Как Китай би всички в надпреварата към електрическия Олимп

Очаква се на Китай да се паднат около 60% от предвижданите 14 млн. продажби на електромобили тази година

HiPhi китайски автомобили

Newspress

В надпреварата за намаляване на емисиите СО2, държавите по цял свят предлагат субсидии, за да увеличат интереса към електрическите автомобили, тактика, която Китай използва от години. Тактика, което я превърна в най-големия пазар на EV в света, пише Automotive News.

Успехът на Пекин е впечатляващ. Продажбите на е-коли съставляваха една четвърт от всички леки автомобили през миналата година, изпреварвайки с много другите големи пазари. В САЩ съотношението е грубо 1 на 7, в Европа – 1 на 8 продажби. Анализ на HSBC казва, че степента на проникване на EV на китайския пазар ще достигне 90% до 2030 г.!

Включвайки плъг-ин хибридите, продажбата в Китай на достигат 5,67 млн. през 2022 г., над половината от световните. BloombergNEF предвижда, че тази година в света ще бъдат продадени 14,1 млн. нови електромобила, 60% от които ще са в Китай.

И тук не говорим само за купувачи, продавачите също процъфтяват, тъй като на китайските марки се падат около 50% от световните продажби на EV, сочи анализ на HSBC.

Помага и инфраструктурата. Най-голямата зарядна мрежа е именно в Китай, като само през 2022 г. тя се е увеличила с 649 000 обществени зарядни, което е над 70% от световните инсталация за същата година.

Ако ситуацията в Китай може да се разгледа през призмата на поговорката за моркова и пръчката, то ето какво показва картината:

Морковите

Субсидии за клиентите: Програма, която тече над десетилетие. Тя подпомага покупката на електромобил с до 60 000 юана ($8375). Макар националната субсидия да спря през 2022 г., местни управи, включително тази в Шанхай продължават да субсидират до 10 000 юана.

Намаляване на данъците: Стандартният данък от 10% за „зелени” автомобили под 300 000 юана бе отменен до 2025 г.; ще се върне за 2026 и 2027%, но с 5-процентна ставка. Данъчното облекчение, което е в сила от 2014 г., ще достигне 835 млрд. юана до края на 2027 г. Всеизвестният Inflation Reduction Act в САЩ, който беше приет миналата година, включва $270 млрд. данъчни стимули за покупки на електромобили и чисто производство и близо $12 млрд. заеми за проекти за чиста енергия.

Субсидии за производителите: Пряката правителствена помощ за производителите на е-коли помогна на много компании да започнат производство. Това доведе до наводняване на пазара с над 500 EV марки към 2019 г., мярката даде успех, достатъчно е само да погледнем примера с BYD. Тя стана най-продаваната марка в Китай, прекъсвайки дългогодишното лидерство на Volkswagen.

Инфраструктура: Достъпните за масите станции, субсидирани от правителството, намаляват разходите на водачите и облекчават безпокойството за пробега. Стандартите за зареждане са единни, благодарение на споразуменията с производителите, така че всеки използва едни и същи щепсели. В Китай имаше 6,36 милиона зарядни в края на май, повече от където и да било другаде на планетата.

Пръчките

Бензинови неволи: Купуването и притежаването на автомобили с бензинов двигател е все по-малко привлекателно. Градовете се борят със задръстванията, като ограничават броя на колите по пътищата с мерки като лотарии за нови регистрационни номера в Пекин и система за търгове в Шанхай. Номерата се продаваха средно за 92 780 юана ($13 000) на търгове в Шанхай през първите пет месеца на миналата година. Шофьорите на електромобили, междувременно, могат лесно да получат зелена регистрационна табела, демонстрираща техните качества за опазване на околната среда.

Санкции за производителите: Китай въведе двойна кредитна система за автомобилната индустрия през 2017 г., която дава точки за производство на чисти автомобили и санкции за тези с висок разход на гориво. Автомобили от производители с отрицателни резултати могат да бъдат изтеглени от пазара. За да избегнат наказание, производителите могат да купуват кредити от конкуренти с положителни резултати, като Tesla или BYD. Това може да е скъпо. Държавната Chongqing Changan Automobile Co. загуби 4000 юана печалба за всяка продадена кола през 2020 г., тъй като купи кредити, за да избегне наказанието.

Продажбите

Правителствени покупки: Някои местни власти преобразуваха своя обществен транспорт и таксиметрови паркове на 100% електрически и насърчиха местните агенции да закупят електрически или плъг-ин хибриди.

Олимп Китай електромобили китайски автомобили