Край на евтините EV? Китай иска да намали инвестициите в електрички, притеснява се от прегряване

Властта не иска да се получи ситуация с твърде много заводи и неизползван капацитет

YangWang U9

BYD / YangWang

К итай е в центъра на развитието на електрическите автомобили, като има както най-големия пазар за тях, така и най-много производители. Инвестициите в сегмента са огромни и не спират.

Но това може би скоро ще се промени. През последните дни няколко представители на водещи институции, а накрая и самият президент Си Дзинпин призоваха индустрията да се укроти малко, съобщава InsideEVs. Те искат компаниите да забавят инвестициите и да преосмислят кои от тях да запазят занапред.

Институциите искат и прекратяване на ценовата война. Тя доведе до много евтини модели на пазара в страната, което е добре за клиентите, но не и за самата индустрия. Увеличават се оплакванията от малките фирми и доставчици, че не получават парите си навреме и това оказва голям натиск върху дейността им.

Производителите вече се съгласиха да спазват общ 60-дневен стандарт за плащане на доставчиците си. Правителството обаче иска още по-сериозни мерки. Това включва по-строго наблюдение на цените, край на „ирационалните намаления на цените“, подбиването на пазара и продаване на коли под стойността им. И предупреждението е ясно – ако компаниите сами не оправят това, правителството ще се намеси.

Президентът Си Дзинпин обаче иска още по-големи и бързи действия. Той критикува развитието на изкуствения интелект и електрическите автомобили. И посочва, че не харесва идеята всички региони в страната да инвестират държавни средства в едни и същи технологии. И е задал реторичния въпрос: „Нужно ли е всички провинции да развиват индустрии в тези посоки?“

Въпросът е провокиран от факта, че автомобилните производители получават подкрепа не само на държавно, но и на регионално ниво. А това създава голям риск от ситуация със свръхкапацитет и твърде много заводи, които значително надвишават търсенето.

Властите не искат да се стига до подобен развой, в който да се налага да се затварят и преработват заводи и да има загуби. Затова EV инвестициите ще продължат, но по-трезво и стратегически.

коли автомобили електрически автомобил електромобили китайски електромобили