А втомобилната промишленост вече се готви за огромен киберскок - моментът, в който ще престане да продава коли с двигатели с вътрешно горене и ще стане електрическа и чиста откъм вредни емисии.
Всъщност горното не е напълно вярно. Говори се, че ДВГ може да остане в играта, но горящ нещо друго, а не петролни продукти. И срещу показателя за въглеродни емисии да стои нула. Поне някои се надяват да стане така.
Тук е важно да направим и едно разграничение. Едно е да минеш изцяло на EV, малко по-различно е целият процес да стане въглеродно неутрален. Защото самото производство все още е токсичен процес. Ами батериите? Ами онези, които са излезли и употреба? И не е въпрос само до автомобилните компании, има много други на опашката.
Популярната автомобилна медия Motortrend заедно с The Inevitable прави индеск за EV бъдещето - по години и марки. Тук ще видите интересни компании. Не всички обаче фигурират, тъй като само изброените са дали заявки за тази справка.
Граничен се оказва периодът 2030-2035 г. Приемаме, че там ще се вместят и липсващите, тъй като сме чували и чели, че се целят в този период.
2008 г. На сцената излиза Tesla като изцяло електрически автомобилен производител.
2022 г. Появяват се Lucid и Rivian - готови да правят EV. Също така и Polestar със своя 1 PHEV, реално готов още през 2021 г.
2025 г. Jaguar става напълно електрически бранд.
2027 г. Alfa Romeo започва да продава само нови EV в Китай, Европа и САЩ.
2030 г. FIAT къса завинаги с ДВГ, в които беше доста добра, и става напълно електрическа.
2030 г. Mercedes вече е планирал тази година като първата, от която започва да предлага само EV с добавката (засега) “там, където условията на пазара позволяват”.
2030 г. Bentley завинаги прибавя към лукса и британската си изтънченост буквата Е.
2030 г. Volvo забравя за двигателите с вътрешно горене.
2030 г. Mini се посветява на електрическото настояще и бъдеще, като последният автомобил с ДВГ, е излязъл с под тази марка месеци по-рано.
2030 г. Apple предлага автомобил, който е напълно въглеродно неутрален.
2033 г. Audi предлага EV на повечето пазари, включително в Китай.
2035 г. General Motors прави същото, оставяйки си отворена врата за някои пазари.
2039 г. Mercedes започва да предлага напълно щадящи околната среда коли, така появили се и на бял свят.
2039 г. Jaguar и Land Rover се присъединяват към тази компания.
2040 г. FedEx, американският гигант в транспортните услуги и доставки, безвъзратно изоставя бензиновите си и дизелови камиони и минава на електричество.
2040 г. Honda започва да предлага единствено електрически модели в Северна Америка, която е основният й пазар.
2040 г. General Motors минава изцяло на въглероден неутралитет.
2040 г. Amazon - също.
2050 г. Ford, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Toyota и Volkswagen Group произвеждат и продават автомобили, които са напълно щадящи околната среда с всичко по тях, включително като производство.