавното разгръщане на електромобилите в гамата на марката. Сега, вече в ролята си на председател на японския гигант, той казва, че забавящият се темп на продажби на електрически автомобили потвърждават неговото мнение за електромобилите, както и че „хората най-после виждат реалността” за технологията.
Тойода изтъква бавният ръст в САЩ като доказателство, че позицията на компанията му спрямо електромобилите е била вярна. “Има много начини да изкачиш планината, която е за постигане на въглеродна неутралност”, казва той пред репортери по време на Japan Mobility Show.
Макар продажбите на електромобили да показват забавяне на ръста, пазарът все още продължава да расте. Wall Street Journal съобщава, че световните продажби на електрически автомобили е нараснал с 63% през 2022 г., тази година темпът се е забавил до 49%. Този спад на ръста засегна особено американския пазар, където производители като GM и Ford намаляват производството на електрически пикапи.
Тойода твърди, че това е доказателство, че „ако регулациите се създават на база на идеали, нормалните потребители са тези, които страдат”.
По времето, когато Тойода управляваше Toyota, тя бе класирана като третата най-пречеща компания на правителствените усилия за справяне с климатичните промени, нареждаща се след ExxonMobil и Chevron.
Световната здравна организация докладва, че 3,6 млрд. човека живеят в зони на климатична промяна, който феномен ще доведе до допълнителни 250 000 смъртни случаи годишно между 2030 и 2050.
На наследникът на поста работи изключително усилено в посока на пълна електрификация, нещо повече, под ръководството на Коджи Сато компанията обеща революция при електромибилите. В Токио компанията показа два бъдещи електромобила.
Тойода казва, че тази два концепта са резултат на това, че компанията си е дала време да ги разработи, а не е прибързала. Той казва още, че компанията е работила тясно с производителите на батерии, за да установи какво може да се направи в посока увеличение на пробега. Акио Тойода казва още, че силата на японската автомобилна индустрия в EV ерата ще дойде от десетилетията опит и миналите „опити с неуспехи”.
И не е нужно Toyota да се връща много назад във времето, за да почерпи такъв опит от провал. bZ4X бе първият опит на марката за електромобил, който обаче се оказа неуспешен заради малкия пробег и спецификации. Но пък Toyota си има техните хибриди, които ги движат напред.