П олша е една от европейските държави с най-голямо автомобилно производство на континента, но страната няма своя родна автомобилна марка, след като FSO спря да прави коли през 2011 г.
Този факт е на път да се промени, след като преди седмица бяха представени два чисти електромобила. Това направи съвместното предприятие между четири полски компании ElectroMobility Poland, ползващ се с държавната подкрепа от 2016 г. Те създадоха марката Izera (на името на планината Изера в Югозападна Полша), която представи електрически SUV и хечбек, наречени съответно Z100 и T100.
Izera електромобили
Целта пред двата модела е да влязат в производство през 2023 г., превръщайки идеята за полски електромобил в реалност. Когато (и ако) влязат в производство, те вероятно ще претърпят някои промени спрямо тези прототипи, макар изпълнителният директор на ElectroMobility Poland да казва, че серийните модели „ще запазят характеристиките на представените автомобили”.
Izera T100
Двата електромобила обещават интересни характеристики. Пробегът им трябва да е до 400 км, а ускорението до 100 км/ч – под 8 секунди. Izera цели да предложи два пакета с батерии, съвместими с домашно стенно зарядно, както е възможност за бързо зареждане на обществена станция.
Izera Z100
За момента повече технически подробности липсват, но ElectroMobility Poland казва, че е на финалната права в преговорите с немската EDAG Engineering да ползва тяхна платформа. „Това означава, че проектът е готов да влезе във финалния си стадий на изпълнения, включително построяване на завод,” се казва в прессъобщението на компанията.
Важен партньор в проекта е италианското дизайнерско студио Torino Design. Пред тях е била поставена задачата да направят просторни автомобили, тъй като Izera да се позиционира като семейна марка. Затова и двата модела разчитат на удължено междуосие.
Izera Z100
Ако ви изглежда, че тези модели са ви познати, то трябва да знаете, че дългогодишният дизайнер в Тадеуш Йелек е консултирал проекта. Това вероятно обяснява, защо Izera SUV прилича на кръстоска между Jaguar F-Pace и I-Pace, погледнат отстрани.
Роналдо отпразнува титлата с кола за 8 млн. евро
Мъск е готов да сподели тайните на Tesla с конкурентите
Deloitte: 1/3 от продажбите към 2030 г. ще са на електромобили