В ярно е, Илон Мъск беше пръв, всички го следват, но идва момент, в който ученикът изпреварва учителя. И сега е ред на мощната германска автомобилна индустрия да покаже на какво е способна. BMW iX е моделът, който показва на какво е способен баварския производител. По-важното е, че показва посоката, в която ще се развива. Тя е свързана с тока и високите технологии, превръщащи традиционния автомобил в нещо повече, в модерно средство за мобилна комуникация (в буквален и преносен смисъл).
С iX баварците минават в ново измерение на дизайна, технологиите и електрическото задвижване. Най-грубо BMУ iX може да се определи като еднакъв по дължина и широчина с Х5, височината му е на Х6, а размерът на колелата е този от Х7. В модела са вградени най-тънките фарове и стопове, които сме виждали в модел на BMW. Коефициентът на челно въздушно съпротивление от 0,25 е най-добрият в класа, изчислителната мощност може да обработва 20 пъти повече данни от предишните модели на баварците.
Голяма част от тези данни се събира от „радиотарната решетка” която тук вече има нова роля. „Бъбреците” са нагледен пример за използване на т.нар. shy tech (срамежлива технология): термин, който баварците въвеждат за ненатрапчивата технология, която не се набива в очите на потребителя, но тя е там, за да върши своята работа. Именно в „бъбреците” са вградени набор от камери и сензори, които следят пътя и повишават безопасността на движение. Дръжките на вратите са скрити, а логото на предния капак се отваря и под него е отвора за доливане на течност за чистачки.
Задвижването е поверено на пето поколение на технологията eDrive. Тук тя обединява два електромотора, чиято сумарна мощност възлиза на 370 kW/503 к.с. Те ще осигуряват ускорение до 100 км/ч за под 5 секунди.
Захранването идва от батерия с капацитет над 100 kWh, която ще осигурява заряд за изминаване на над 600 км (по цикъла WLTP) при среден разход от 21 кВтч/100 км (WLTP).
Новата технология за зареждане на BMW iX позволява DC бързо зареждане с до 200 kW. По този начин батерията може да се зареди от 10 до 80% за под 40 минути. От Wallbox с 11 kW батерията се зарежда на 100% за под 11 часа.
Баварците много държат да се знае, че електроенергията, необходима за производството на клетките и батерията, е дошла от възобновяеми източници. Те обръщат внимание и на факта, че в електромотора не са използвани редки метали.
Архитектурата на интериора е напълно нова за BMW. Размерите на iX и задвижването гарантират изключително голям простор в купето (3000 мм междуосие), в оформлението на което традиционно се залага на скъпите и луксозни материали. Иначе самото оформление на арматурното табло е изключително минималистично: волан (вече не в традиционната кръгла форма), огромен извит сензорен дисплей и вентилационни отвори. Друго няма. Но въпреки това iX е най-технологичният автомобил, който BMW е създавал. Под средния подлакътник има панел (с дървена апликация) за управление на различните режими на задвижване, а върху него е кристалният въртящ се регулатор на iDrive.
BMW iX влиза в серийно производство от втората половина на 2021 г., като то ще се извършва в завода на марката в Динголфинг.
Тестваме Volkswagen ID.3: електромобилът за масите
Шефът на Toyota направи готварска аналогия по адрес на Tesla и Мъск