Н идерландският стартъп Lightyear обещава големи неща: вградени в колелата мотори, рекорден аеродинамичен дизайн и 5 кв. м соларни панели на покрива. Обещава също така серийното производство да започне тази есен, като първите доставки да са през ноември.
Днес е денят, който чакаме от деня, в който ние, петимата съоснователи, седяхме в една кухня и оформяхме нашата мечта за създаване на най-устойчивият автомобил на планетата,” коментира съоснователят и Изпълнителен директор Лекс Хоефслоот. „През 2016 г. имахме само идея; три години по-късно имахме прототип. Сега, след шест години на тестове, дизайн и безброй препятствия, Lightyear 0 е доказателство, че невъзможното е възможно.”
За начало, Lightyear ще е един от най-ефикасните електричекки автомобили. Формата му осигурява коефициент на челно въздушно съпротивление от 0,19, който е съпоставим с концепта Mercedes EQXX. Това значи, че Lightyear 0 ще бъде най-аеродинамичният семеен автомобил в продажба.
Освен този факт, той е и изключително лек. Тежейки едва 1575 кг, той е малко по-тежък от Toyota Supra. Уловката е, че при дължина от над 5000 мм, той е малко по-къс от новата BMW 7-Series.
Този размер позволява моделът да е оборудван с 5 кв. м соларни панели, който позволява на Lightyear 0 да се зарежда от слънцето. Производителят твърди, че потенциално слънцето може да гарантира на автомобила 11 000 км пробег на слънчева енергия. В оптимални условия, Lightyear 0 може да си гарантира електричество от слънцето за изминаване на 70 км.
Това означава, че хората, използващи автомобила за ежедневни нужди (които компанията изчислява на 35 км дневно) може да не го зареждат в контакта до седем месеца в слънчеви страни. Това е оптималният вариант, но дори и холандците може да не зареждат автомобила с ток цели два месеца, ако паркират своя Lightyear 0 навън.
Като оставим слънчевата енергия настрана, компанията изчислява, че тяхното творение ще предлага пробег от 625 км по WLTP с едно зареждане. При движение по магистрала със скорост 110 км/ч, изчисленията са, че след 560 км автомобилът ще изчерпа заряда на батерията. Стартъпът твърди, че разполага с най-ефикасното задвижване на електромобил в момента, като разходът е само 10,5 kWh на 100 км при движение с магистрална скорост.
Всичко това идва на съответната цена. Стартовата му цена е 250 000 евро. Ще се произвеждат само 946 бройки годишно. Компанията има план да направи масов модел, който да стартира от около 30 000, но това няма да стане преди 2025 г.