М атиас Шмид (Matthias Schmidt) наскоро анализира, че китайските компании държат само 3% от пазара на нови автомобили в Европа (на 18 пазара на континента). Те все още са в процес на изграждане на мрежа, печелене на доверие, изграждане на репутация, загърбване на стари предразсъдъци и т.н.
Сега става ясно, че NIO може да е взел експресния асансьор към върха на този дълъг процес, или пък да слезе директно под морското равнище. Компанията е постигнала споразумение да стане основен доставчик на Oslo Taxi, един от най-големите такси оператори в Норвегия, чийто автопарк наброява над 13 000 автомобили.
От 1 ноември 2024 г. всички таксита в Осло не трябва да отделят вредни емисии. Това значи, че плъг-ин хибридите отпадат и остават само електромобили и водородни коли.
За таксиметровите шофьори бързото зареждане става задължително, но то ще им донесе финансови затруднение в кратко- и дългосрочен план. Освен че трябва да спират по-често и за по-дълго работата си през деня, честото зареждане на бързи зарядни станции уврежда батерията, а тя, както добре е известно, е изключително скъпа, петцифрената сума е гарантирана.
На такситата NIO ще предлагат друга, незаменима екстра: станции за смяна на батериите. От компанията твърдят, че смяната на изтощена със заредена батерия отнема 6 минути. Това ще увеличи продуктивността на шофьорите, но само ако NIO има достатъчно Power Swap станции в норвежката столица.
Добре известно е, че таксиджийте са хората, които могат да рекламират или сринат един автомобил или марка на даден пазар. Те са тези, които разбират първи колко скъпо е обслужването, колко здрав е автомобилът, колко харчи (гориво или ток). Достатъчно е само да ги попитате, за да разберете всичко за модела, който шофират и ако имате интерес към него, да си направите сметката. Но освен добра реклама, те могат да направят и точно обратното, да сринат продукта, ако не са доволни от него, най-вече ако той не е надежден.
Затова NIO ще трябва доста да се потруди, да има достатъчно сервизи, достатъчно станции за смяна на батериите, може би дори ексклузивен достъп за тези автомобил.
Приложението Battery as a Service (BaaS) дава възможност за ползване за сменяеми батерии срещу месечна такса.
Наскоро NIO публикува интересен пост във Facebook, изброяващ 9 предимства на възможността за смяна на батерията. Една от тях е, че сменяемите компоненти са рециклират по-лесно, тъй като „батериите и автомобилите имат различен живот”.
В крайна сметка изглежда, че NIO са постигнали сериозен пробив с тази сделка. Ако тя се развие добре, китайският производител ще има хиляди безплатни рекламни мениджъри. Или пък не. Ще видим. Но китайските марки гледат сериозно на Европа и макар да държат към момента само 3% от пазара на нови автомобили, това скоро ще се промени. Не случайно Карлос Тавареш и Лука де Мео сънуват кошмари по темата.