17 февруари 2010 г., денят, в който Акио Тойода, няколко месеца, след като поема президентския пост в Toyota, застава пред Конгреса на САЩ, за да обясни кризата със самоволно ускорение, довела до изтеглянето на повече от 10 млн. автомобила по целия свят. И денят, в който трудовият му живот най-накрая придобива смисъл. Историята на един от най-интересните хора в автомобилния свят разказва Autocar.
„Когато отидох на публичното изслушване, си помислих: „Приключих като президент на компанията“, казва той. „Дотогава ме наричаха син на президента."
„Откакто започнах работа в компанията, нямах връзки. Не бях сигурен дали Toyota има нужда от мен. Това беше постоянна грижа за мен дълго време. На публичното изслушване си помислих: не издържах дори една година. Но тогава за първи път почувствах, че мога да направя нещо за Toyota. Може би затова бях тук: да заложа живота си, за да защитя компанията. Няма по-добро чувство. Не съм избягал, не съм излъгал или изкривил истината. Това е мястото, където моят бизнес модел беше завършен. Оттогава, близо 14 години, се борих да върна уникалността на Toyota.”
Тук, пред Конгреса, идват първите проблясъци на героя, който преобразява Toyota на почти всяко ниво. Лидер, упорит, уязвим, смирен и много повече. Човек, който смята, че ролята му първоначално е да превежда фирмата през „криза след криза“ – земетресенията и последвалите цунамита, които застигнаха Япония през 2011 г., добавяйки още едно завъртане на рулетката в ранния му мандат – и който дори сега описва само като полагане основите за неговия наследник Коджи Сато, който пое президентския пост през април.
„В ретроспекция, тези 13 години бяха период на борба за всеки следващ ден “, казва Тойода. „Когато погледна назад, мисля, че съм прекарал много време в грижа за миналото. Ако трябваше да започна отново сега със същия брой години пред себе си, бих искал да отделя време да погледна в бъдещето. Това, което се надявам да съм създал, е среда, в която г-н Сато може да прекарва времето си в сътрудничество с genba, нашите работници, докато гледа към бъдещето.“
Неговите коментари се сблъскват с истината: както при всички наследствени производители, трансформацията към бъдеще с нулеви емисии, предлага безброй препятствия, потенциално изострени от (умишлено, научно обосновано) бавният старт на Toyota с електромобилите. Но те също така прикриват мащаба на промяната, настъпила в компанията под неговото ръководство, не само по отношение на показателите за растеж, но и в способностите и привлекателността на японските автомобили, отличителния дизайн на моделите на Toyota и Lexus и др.
Днес, гордо, макар и скромно обобщава той, компанията е най-известна не само с размера или инженерната си мощ, а със своите продукти.
Една от фразите, които използвах, когато започнах, беше „Нека правим все по-добри коли“, казва Тойода, за да обясни как е постигната трансформацията. „Продължих да повтарям тази фраза, вместо да говоря за конкретни цели, умишлено“, добавя той, усмихвайки се. "Ако бях дефинирал „все по-добри коли“ около това, което исках да видя по-подробно, щяхме да се окажем напълно различна компания. Вместо това, като не дадох отговор на фразата, имах 370 000 служители, които си мислеха „какво има предвид той?“ и следователно започнаха да мислят за себе си. В резултат на това вярвам, че Toyota успя да се преоткрие като глобална компания, която се възроди въз основа на своите продукти.“
При Тойода централизираната командна структура на компанията беше смекчена и регионите получиха автономия да разработват автомобили за своите потребители. Това е една от причините продуктовата гама да се разшири от 33 до 88 автомобила по време на неговото управление.
Естествено, темата електрическа мобилност е болна за компанията. Затова и британското издание стига и до нея. През 2022 г. Tesla продаде 1,2 млн. е-коли, Toyota – 26 000…
Винаги, когато говоря по тази тема, някои хора веднага си мислят, че сме три обиколки зад съперника в електрическата надпревара”, казва той. „Нямам модел за бъдещето, така че не мога да съм сигурен, че ще бъда прав, но мога да кажа, че врагът е въглеродът. Като се има предвид това, ние всички трябва да правим каквото можем – сега и в бъдеще – за намаляване на въглерода. Вярвам, че няма един правилен подход, а много, които трябва да предприемем, за да постигнем това.
„Истината е, че на Земята нашите природни ресурси са ограничени. Ето защо смятам, че трябва да разгледаме всичко. BEV са една от най-важните технологии, които могат да допринесат за това – но не и единствената. Днес има около милиард души на Земята, които нямат подходяща връзка с електричество. Как можем да им кажем, че BEV са единственото решение, ако не сме наясно как им доставяме енергия?“
Сега, след като предаде щафетата на Сато, той ще продължи да участва в управлението, да напътства своя наследник, да развива идеите му и, разбира се, да развива страстта си към пилотирането като така наречения главен пилот на Toyota, под псевдонима Моризо.
Неизбежно той има своите критици, но малко са хората на неговото ниво, които биха казали лоша дума за постиженията на Тойода. Само за две поколения на автомобилите, Тойода преоткри Toyota и въпреки че има още много какво да се направи, благодарение на него Сато ще го прави от позиция на силния.