М иналият октомври гигантите BASF, Bosch, Daimler и VW изпратиха топ мениджъри за изслушване в Европейската комисия, за да се обсъди възможността за производство на автомобилни батерии в Европа. Причината е, че европейското автомобилопроизводство не иска да разчита на азиатската и щатска доставка на най-важните компоненти за един електромобил.
Месец преди работните групи да представят своите тези, идва положителен сигнал от Брюксел. Той е свързан с това, че инвеститори, подкрепяни от ЕС, са готови да финансират строежа на „Гигазавод” по подобие на този на Tesla.
“Напредваме много бързо по европейските стандарти,” коментира Европейският комисар Марош Шефчович пред Handelsblatt. Индустрията ще представи план за действие в края на февруари, който включва над 40 предложения за реализиране на тази инициатива. Идеите включват пречиствателни станции за лития, кобалта и никела. Обсъждат се и правила за рециклиране на електромобилите.
В момента близо 90% от клетките, които изграждат батериите, се внасят от Китай, Япония и Южна Корея. Индустрията в Европа една прохожда. Volkswagen, който обяви плана си да инвестира $40 млрд. в електромобили, търси отчаяно сътрудници в Китай, Европа и Северна Америка за съвместно производство на батерии. Германската старъп компания TerraE планира да стартира производство през 2019 г. и да има два завода, чийто общ капацитет да достигне 34 гигавата до 2028 г.
Автомобилните компании биха купували батерии от Bosch или Continental, но доставчиците все още се колебаят. Шефът на Bosch заявява, че решението за батериите ще бъда взето тази година, но влизането на пазара на литиево-йонни батерии не би имало смисъл. Шефът на Continental смята, че не би могъл да се мери с цената и технологията на Samsung и LG. Затова двете германски компании гледат към твърдотелните батерии (solid-state battery), които използват твърд електролит за разлика от литиево-йонните батерии. Тази технология, смятат Bosch и Continental, ще е готова за производство през 2025 г.
Но г-н Шефчович смята, че изчакването е опасно. „Ако просто чакаме следващото поколение батерии, рискуваме да загубим целия пазар от конкуренцията тук, в Европа.”
За да окуражи местното производство, Европейската комисия е готова да инвестира над 200 млн. евро в развойни фондове, които вече са налични. Изграждането на заводи за батерии може да бъде обявено за общ европейски интерес, а това би означавало, че ще бъде освободено от субсидийни рестрикции.
Освен споменатия в началото алианс, шведският стартъп Northvolt, воден от бившия директор на Tesla Петер Карлсон, планира за произвежда батерии с капацитет от 32 гигавата след 2023 г. Европейската инвестиционна банка ще реши съвсем скоро дали да отпусне кредит на шведите. През май Европейската комисия ще обяви решението си за по отношение местното производство на батерии за електромобилите.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.
Това возило трябва да счупи световния рекорд за изкачване