Н орвегия е известна с факта, че е една от страните с най-висок стандарт в Европа (вероятно най-високите цени на континента), което се дължи до голяма степен на износа на петрол. Но последното изглежда не е от значение за жителите и политиците, които искат през 2025 г. продажбите на конвенционалните автомобили с ДВГ в страната да достигнат 0.
Тази цел се базира на желанието на властите да намалят вредните емисии и замърсяването на въздуха, като за целта електомобилите бяха освободени от повечето данъци и такси. Нещо повече, те могат да паркират и зареждат безплатно, не плащат пътен данък, не плащат за ферибот и може да ползват бус лентите, което също има своя принос за отказа от бензиновите и дизеловите автомобили.
Интересното е, че тези облаги ще бъдат прекратени през 2021 г., като пътните такси и данъци ще бъдат снижени наполовина на тези, които ще плащат собствениците на автомобили с ДВГ. Постепенно субсидиите за електромобилите ще бъдат заменени с по-високи данъци и такси за традиционните автомобили.
Great Wall пусна електромобил за 15 000 лв. с пробег близо 310 км
Германци правят достъпен електромобил за 15 990 евро
Независимата организация Norwegian Road Federation съобщи, че през изминалата година продажбите на чисти електромобили са съставлявали 31,2% от общите автомобилни продажби през 2018 г. Това е доста повече от дела от 20,8% през 2017 г. и едва 5,5% през 2013 г.
Най-впечатляващи са резултатите през октомври, когато 45% от продадените нови автомобили са били електрически, а 60% хибридни.
Общите продажби в страната (население 5,3 млн.) са били 148 000, като 2/3 от тях все още са на конвенционални или хибридни автомобили. Но Норвегия си остава абсолютен лидер с тези над 30%, тъй като за цяла Европа делът е една 2%.
International Energy Agency (IEA), която включва към „зелените” автомобили и плъг-ин хибридите, изчислява, че през 2017 г. тези автомобили са съставлявали 39% от общите продажби в страната, много повече от 12% в Исландия и 6% в Швеция.
Любопитно е, че цената на Tesla Model X (всъдеходите са предпочитан избор на норвежците, около 36% от продажбите в страната са SUV-ове) в Норвегия започва от около 900 000 клони, което прави $106 000, докато тази на Volvo XC90 започна от 919 000 крони ($107 100).
Германски автомобили за най-лошите британски шофьори