М ного често хората казват: „бих искал електромобил, но…“ Обикновено следват поне няколко причини защо той не е подходящ тях. Те могат да звучат различно, но най-често са насочени в една посока – батерията.
Най-честите притеснения са пробегът, зареждането и дългосрочният ѝ живот. Факт е, че преминаването към електромобил изисква известна смяна на типичните шофьорски навици по живот и поддръжка на такава кола. Често фокусът попада върху негативните страни, които биват акцентирани значително за сметка на останалите.
Например, че „батерията има 5-6 години живот, после е за боклука, а смяната ѝ с нова е десетки хиляди“. Това обаче не е точно така, отбелязва Autocar. Но мнозина го мислят, защото правят грешно сравнение с батериите в смартфоните, таблетите и останалите ИТ устройства.
Обикновено тези батерии издържат 4-5 години и след това значително влошават производителността си. И тъй като принципът им на работа и съставът им са сходни с тези на EV, а пък натоварването при колите е още по-голямо, значи ще е почти същото.
Според обобщените данни от Autocar обаче, в масовия случай батерията на EV издържа колкото целия жизнен цикъл на автомобила. Повечето автомобили биват карани от първия си собственик около 320 000 км. А на хартия, батериите ще запазят поне 70% от капацитета си след такава дистанция.
На практика, резултатите често са и по-добри. Например няколко броя Tesla Model S са използвани за таксита от и до лондонското летище „Гетуик“. В рамките на 3 години всяка от тях е изминала над 483 000 км. и батерията в „най-лошо“ състояние всъщност е запазила 82% от капацитета си. Собствените тестове на Autocar показват, че 4-годишна, Tesla Model 3, която е изминала около 64 000 км. е загубила едва 2% от капацитета на батерията си.
А с всяко ново поколение EV, технологиите при батериите се подобряват и издръжливостта им се увеличава. Разбира се, в основата на всичко е физика и химия и някои процеси няма как да бъдат преодолени. Рано или късно всяка батерия ще падне под разумно използваемия капацитет и ще се наложи смяна. Или някой от нас ще бъде карък и ще попадне на дефектна бройка, която ще деградира в пъти по-бързо от нормалното.
Затова производителите дават няколко традиционни съвета за грижа за батерията. Първият е най-често тя да се зарежда до 80% и да не се оставя да се изтощи до нула. А най-добре да се поддържа в диапазона 20-80%.
Вторият е да се стремим да зареждаме в подходящи температурни условия. Ако е твърде студено или твърде горещо, може да повлияе негативно на батерията. В такива случаи е по-добре зареждането да бъде по-бавно и да остане свързана със зарядното докато дойде време за каране, за да може онборд системите ѝ да регулират температурата на батерията.
Свръхбързите зарядни също генерират повече топлина в батерията, което не е оптимално и затова се препоръчва да не се използват постоянно. За целта можем да използваме различните функции на EV-то за зареждане по график и до определен капацитет.
Бързото разреждане също не е препоръчително. При електромобил това се случва при интензивно шофиране с високи скорости, множество резки ускорения и спирания. По-разумното и спокойно шофиране е по-благоприятно и за дълготрайността на батерията.