Н е е тайна или изненада за никого, че Европа изостава значително при електромобилите. Инфраструктурата не е достатъчно добре развита, малко е и собственото производство на ключови компоненти като батериите.
В опит да промени това, Европейската комисия (ЕК) е подготвила нова инвестиционна програма. Тя е в размер на 1 млрд. евро и е насочена към подкрепата на сектора за производство на батерии за EV, съобщава Electrek.
Средствата са част от още по-голям пакет в размер на 4,6 млрд. евро, които са заделени за екологични технологии с нулеви емисии, батерии за EV, възобновяем добив на водород. И трите заявки обаче имат специална клауза и изисквания, отбелязва Тереза Рибера – новият еврокомисар за прехода към чисти технологии.
А именно, че кандидатите за средствата трябва да отговарят на допълнителни изисквани, които защитават Европа от това да е зависима от един доставчик. Срокът за кандидатстване е 24 април 2025 г., парите може да тръгнат най-рано в началото на 2026 г.
„Нужни са множество инструменти, за да се преодолеят някои от икономическите бариери, които са пред индустрията за батерии в Европа, включително гигазаводите. ЕК ще продължи да предлага такива инструменти и да навлиза в нови сфери, включително в краткосрочен план, за да адресира тези бариери“, се казва в изявление на Комисията.
Мярката се тълкува като опит да се помогне на Northvolt – „зелената мечта“ на Европа. Това е компанията, която трябва(ше) да бъде големият производител и конкурент пазара батерии за EV, но от месеци изпитва трудности.
Очакванията обаче може и да не се реализират. Изискванията за произхода на материалите и ограничаването на доставките от някои източници (например Китай), бавният напредък в разработката на ключови технологии и мудното темпо на процедурите може да направят така, че средствата да не достигнат навреме до компаниите.