Забраната за продажба на коли с ДВГ в Европа може да не мине

Или поне да бъде изтеглена 5 години по-назад, за 2040 г. Една от причините за това може да е България.

ЕС емесии СО2 пиктограма

iStock

Н есигурната позиция на Германия относно забраната на автомобилите с ДВГ в ЕС от 2035 г. а окуражава други правителства да направят свои собствени искания. Ако Германия се въздържи в Съвета на министрите на ЕС, страните биха могли да успеят да разводнят входящия регламент за декарбонизация на транспорта.

Както съобщава Süddeutsche Zeitung, шест държави от ЕС могат да спрат забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г. След като германската партия FDP поиска германското правителство да не се съгласи с плана, правителството на Италия, с подкрепата на България, Португалия, Румъния и Словакия, изпрати документ за позиция с искане емисиите на CO2 от новите автомобили да бъдат намалени с 90 вместо 100% до 2035 г. Според тези страни 100% трябва да се прилагат едва през 2040 г. Освен това трябва да има специални правила за синтетичните горива.

Съветът на министрите взима решения на база квалифицирано мнозинство. Държавите могат да блокират законопроект, ако заедно представляват повече от 35% от населението на ЕС. Ако Германия се въздържи в Съвета на министрите, тя ще влезе в лагера „Не“, което ще има сериозни последици: Германия, Италия, Португалия, България, Румъния и Словакия заедно представляват повече от 40% от населението на ЕС.

Искането на Италия вероятно може да се проследи до емблематичните спортни марки в страната – с 90% намаление на емисиите на CO2 до 2035 г., по-голямата част от автопарка ще трябва да бъде изцяло електрически, но някои модели с вътрешно горене все още могат да се продават. Предложението на Италия за е-горивата е подобно на това на FDP: новите автомобили би трябвало да имат право да ползват ДВГ след 2035 г., стига да се гарантира, че използват чисти, синтетични горива – италианците не уточняват в писмото как подобен регламент може да се приложи на практика.

Спорът в германското правителство също се върти предимно около въпроса за е-горивата – и тълкуването на коалиционното споразумение. Там пише: „Според предложенията на Европейската комисия през 2035 г. в транспортния сектор в Европа ще бъдат регистрирани само превозни средства с нулеви CO2 – това ще има ефект в Германия по-рано. Извън съществуващата система от ограничения на автопарка, ние се ангажираме да гарантираме, че само превозни средства, които могат да се зареждат с е-горива, могат да бъдат новорегистрирани.”

За Зелената партия ключовата дума е „извън“: те тълкуват пасажа така, че за автомобили в настоящата система за ограничения на автопарка, е решено двигателят с вътрешно горене да е изключен. Само автомобили, които не са част от системата (т.е. отвън), трябва да могат да използват е-горива – като трактори, камиони или превозни средства за спешна помощ. FDP, от друга страна, настоява, че двата комплекта не могат да бъдат разделени – и искат да приложат преминаването на е-гориво и към леките автомобили и леките търговски превозни средства.

Съветът на министрите заседава в Брюксел (днес, 27 юни). Според Der Spiegel в момента германското правителство разглежда компромисно предложение, според което от 2035 г. няма да се регистрират нови автомобили с ДВГ. Все пак ще се изследват е-горива за задвижване на съществуващите автомобили.

На ниво ЕС Франция може да предложи на държавите компромисно решение. Французите все още председателстват Съвета на ЕС до края на юни и по този начин ръководят и съвета на министрите.

забрана на ДВГ ДВГ емисии емисии СО2