П реди месеци бях в дома на Volvo, за да видя електрическия флагман ЕХ90. Но не той, а най-малкият модел в гамата на шведската компания е този, който ще понесе на плещите си изцяло електрическото бъдеще на Volvo (от 2030 г.).
Звучи странно, но в действителност не е. EX30 е моделът, с който Volvo играе ва банк. Той трябва да промени нагласите на клиентите и да ги подготви за всичко, което оттук насетне компанията ще прави и ще им предлага.
Като за начало, Volvo EX30 е най-малкият модел в шведската гама. В презентацията този факт бе използван вероятно поне 30-ина пъти, но фактът, че самият Джим Роуън (с който аз имах невероятния късмет и удоволствие да вечерям преди време), изпълнителен директор на Volvo, е в центъра на представянето на модела, говори красноречиво за значението, което му се отдава.
А то, както вече казах, е огромно. Моделът сме го представяли вече няколко пъти, няма да говоря за дизайн. Ще отбележа обаче, че това е най-бързият модел, правен някога от Volvo. Версията с два електромотора и 428 к.с. ускорява до 100 км/ч за 3,6 секунди. Максималната мощност за зареждане е 153 kW.
Но още по-интересното е, че този автомобил е единственият за момента сред конкурентните му на пазара, който се предлага с два типа (не капацитет) батерия.
Затова версията с LFP батерия е възможно да стартира с цена под 80 000 лева у нас.
Иначе споменатият двумоторен вариант (Twin Motor Performance) разчита на NMC батерия, с каквато е оборудван е вариантът Single Motor Extended Range. От името става ясно, че тук говорим за пробег, при това значителен – до 480 км по WLTP (134 kW мощност на зареждане).
Супер интересен е фактът, че ЕX30 e най-екологичният модел на Volvo. Около 1/4 от целия алуминий, използван в производството на автомобила е рециклиран, както и приблизително 17% от цялата стомана, използвана при производството на Volvo EX30. Около 17% от цялата пластмаса в автомобила, от вътрешните компоненти до външните брони, е рециклирана – най-високият процент във всеки автомобил Volvo до момента.
Всички теми материали са видими и осезаеми в интериора, който също въвежда нов начин на оформление на вътрешното пространство. През цялата ширина на арматурното табло е опънат един високоговорител на аудио системата, за да се отворят достатъчно големи джобове във вратите.
В тях няма никаква електроника, дори и контролните бутони са премахнати от вратите. Всичко се контролира от централния дисплей, а отзад – от контролни бутони върху задната страна на централния тунел.
Под предния централен подлакътник има подвижна конзола, която отваря допълнително пространство за съхранение и поставки за чаши. Жабката е централно разположена на таблото, залага се на рециклирани материали, такива с животински произход липсват. Защо? Защото Volvo казва, че единственото място, на което на сме намерили заместител, е Земята. Която трябва да пазим, а най-добрият начин за това е чрез повторно ползване на ресурсите.