Ц ените на батериите падат постоянно и може да спаднат по-рязко през следващите две години, според нов доклад на Goldman Sachs. Средната цена на пакет батерии на световния пазар е спаднала от $153 за kWh през 2022 г. до $149 през 2023 г., според доклада, което е само $4 на годишна база. Затова е странно, но анализът стига до заключението, че въпросната средна цена може да спадне на $80 за kWh до 2026 г. Това е почти 50% по-ниско от 2023 г. и след точката, в която електромобилите да постигнат ценови паритет с колите с ДВГ, изчисляват анализаторите.
Анализаторите приписват непрекъснато намаляващите цени на батериите на два основни фактора. Единият е технологичният напредък, по-специално по-големите клетки и технологията cell-to-pack, които намаляват броя на батерийните модули или ги премахват напълно. Това може да помогне не само за намаляване на разходите, но и за постигане на до 30% по-висока енергийна плътност, която може да поддържа размера на батерията под контрол, смятат анализатори.
Другият фактор е спад в цените на суровини като литий и кобалт. По-високите цени на суровините допринесоха за скока на разходите за батерии за електромобили през 2022 г., но те намаляват и ще продължат да намаляват поне до 2030 г., което представлява около 40% от очакваните намаления на разходите за батерии, според Goldman Sachs. Това следва друг доклад от Goldman Sachs по-рано тази година, който предвижда спад от 40% в разходите за батерии за електромобили между 2023 г. и 2025 г., което според анализаторите може да увеличи продажбите, потенциално позволявайки на електромобилите да заемат 50% от пазара в САЩ до 2030 г.